برنامه‌های کانون برای عرضه گسترده‌تر محصولات فرهنگی در مدارس

گسترش فرهنگی کتاب‌خوانی از دغدغه‌های مهم مسوولان فرهنگی کشور به‌ویژه مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و افزایش میزان فروش کتاب یکی از راه‌های جبران کاستی‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جعفر عبدی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع کانون با اشاره به این‌که دانش‌آموزان برای ما مشتریان هدف هستند، افزود: برای این‌که بتوانیم کتاب‌ها و محصولات‌مان را به دست این مخاطبان و مشتریان برسانیم برنامه‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ای برای مدارس درنظر می‌گیریم.
وی برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس و حضور دانش‌آموزان به صورت گروهی در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کانون را بخشی از این برنامه‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد در پی امضای تفاهم‌نامه کانون با معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش، همکاری‌ها به نقطه ایده‌آل برسد.
عبدی واگذاری فروشگاه‌های کانون به بخش خصوصی را - از ابتدای سال 1394 - از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که کانون برای گسترش فروش محصولات خود در نظر گرفته است و خاطرنشان کرد: باید  برای رساندن میزان فروش محصولات کانون پرورش فکری به سه برابر میزان فعلی تلاش کنیم.
وی همچنین از برنامه‌های کانون برای افزایش تعداد مراکز فروش از 70 مرکز فعلی به 150 مرکز در سال 1395 و 700 تا 750 مرکز طی پنج سال آینده در کنار ایجاد مراکز فروش سیار در سراسر کشور با استفاده از خودروهای تجهیز شده مینی‌بوس، اتوبوس و یا ون خبر داد و گفت: این خودروهای سیار با طراحی مناسب بیرونی و داخلی و با مراجعه به شهرها و روستاهای دوردست، در کنار و داخل مدارس مستقر می‌شوند و کتاب‌های کانون را به مخاطبان عرضه می‌کنند.
مدیر نظارت بر چاپ و توزیع کانون همچنین شیوه و روند واگذاری فروشگاه‌ها و جریان فروش محصولات کانون به بخش خصوصی را تشریح کرد و با بیان این‌که در 6 ماه نخست سال 1394 مقدمات و زیر‌ساخت‌های این کار فراهم شد، توضیح داد: ما 6 ماهه دوم سال گذشته را آغاز فعالیت جدی و تثبیت و استقرار این مجموعه در نظر گرفتیم و به ارزیابی نقاط ضعف و قوت پرداختیم تا به سمت رسیدن به برخی هدف‌ها حرکت کنیم.
عبدی در ادامه یادآور شد که مالکیت فروشگاه‌های کانون همچنان در اختیار ماست و در این واگذاری تنها فضای این فروشگاه‌ها با دریافت اجاره بهای کارشناسی‌شده، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و کارکنان شاغل در آن نیز به اداره‌ها و مراکز کانون در سراسر کشور انتقال یافتند. در عین حال بخش خصوصی از نیروهای خود برای فروش محصولات استفاده می‌کند و در حقیقت به نوعی خودگردان هستند تا هزینه‌های‌شان را از محل فروش و تخفیف‌هایی که ما لحاظ می‌کنیم، بتوانند تامین کنند.
وی با بیان‌این‌که در سازمان‌نمای جدید کانون مدیریت فروش و بازرگانی به مدیریت «نظارت بر چاپ و توزیع» تغییر نام یافته است، تاکید کرد: از آن‌جا که وظیفه ما نظارت تعریف شده است تمام نمایندگی‌‌ها و عاملیت‌ها نیز - که در گذشته با کانون کار می‌کردند – به بخش غیردولتی واگذار شد.
مدیر نظارت بر چاپ و توزیع کانون در همین حال تصریح کرد: ما بخش غیردولتی را از خودمان می‌دانیم و از آن‌ها حمایت‌ معنوی می‌کنیم چون محصولی که فروخته و عرضه می‌شود محصول کانون است و بخش خصوصی به‌واقع بازوهای ما هستند که باید از آن‌ها حمایت شود.
 عبدی برگزاری همایش و دوره آموزشی برای نمایندگان فروش کانون سراسر کشور را در تهران - در هفته گذشته – را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که برای ارتقای دانش و تخصص حرفه‌ای نمایندگان بخش خصوصی و آشنایی آن‌ها با اهداف و راهبردهای کانون در حوزه بازرگانی و فروش اجرا شد.
این مسوول کانون در پایان، حضور کانون در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را موفق ارزیابی کرد و گفت: استفاده از نیروهای متخصص و طراحی ظاهری مناسب غرفه باعث شد میزان فروش محصولات کانون نسبت به چند سال اخیر رشد خیلی خوبی داشته باشد.