کد خبر: 254216
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
رشت صاحب مرکز فراگیر شد

کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در شهر رشت راه‌اندازی یک مرکز فراگیر کانون پرورش فکری را در شهر خود جشن گرفتند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این پانزدهمین مرکز فراگیر کانون در سطح کشور و اولین آن در استان گیلان است که به کودکان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی در کنار دیگر اعضای مرکز شماره 3 کانون رشت خدمات خود را ارایه می‌‌دهد.
در همین حال در آیین گشایش این مرکز که صبح روز 26 فروردین 1395 و با حضور مدیرعامل کانون برگزار شد، علی پورحسن مدیرکل کانون استان گیلان از آمادگی کانون برای راه‌اندازی دو مرکز فراگیر دیگر در تالش و رودسر در صورت همکاری مسوولان استانی و شهری خبر داد.
وی گفت که کانون در این استان دارای 31 مرکز ثابت و یک مرکز سیار روستایی است که یکی از مراکز ثابت شهر رشت به مرکز فراگیر تبدیل شده است.
در این آیین دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه از مدرسه دکتر خزائلی رشت به اجرای سرود پرداختند و چند مدیرکل ادارات استانی از جمله مدیران کل بهزیستی و آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.

سیاست کانون، توسعه مراکز فراگیر
مدیرعامل کانون در آیین گشایش اولین مرکز فراگیر کانون استان گیلان در رشت، با بیان این‌که راه‌اندازی این مراکز در سطح کشور اقدامی برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی است گفت: در اجلاس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک - که در ژنو برگزار شد - گزارشی از این فعالیت‌ها ارایه کردیم و قضاوت عمومی نمایندگان دیگر کشورها این بود که این کار در دنیا کم‌نظیر است و ایران در زمینه حقوق کودک گام‌های بزرگی برداشته است.
علیرضا حاجیان‌زاده در عین حال تقسیم عادلانه امکانات بین کودکان دارای نیازهای ویژه و دیگر مخاطبان کانون را ضروری عنوان کرد و افزود: برنامه‌ریزان فرهنگی باید متناسب با شرایط مخاطبان و تفاوت‌های فردی آنان امکانات آموزشی و تربیتی را تقسیم کنند.
وی تاکید کرد کانون برای استعدادهای مختلف مخاطبان خود برنامه‌ریزی می‌کند. علاوه بر سیاست کانون برای گسترش مراکز فراگیر برای کودکان دارای نیازهای ویژه در مراکز استان‌ها و دیگر شهرها، نباید توزیع امکانات بین شهر و روستا نیز متفاوت باشد و کانون به همین دلیل متناسب با شرایط منطقه‌ای دارای صد مرکز سیار روستایی و 15 مرکز سیار شهری است.

توجه ویژه به استعدادهای ویژه
مهدی حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان هم در این آیین، راه‌اندازی مرکز فراگیر از سوی کانون خلاقیتی قابل تقدیر دانست و گفت در بین بچه‌های دارای نیازهای ویژه استعدادها و قابلیت‌های فراوانی وجود دارد. دولت در حال حاضر سهم بیشتری از سرانه دانش‌آموزی را به این کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهد اما همه دستگاه‌های فرهنگی باید توجه بیشتری به این استعدادها داشته باشند.

کمک به توان‌بخشی اجتماعی در مراکز فراگیر
محمدرضا پارسی مدیر‌کل بهزیستی استان گیلان نیز با ارایه آماری از تعداد معلولان این استان، توضیح داد: بهزیستی اکنون بیش از 41 هزار معلول را در سطح استان پوشش می‌دهد و وظایف ما در دو حوزه پیشگیری از معلولیت و خدمت‌رسانی به معلولان تعریف می‌شود.
وی گفت در حوزه توان بخشی اگر کودکی دچار معلولیت شود باید امکان شکوفایی استعداد و توانایی‌های آن‌ها را فراهم کنیم راه‌اندازی مراکز فراگیر می‌تواند به حوزه توان‌بخشی اجتماعی کمک کند.
او تصریح کرد، فرهنگ جامعه باید به‌حدی رشد کند که مردم از سر دلسوزی به این افراد دارای نیازهای ویژه نگاه نکنند. به نظر من مشارکت‌های بین بخشی می‌تواند در این فرهنگ‌سازی بسیار موثر باشد و در عین حال با بالابردن اعتماد به نفس این کودکان، آن‌ها را از خانه‌ها خارج کند و مکان‌های فرهنگی این فرصت را برای آنان فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل کانون و هیات همراه شامل فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل طی دو روز در استان گیلان در برنامه‌های مختلفی حضور یافتند که از جمله آن گشایش همین مرکز فراگیر و دو سایت آموزش رایانه در کانون شهرهای صومعه‌سرا و سیاهکل و راه‌اندازی مرکز فروش محصولات کانون در شهر لاهیجان بود.
مدیرعامل کانون در این سفر استانی با کارکنان و کارشناسان کانون دیدار کرد و به ملاقات امام جمعه و استاندار گیلان نیز رفت.