مدیرعامل: تقویت ارتباط‌های برون سازمانی، جایگاه کانون را ارتقا می‌دهد

موقعیت و جایگاه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان درنظام اداری، فرهنگی، هنری، ادبی و تربیتی کشورمی‌تواند با برقراری ارتباط مناسب با فعالان و نهادهای مرتبط حوزه کودک ارتقا پیدا کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی فصلی مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران سامان‌دهی مدیریت برون سازمانی را در این مجموعه ضروری دانست و گفت: این امر باعث معرفی بیشتر سازمان می‌شود و نام کانون را در منظر عمومی به جریان می‌اندازد.
علیرضا حاجیان‌زاده این مساله را که بسیاری از مسوولان و مخاطبان، کانون را نشناسند، یک آسیب عنوان کرد و افزود: افراد، دستگاه‌ها و مسوولانی که ازکانون حمایت مادی،معنوی وساختاری می‌کنند اگر این مجموعه را بیشتر بشناسند به همان نسبت از آن حمایت بیشتری خواهند کرد؛ باید بتوانیم آن‌ها را و حتی خَیرانی که کتاب‌خانه می‌سازند توجیه کنیم تا احساس کنند کار عمیق و حساب شده‌ای از سوی ما انجام می‌شود.
وی که راهبردهای مدیریت کانون را در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تبیین می‌کرد همچنین فعالان حوزه کودک، نهادها، دستگاه‌ها و تشکل‌های هم عرض در عرصه‌ی فرهنگ حتی درحوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان کودکان، حقوق کودک و... را از دیگر گروه‌هایی عنوان کرد که باید با آن‌ها به خوبی رابطه برقراروهم‌افزایی کنیم.
حاجیان‌زاده مصداق‌های عملی این ارتباط را دولت، مجلس، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنوانسیون حقوق کودک، شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی کشور، صداوسیما، کتاب‌خانه‌ی ملی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر، یونیسف، بهزیستی و دیگر سازمان‌ها برشمرد و گفت با برخی از سازمان‌ها تفاهم‌نامه هم امضا کردیم یا در حال عقد آن هستیم تا بتوانیم موقعیت کانون را در نظام اداری، فرهنگی، هنری، ادبی و تربیتی کشور ارتقاء دهیم.
مدیرعامل کانون با تاکید بر این‌که این معرفی باید منجر به افزایش اعتماد مخاطبان شود، معلمان، مدیران مدرسه‌ها، مربیان و البته خود بچه‌ها را از مهم‌ترین گروه‌های مخاطب کانون برشمرد که باید برای معرفی فعالیت‌های کانون به آنان کوشش بیشتری صورت گیرد تا به گفته‌ی وی گروه مخاطبان و بهره‌برداران، کانون را بیشتر بشناساند و از جذابیت‌های آن بهره‌مند شوند.
حاجیان‌زاده به طرح این نگاه هم پرداخت که کانون به دلیل جنس کار عمیق و ارتباط چهره به چهره‌اش با بچه‌ها آرام و بی سر و صدا کار کرده، به نوعی درون‌گرا شده و در هاله‌ای از بی‌خبری، سکوت و انزوا قرار گرفته است.
وی استفاده از ظرفیت‌های نمایشی و تبلیغاتی را برای عرضه‌ی توانمندی‌ها، از جمله راه‌های معرفی کانون به افکار عمومی عنوان و تاکید کرد: سیاست مشخص ما درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری جشنواره‌ها این است که این رویداد‌ها نباید صرفا نمایشی باشد بلکه باید ریشه در کتاب‌خانه‌‌ها و کار عمیق کانون داشته باشد؛ شعار ما اگر چه این است که «نباید جشنواره‌زده شویم و کارهای ویترینی انجام دهیم»، اما تقویت بخش خبری و رسانه‌ای و دعوت هدف‌مند افراد را ضروری می‌دانیم.
حاجیان‌زاده به عنوان مثال برگزاری پر سر و صدای هفته‌ی ملی کودک را فرصتی عنوان کرد که از سویی کانون به مردم معرفی می‌شود در عین حال جمع شدن همه دستگاه‌ها در ستاد برنامه‌ریزی این جشنواره، باعث شد که همه بپذیرند که کانون می‌تواند محور و میزبان و پرچم‌دار حرکت‌های فرهنگی کودک و نوجوان در کشور باشد؛ به اعتقاد ما این شیوه می‌تواند در هفته‌ی کتاب و دهه‌ی فجر و برخی از جشنواره‌ها و رویدادهای ملی نیز دنبال شود.
مدیرعامل کانون در ادامه معرفی تولیداتی مانند فیلم و کتاب‌ را راه دیگری برای معرفی کانون به جامعه دانست و یادآور شد: خیلی‌ها از تولیدات ما باخبر نیستند باید در عرضه‌ی تولیدات و حضور در مجامع و نمایشگاه‌های مختلف کتاب تلاش کنیم.
اجرای فعالیت‌های نمایشی و دعوت از مسوولان و خانواده‌ها در مراکز کانون به مناسبت‌های مختلف و گسترش ارتباط با صدا و سیما و شبکه‌های استانی هم از راه‌کارهایی بود که از سوی مدیرعامل برای معرفی بیشتر کانون به جامعه توصیه شد.
حاجیان‌زاده در این بخش توضیح داد که در ماه‌های اخیر جلسه‌های جداگانه‌ای نیز با مسوولان شبکه‌های مختلف صدا و سیما گذاشته‌ایم و علاوه بر پخش چندین عنوان برنامه، تهیه ویژه‌برنامه‌های دیگری را با هدف معرفی کتاب‌خانه‌های سیار و مراکز فراگیر و دیگر عرصه‌های فعالیت کانون در دستور کار قرار داده‌ایم.
مدیرعامل کانون در ادامه یادآور شد که این نوع از مدیریت برون سازمانی الزاماتی را هم باید در پی داشته باشد که حمایت و تقویت مجموعه روابط عمومی در ستاد و استان‌ها از مهم‌ترین آن‌هاست.
وی تاکید کرد: مدیران کانون نخست باید خودشان روحیه‌ی روابط عمومی داشته باشند و از درون‌گرایی پرهیز کنند این مساله بسیار تاثیرگذار است چرا که مدیر درون‌گرا سازمان خود را درون‌گرا می‌کند؛ پس باید مدیران روحیه‌ی روابط عمومی و این حس، که: «باید کانون را عرضه کنیم»، در خودشان تقویت کنند.
حاجیان‌زاده حمایت از روابط عمومی‌های کانون - چه اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل چه روابط عمومی‌های استان‌ها -را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: از آن‌ها باید حمایت و تقویت‌شان کنیم، آموزش‌شان بدهیم، اگر نیاز به نیرو و امکانات دارند در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند به عنوان یک کمک کار خوب و صدیق، در کنار ما باشند و به این نوع مدیریت برون‌سازمانی کمک کنند.
مدیرعامل کانون در عین‌حال گفت: اگرچه روابط‌عمومی‌ها هر کاری که به آن‌ها واگذار می‌شود را به خوبی انجام می‌دهند، اما باید مراقب باشیم سپردن کارهای حاشیه‌ای و دم‌دستی، آن‌ها را از اصل کارشان، و از کارهای اساسی که کمک به مدیریت برون سازمانی ماست، باز ندارد.
حاجیان‌زاده در ادامه، مراقبت از آسیب‌های این نوع مدیریت برون‌سازمانی را نیز یادآور شد و توضیح داد: فراموش کردن فعالیت‌های اساسی دستگاه، روی آوردن به مدیریت آنتنی و تبلیغ غیر‌واقعی همچنین ارضا شدن از ارتباط‌های برون سازمانی با دستگاه‌ها و شخصیت ها از جمله این آسیب‌هاست؛ این‌ها مقدمه است و هویت اصلی کانون به بچه‌ها، مربیان و بدنه‌ی کارشناسی خوب و پر‌انگیزه آن است.
بخش دوم سخنان مدیرعامل کانون در این گردهم‌آیی - که روزهای دوم و سوم دی ماه در تهران برگزار شد - به راهبردهای مدیریت درون‌ سازمانی در کانون اختصاص داشت.
حاجیان‌زاده در این بخش به نقش مدیریت که هدایت، حمایت و نظارت است پرداخت و بیان کرد که تلاش برای مدیریت بر قلب‌ها، پختگی و دلنشین ‌بودن کلام برای کارکنان، هماهنگی حرف‌های مدیران با سیاست‌های کلان کانون، حمایت و پشتیبانی از کارکنان، مربیان و کارشناسان به نحوی که بتوانند به مدیران خود تکیه کنند و پشت گرمی داشته باشند، امیدبخشی، ایجاد امنیت روانی و تقویت عشق و علاقه به کار، همچنین نظارت برعملکرد و گردش کار، دقت در اجرای ماموریت‌های خود و مجموعه با استفاده از تحلیل و نقد درونی را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر کانونی برشمرد و تاکید کرد: دارا بودن این ویژگی‌ها از سوی مدیران شرایطی را فراهم می‌کند تا خلاقیت‌های نیروها شکوفا شود و دلهره‌ای نسبت به کار و آینده‌ی شغلی خود نداشته باشند.
مدیرعامل کانون در همین حال انتظار‌های خود را از مدیران برشمرد و توضیح داد: مدیران کانون در درجه‌ی اول باید با اخلاق و متواضع باشند و از خودشیفتگی وخودبرتربینی بپرهیزند تا از مسیر اصلی خود دور نشویم؛ همکاران ما باید احساس کنند مدیرشان دارای فهم کانونی، اهل مشورت، هم‌فکری و احترام گذاشتن به نظر کارشناسی است و باید کارکنان را به عنوان مجموعه‌ای فهیم قبول داشته باشیم و اگرچه در مدیریت تصمیم آخر با مدیر است، اما با پشتوانه‌ی مشورت و کارشناسی.
وی برقراری عدالت و شنیدن صدای کارکنان - حتی کسانی را که به سیاست‌های ما نقد دارند - مساله‌ای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: همه را به یک چشم ببینیم و حرف مخالفان را هم بشنویم؛ آدم‌ها بسیار تحت تاثیر احساس خود قرار دارند و بخشنامه‌ها و فرمول‌ها اگرچه جای خود را دارد اما نمی‌تواند جایگزین روابط حسی شود.
حاجیان‌زاده تصریح کرد که فرهنگ سازمانی مطلوب یا حتی معیوب می‌تواند از مدیریت و تدبیر خوب ما یا حتی بی‌تدبیری شکل بگیرد. ما باید این فرهنگ را سامان دهیم، بهره‌وری را بالا ببریم و بدون زخمی کردن افراد، صلح و صفا در مجموعه ایجاد کنیم؛ هم‌گرایی و یک‌پارچگی چه در بدنه چه در مدیریت بسیار ضروری است و معتقدم مدیریت در کانون باید به یک برند تبدیل شود یعنی فرقی بین استان‌ها و مدیران ستادی نباشد و مدل مدیریت‌مان دارای شکل خاصی باشد که نشات گرفته از فهم و تحلیل مشترک و البته روش و منش و فکرماست.
در گردهم‌آیی دو روزه مدیران کل ستادی و استانی کانون، کارگروه‌هایی منطقه‌ای برای بررسی مسایل و رویکردهای آتی کانون تشکیل شد، همچنین سخنرانی معاونان، برخی مدیران ستادی و تشریح فعالیت‌های ادارات زیر مجموعه‌ی مدیرعامل بخش عمده‌ای از این گردهم‌آیی را به خود اختصاص داد.