توجه به نیازها و خواسته‌های کودکان؛ محور سخنرانی مدیرعامل کانون

فعالیت‌ها و تولیدات کانون پرورش فکری باید علاقه‌ها و ذائقه‌های کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار بدهد و تصور نکنیم آن‌چه را که ما دوست داریم و می‌فهمیم باید در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون بود که در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون استان قزوین با موضوع «شناسایی نیازها و مسایل کودکان و نوجوانان» عنوان کرد.
وی در این آیین که بعد از ظهر روز 12 آذر 1393 در مجتمع کانون قزوین برگزار شد، بار دیگر بخشی از مسایل و سیاست‌های کانون را در ده بند جداگانه تشریح کرد و یادآور شد که این طراحی‌ها در مراکز کانون باید بر اساس علاقه و نیازهای کودکان و نوجوانان  صورت بگیرد چرا که آن‌ها به صورت اختیاری به کانون می‌آیند و اگر فعالیت‌ها، تولیدات و فضای مراکز ما  را دوست داشته باشند، جذب کانون می‌شوند.
مدیرعامل کانون در تشریح این دیدگاه خود تاکید کرد که کانون اولویت‌های خاص خودش را در طراحی و سیاست‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهد اما باید کاری بکنیم که حس زیبایی شناختی و گرایش به هنر و ادب در مراکز کانون موج بزند و بچه‌ها با دل و جان به مراکز ما مراجعه کنند.
حاجیان‌زاده در بیان یکی دیگر از ده‌گانه‌ی نیازسنجی کانون، تصریح کرد که مجموعه فعالیت‌های ما در عین حال باید سرشار از بازی، تفریح و سرگرمی باشد و حضور در طبیعت - که اکنون با گرایش بچه‌ها به ابزارهای نوین الکترونیکی بسیار کم رنگ شده است - بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی در همین بخش از تعبیر «خوش‌گذرانی‌های سالم و پاک» استفاده و تاکید کرد که این از جمله نیازهای جدی و ضروری  کودکان و نوجوانان امروزی است.
توجه به دوست‌یابی و علاقه‌مندی به ارتباط با گروه‌های هم‌سال از دیگز مواردی بود که مدیرعامل کانون در بیان نیازهای مخاطبان کانون به آن پرداخت و توضیح داد که این ارتباط‌ها باعث نقش آفرینی بیشتر کودکان و نوجوانان در جمع و پیداکردن هویت اجتماعی آنان می‌شود و مراکز کانون باید برای این امر شرایط مناسبی را فراهم کنند.
چهارمین نیازی که در تحلیل حاجیان‌زاده به آن اشاره شد، گرایش کودکان و نوجوانان امروزی به فن‌آوری‌های نوین بود و او در این زمینه گفت: بچه‌ها دوست دارند به‌روز باشند و همه می‌دانند که تسلط آنان به این ابزارها اغلب حتی از بزرگ‌سالان هم بیشتر است و ما در کانون به این علاقه به عنوان یک توانمندی عمومی و یک مهارت زندگی نگاه می‌کنیم و معتقدیم نباید آن را کنار بگذاریم بلکه هدایت این علاقه در مسیر افزایش مهارت‌های زندگی، بسیار با اهمیت است.
حاجیان‌زاده با بیان این که شناسایی نیازهای کودکان ونوجوانان باید با پشتوانه‌ی تحلیل همراه شود، آموزش، آگاهی‌بخشی افزایش مطالعه و تقویت حوزه‌ی تفکر و اندیشه را عاملی دانست که باعث تقویت پشتوانه‌های فکری مخاطبان در حوزه‌های «شناختی» و «دانشی» از طریق مجاری آموزش رسمی و غیر رسمی کشور می‌شود.
مدیرعامل کانون در تشریح ششمین نیاز کودکان، توجه به تربیت دینی و اخلاقی و اجتماعی را ضروری دانست و گفت: در کنار دانش‌افزایی و یادگرفتن، شکل‌ دادن شخصیت دینی و اخلاقی مخاطبان بسیار با اهمیت است و ما در کانون باید تلاش کنیم گرایش به دین و ارزش‌های دینی و انقلابی و علاقه‌ی آنان  به ایران اسامی و هویت دینی و ملی افزایش پیدا کند.
وی سلامت جسمی را نیز یکی از نیازهای ضروری کودکان و نوجوانان بیان کرد و البته توضیح داد که اگرچه این بخش ممکن است در شرح وظایف سازمانی کانون قرار نگیرد، اما ورزش و تحرک جسمی، بهداشت عمومی و تغذیه سالم و سلامت کودکان برای ما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
حاجیان‌زاده نیاز به محبت، آرامش روانی، و نفی خشونت را در هشتمین بند از تحلیل خود مورد تاکید قرار داد و یادآور شد کودکان ما لطیف‌اند و نیاز به محبت دارند و محبت و آرامش روانی باید در لابه‌لای فعالیت‌های کانون موج بزند.
وی در نهمین بند از سخنان خود در قزوین نیاز به آموزش‌های اقتصادی را ضروری دانست و گفت: گاهی تصور می‌شود که موضوع اقتصاد به بزرگ‌سال‌ها ارتباط پیدا می‌کند، در حالی که حوزه‌های اقتصادی به مساله‌ی انتخاب حرفه و مالکیت می‌پردازد و ما در این زمینه می‌توانیم به آموزش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان توجه داشته باشیم.
مدیرعامل کانون در این زمینه افزود: بچه‌ها از کودکی مالکیت را دوست دارند و این یک گرایش اقتصادی است ما می‌توانیم آن‌ها را به نحوی تربیت کنیم که در آینده به انسان‌هایی حرفه‌ای و کارآفرین تبدیل شوند و در آینده بتوانند زندگی خود و خانواده‌شان را به خوبی اداره کنند.
آخرین و دهمین محور سخنان مدیرعامل در قزوین به نیاز کودکان و نوجوانان به فضای خانواده و عواطف خانوادگی اختصاص داشت و وی تاکید کرد که نباید این حس در مراکز ما شکل بگیرد که به عنوان مثال، «خانواده‌ها توانایی تربیت فرزندانشان را ندارند و آن‌ها را به ما می‌سپارند»، در حالی که کانون، خانواده را  به رسمیت می‌شناسند و ما تلاش می‌کنیم فعالیت‌های خود را به محیط خانواده گره بزنیم و آن‌ها را به عنوان یک مخاطب جدی مورد توجه قرار بدهیم.
حاجیان‌زاده در پایان این بخش از سخنانش، نیازسنجی و توجه به خواسته‌ها و علایق کودکان ونوجوانان را یکی از سرفصل‌های مهم سیاست‌گذاری‌های کانون برشمرد که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون در قزوین به صورت رسمی حسین علیجانی را به عنوان مدیرکل جدید کانون این استان معرفی و از خدمات طیب ملکی پور مدیر سابق کانون استان طی 9 سال گذشته قدردانی کرد.
وی با بیان این که تغییرات به معنی نادیده گرفتن خدمات مدیران سابق نیست یادآور شد: این تغییرات بخشی از گردش کار است که باعث رونق گرفتن فعالیت‌ها در هر دوره و شرایط خاص می‌شود و پویایی و رشد مجموعه را در پی خواهد داشت.
در این آیین ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز در سخنان کوتاهی گفت: بخشی از آینده‌سازان کشور در اختیار کانون قرار دارند و کانون در خدمت کودکان ونوجوانان این مرز و بوم خواهد بود.
طیب ملکی‌پور مدیرکل سابق کانون قزوین نیز در سخنان کوتاهی از همکاران کانون این استان قدردانی کرد و در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های وی در 9 سال مدیریت کانون این استان به نمایش گذاشته شد.
در این فیلم توسعه‌ی مراکز کانون، راه‌اندازی فعالیت‌های جدید مانند رباتیک و کامیونت سیار نمایشی، میزبانی دو دوره جشنواره‌ی ملی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و 8 دوره سوگواره‌ی سراسری حسینی کانون از جمله شاخص‌ترین خدمات این مدیر برشمرده شده بود.
حسین علیجانی مدیرکل جدید کانون نیز در این آیین گفت: تبدیل کانون در این استان به مرکزی برای تولید ایده در حوزه‌ی کودک و نوجوان در تراز جمهوری اسلامی ایران، به هم‌راهی و هم‌دلی مسوولان و مربیان نیاز دارد.
در پایان این آیین که در آن دکتر محمد علی شامانی مشاور عالی مدیرعامل، فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون و سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین و جمعی از مسوولان و هنرمندان شهر حضور داشتند، لوح قدردانی از مدیرکل سابق و حکم انتصاب مدیرکل جدید به آنان اهدا شد.