روابط عمومی مهم است؛ حمایتش می‌کنیم

شناسایی افکار، نیازها و مسایل کارکنان سازمان با استفاده از افکارسنجی وظیفه‌ای است که روابط عمومی‌ها بر عهده دارند و از این راه باید مدیران را تغذیه کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در ملاقات با کارشناسان روابط عمومی کانون سراسر کشور - که برای برگزاری یک دوره آموزشی در تهران به سر می‌برند - با بیان این مطلب تاکید کرد: گاهی مدیران سازمان برای شناسایی نیازها و خواسته‌ها باید در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند . روابط عمومی می‌تواند پلی بین مردم، کارکنان و مسوولان سازمان باشد؛ این پل دوطرفه است هم حرف‌های مردم باید به مدیران منعکس شود و هم نگاه مدیران و عملکرد دستگاه باید به نحو مطلوب به مردم اطلاع‌رسانی شود.
علیرضا حاجیان‌زاده جایگاه روابط عمومی را جایگاهی مهمی توصیف کرد و افزود: روابط عمومی مدافع منافع مخاطبان است و البته باید از مسوولان دستگاه هم حمایت کند و با برقراری ارتباط‌های درون سازمانی و برون سازمانی به انعکاس حرف‌ها، نیازها، پیشنهادها و رضایت‌مندی مخاطبان بپردازد.
وی البته با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی و حضور گسترده کارکنان در این فضاها، یادآور شد که اطلاع‌رسانی در گروه‌ها و کانال‌های ارتباطی باید امید را در مجموعه ایجاد کند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: یک کارشناس موفق روابط عمومی می‌تواند در این فضاها نقدها را به نحوی هنرمندانه بیان کند تا همه از آن لذت ببرند.
حاجیان‌زاده روابط عمومی را تکیه‌گاه مدیریت دانست و گفت ارتباط صمیمی بین مدیر و روابط عمومی باید وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به نقد کارشناسان روابط عمومی نسبت به ساختار روابط عمومی کانون استان توضیح داد که این ساختار در دوره‌ی پیش به تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسیده و ابلاغ شده اما با توجه به اشکالاتی که در آن وجود دارد در حال مکاتبه و پیگیری هستیم تا بتوانیم ابتدا ساختار ستادی و پس از آن ساختار استانی را اصلاح کنیم؛ من قایل به برقراری عدالت هستم و دراصلاح ساختار هم تلاش می‌کنیم به همه بخش‌ها عادلانه توجه داشته باشیم .
مدیرعامل کانون با بیان این‌که در سفرهای استانی شاهد تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان روابط عمومی و انجام چندین کار هم‌زمان از سوی آن‌ها بوده است، گفت با توجه به حجم کار باید این بخش را ویژه‌تر ببینیم.
مدیرعامل کانون، مستندسازی، جمع‌آوری، دسته‌بندی و به‌روز کردن اطلاعات در روابط عمومی و ارایه گزارش را مقدمه‌ی اطلاع‌رسانی مناسب و ترسیم واقعی رویدادهای سازمانی عنوان کرد و گفت: گرچه درون‌گرا بودن و عمیق و بی‌سرو صدا فعالیت کردن یکی از ویژگی‌های کانون است اما ازسوی دیگرنباید کاری کنیم که مردم و مسوولان، کانون را فراموش کنند  .
حاجیان‌زاده ادامه داد: کانون در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و اگر ارتباط‌های خود را به خوبی تنظیم نکند، دیده نمی‌شود و از حمایت‌های نظام برخوردار نخواهد شد. در ارتباط با مسوولان کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان مجلس و سایر دستگاه‌ها، متاسفانه دیده می‌شود خیلی‌ها کانون را نمی‌شناسند و حتی برخی نام آن را نمی‌توانند به درستی و کامل تلفظ کنند و این بسیار دردناک است وی در عین حال توضیح داد که رفت و آمدها و اطلاع‌رسانی ماه‌های اخیر به برخی مسوولان کشور و نمایندگان مجلس سبب شد تا آن‌ها با فعالیت‌ها و نیازهای ما آشنا شوند و متقاعد شده‌اند که باید از کانون حمایت کنند
مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در ابتدای این نشست یاد زنده‌یاد عبدالصالح جهانبازی کارشناس روابط عمومی کانون استان چهارمحال و بختیاری را - که در فاجعه منا جان خود را از دست داد - گرامی داشت.
او با ارایه گزارشی از فعالیت‌های روابط عمومی کانون با اشاره به این‌که وظیفه روابط عمومی اجرایی نیست و باید در حوزه برنامه‌ریزی، نیازسنجی و مخاطب‌شناسی بازدهی و خروجی مناسبی داشته باشد، خواستار حمایت بیشتر مدیرعامل کانون از این مجموعه شد.
دانشور تصریح کرد در برخی استان‌ها مدیران توجه مناسبی به روابط عمومی دارند اما در برخی استان‌ها این نگاه باید تقویت شود و کانون می‌تواند در پنجاه سالگی خود به معرفی بیشتر فعالیت و دست‌آوردهایش به جامعه بپردازد.
وی به بیان برخی مشکلات کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها پرداخت و گفت: وظیفه سنگینی بر دوش همکاران ماست در حالی‌که حجم کار و حضور تنها یک نفر در روابط عمومی استان‌ها کار را مشکل کرده است در عین حال فعالیت‌های ارزشمند و قابل تقدیری نیز در روابط عمومی صورت می‌گیرد و وضعیت نسبتا مطلوب است؛ اما انتظار داریم مدیران کل استانی از کارشناسان روابط عمومی بیشتر حمایت کنند
دانشور تولید ابزارها و بسته‌هایی برای معرفی کانون، تهیه بیش از 150 دقیقه برنامه تلویزیونی، تغییر رویکرد محتوایی و ترتیب انتشار خبرنامه کانون از دوماه‌نامه به ماه‌نامه، ارسال تولیدات کانون برای سازمان‌ها، نهادها و مسوولان کشور، تولید بولتن خبری فعالیت‌های کانون برای مسوولان با عنوان «کانون مهربانی» و آماده‌سازی بروشور اصلی و 7 بروشور فرعی، همچنین گسترش حضور در شبکه‌های اجتماعی را از جمله برنامه‌های آتی روابط عمومی کانون عنوان کرد.
در این نشست محمدرضا رستم‌پور، رضا عابدی و مصطفی فراهانی کارشناسان روابط عمومی کانون استان‌های ایلام، مازندران و همدان به نمایندگی از همکاران خود، برخی از مشکلات این مجموعه را با مدیرعامل کانون در میان گذاشتند.
دوره آموزشی کارشناسان روابط عمومی کانون سراسر کشور با عنوان ارتباط موثر در روابط عمومی طی روزهای 14 تا 18 آذر 1394 در تهران و در مرکز آموزش کانون برگزار شد.