همه کودکان و نوجوانان ایران مخاطب کانون‌اند

گسترش دامنه مخاطبان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در چشم‌انداز ده ساله این نهاد فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی یک روزه مدیران کل استانی و ستادی کانون در تهران تصریح کرد: کانون در بیش از نیم قرن فعالیت خود از سابقه درخشانی برخوردار است اما بسیاری از رویکردهایش در این سال‌ها درون سازمانی بوده است در حالی که تحلیل ما و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری این است که همه کودکان ایران باید از فعالیت‌ها و خدمات کانون به نحوی بهره‌مند شوند.
وی با ارایه این آمار که در حال حاضر حدود 5 میلیون کودک و نوجوان در لایه‌های مختلف از فعالیت‌ها و محصولات کانون استفاده می‌کنند، یادآور شد: ما - به دلیل محدودیت‌هایمان - نمی‌توانیم تمامی کودکان و نوجوانان ایران را به عضویت مراکز کانون درآوریم، از سویی نمی‌خواهیم چنین اتفاقی هم بیافتد چراکه عضویت در مراکز کانون همیشه اختیاری بوده است و هیچ اجباری در کار نیست اما می‌خواهیم در لایه‌های مختلفی همه این مخاطبان را به نحوی در معرض فعالیت ها و محصولات کانون قرار دهیم.
حاجیان‌زاده در تکمیل سخنانش این لایه‌ها را تشریح و مهم‌ترین آن را اعضای مراکز یا همان کتابخانه‌های کانون عنوان کرد و افزود: اعضای مراکز، هسته‌ی مرکزی مخاطبان کانون هستند که اگرچه تعداد آن‌ها نسبت به کل جمعیت کودکان و نوجوانان اندک است اما برای ما دارای ارزش فراوانی هستند در همین زمینه کیفیت بخشی فعالیت‌های مراکز و البته توسعه متوازن، قاعده‌مند و استاندارد این مراکز را در دستور کار قرار داده‌ایم. توسعه مراکز سیار روستایی و مراکز فراگیر برای ارایه فعالیت‌ها به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، در کنار دیگر مخاطبان از مصداق‌های اصلی تحقق این سیاست است.
وی سپس با تاکید دوباره بر اهمیت توجه به اعضای ثابت مراکز، به تشریح روش‌های دیگر یا لایه‌هایی از مخاطبان کانون پرداخت و برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی،  حضور گروهی دانش‌آموزان مدارس در مراکز، بازدیدهای مناسبتی از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و استانی کانون مانند هفته کتاب و هفته ملی کودک، نمایش فیلم و اجرای تئاتر در سالن‌های کانون و بر روی تریلی سیار، ارایه فعالیت‌ها به کودکان کار و بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و توسعه آموزش‌های کانون زبان ایران با حدود 300هزار زبان‌آموز در هر ترم را از جمله راه‌کارهایی برشمرد که طعم شیرین فعالیت‌های کانون را به لایه‌های دیگری از مخاطبان می‌چشاند.
مدیرعامل کانون در ادامه موضوع عرضه محصولات فرهنگی به کودکان و نوجوانان را یکی از بهترین روش‌ها برای دسترسی تعداد بیشتری از مخاطبان به کانون برشمرد و خاطر نشان کرد: در نیم قرن گذشته بسیاری از افرادی که عضو کانون هم نبودند، مطالعه را با خواندن کتاب‌های کانون آغاز کرده‌اند. در حال حاضر با بهره مندی از خدمات بخش خصوصی در عرضه محصولات کانون، امکان توسعه فروشگاه‌ها فراهم شده و طی دو سال گذشته 55 مرکز عرضه محصولات به 114 مرکز افزایش یافته است و تا پایان سال به دنبال رساندن آن به 150 هستیم. طرح فروشگاه سیار و نمایشگاه در داخل مدرسه و توسعه اشتراک و ایجاد فروش آنلاین هم به گسترش دامنه فروش محصولات کانون کمک می‌کند.
 حاجیان‌زاده با اشاره به این‌‌که سال تحصیلی جدید زمینه مناسبی را برای ارتباط بیشتر با مدارس و آموزش و پرورش فراهم کرده است این ارتباط را فرصتی مناسب برای تحقق ایده فراگیرکردن دامنه مخاطبان کانون برشمرد و برای این امر چند راه‌کار ارایه کرد.

کانون مدرسه؛ طرحی نو دراندازیم
کانون مدرسه برای کارکنان و مربیان کانون سراسر کشور نام آشنایی است. طرحی که دو مرحله در سال‌های 79 تا 81 و 87 تا 90 در سراسر کشور اجرا شد و بر اساس آن دانش‌آموزان مدارس به مراکز کانون می‌آمدند و برخی از سرفصل‌های درسی آن‌ها با استفاده از شیوه‌های رایج در مراکز کانون برای بچه‌ها بازگو می‌شد.
در این میان مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی مدیران کل استان‌های کانون از آغاز دوباره این طرح - البته با بازنگری کامل و با شیوه‌ای جدید - خبر داد.
حاجیان‌زاده در این زمینه با اشاره به ارزیابی و پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره‌ی اجرای این طرح و نقاط ضعف و قوت آن، ابتدا گفت که نام طرح را تغییر ندادیم اما شیوه اجرای آن دست‌خوش تغییرات اساسی شده است.
او ادامه داد: این طرح، هم خاطرات خوبی برجای گذاشته هم اشکال‌هایی داشته است که سعی کردیم این اشکال‌ها را با مطالعه جدی رفع کنیم. این طرح در دور تازه به صورتی ‌روان‌تر و بدون پیچیدگی‌های گذشته اجرا می‌شود به این نحو که هر مرکز کانون با دو مدرسه دخترانه و پسرانه (یعنی دو روز در هفته) ارتباط برقرار می‌کند و بچه‌های آن مدسه کلاس به کلاس به صورت نوبتی و جداگانه به مرکز می‌آیند و فعالیت های جاری کانون به صورت کارگاهی توسط مربیان کانون برای آنان اجرا می شود و ماهی یک نوبت هم مربیان ما به آن مدرسه میروند و به منظور معرفی کانون تنها به اجرای برخی فعالیت‌ها، مثل قصه‌گویی می‌پردازند و در مدرسه هیچ کارگاهی برگزار نمی‌شود.

اکران فیلم کودک؛ از 15 آبان در 32 سالن کانون
سامان‌دهی اکران فیلم‌های کودک از جمله آرزوهای دست‌اندرکاران حرفه‌ای این عرصه است و آن‌ها البته از کانون به عنوان یک سازمان فرهنگی باسابقه در این حوزه که دارای کارنامه‌ای درخشان و پر از موفقیت طی نیم قرن اخیر است انتظار دارند این مسوولیت را برعهده بگیرد.
بر همین اساس مدیرعامل کانون به اجرای طرح ساماندهی اکران فیلم‌های کودک در سینماهای کانون و با همکاری برخی تهیه کنندگان و دست‌اندرکاران این عرصه اشاره کرد و توضیح داد این طرح از 15 آبان 1395 از 32 سالن کانون آغاز می‌شود و به دنبال افزایش آن تا 62 سالن تا پایان سال هستیم.
وی با بیان این مساله که بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در حوزه کودک در سال‌های پی در پی اکران عمومی نداشته تاکید کرد: کانون به عنوان یک حرکت ملی و حاکمیتی درصدد است که سینمایی امن و سالم برای خانواده‌ها فراهم و جریان جدیدی را در حوزه فیلم کودک ایجاد کند. ما در کل کشور دارای بیش از 400 سالن در اندازه‌ها و با امکانات متفاوت هستیم.
مدیرعامل کانون همچنین گفت: فیلم‌ها از آرشیو‌ها استخراج و به صورت دیجیتالی آماده شده تا در 30 سالن استان‌های کشور و دو سالن تهران به نمایش گذاشته شود.

نهضتی فرهنگی برای عرضه کتاب به کودکان و نوجوانان
برپایی نمایشگاه‌های کتاب، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی به ویژه در هفته کتاب و دهه فجر، همچنین همراهی با طرح 50‌هزار نمایشگاه در 50‌هزار مدرسه ت‍‍‍أکید دیگر حاجیان‌زاده به مدیران کل کانون استان‌های کشور بود تا از این راه یک نهضت فرهنگی در حوزه کتاب در کشور شکل بگیرد و مخاطبان بیشتری به آثار کانون دسترسی پیدا کنند.
5 آذر آخرین مهلت برای راه‌اندازی مراکز فراگیر
مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به دستور‌العمل‌های کانون برای راه‌اندازی مراکز فراگیر بر اهمیت ایجاد امکانات برای پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه و تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی از این راه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 24 مرکز فراگیر در 17 استان کشور در حال فعالیت است و باید همه استان‌ها تا روز 5 آذر امسال کار راه‌اندازی این مراکز را به اتمام برسانند و در 13 آذر روز جهانی معلولان به مناسبت راه اندازی مراکز فراگیر در سراسر کشور جشن بزرگی خواهیم داشت. در این روز به شکل نمادین همه مراکز کانون در سراسر کشور فراگیر خواهند بود و از بچه‌های دارای نیازهای ویژه استقبال خواهند کرد. 

توسعه ارتباط با مسوولان استانی
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنانش توسعه ارتباط با مسوولان استانی و به‌کارگیری ظرفیت‌های دستگاه‌‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد اما از مدیران کل کانون خواست که حدود و اندازه‌های این ارتباط را در نظر بگیرند و فعالیت‌های کانون نباید تحت الشعاع این ارتباط ها قرار گیرد بلکه این ارتباط ها و تعاملات باید رشد و پویایی کانون را به دنبال داشته باشد. کانون باید مانند هفته ملی کودک به محوریت خود در این عرصه ادامه دهد.
وی اظهار داشت در استان ها نیازی به انعقاد تفاهم نامه نیست و همین تفاهم ‌نامه ‌هایی که به صورت ملی امضا می شود پیگیری آن در سطح استانی به ادارات کل کانون سپرده خواهد شد.

مستندسازی دست‌آوردها و ارایه گزارش سه ساله
مدیرعامل کانون بخش دیگری از سخنرانی خود را به لزوم مستندسازی و اطلاع‌رسانی مناسب فعالیت‌های کانون در سه سال گذشته اختصاص داد و به ارایه فهرستی از فعالیت‌های شاخص کانون در این سال‌ها پرداخت.
وی افزود: در این دوره جریان‌های جدیدی را آغاز کردیم سال‌های اولیه به ایجاد زیرساخت‌ها و تامین بودجه‌ها پرداختیم و اکنون زمان گرفتن خروجی این فعالیت‌ها فرا رسیده است.
ساخت و آماده شدن فیلم سینمایی پایان رویاها پس از یک وقفه سه ساله در ساخت فیلم‌های بلند در کانون، آماده‌سازی پرتال کودک و نوجوان به عنوان یک مرکز مجازی کانون برای مخاطبان و پرتال سازمانی برای ساماندهی سایت‌های کانون، رونق‌دادن به هفته ملی کودک و محوریت پیدا کردن کانون پس از چند سال رکود در این برنامه‌ها، ایجاد تحول و تحرک در حوزه تولید و نمایش تئاتر و تئاتر سیار، توسعه مراکز سیار از 80 مرکز به 120 مرکز و تلاش برای رساندن این عدد به 250، توسعه عاملیت‌ها و مراکز عرضه محصولات فرهنگی کانون از جمله اقدام‌هایی بود که در گزارش سه ساله حاجیان‌زاده به آن اشاره شد.
او همچنین آغاز اجرای دور جدید طرح کانون مدرسه، تلاش برای ساماندهی صنعت اسباب‌بازی در کشور با رویکرد پیوست فرهنگی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، گسترش ارتباط با صدا و سیما و افزایش حضور در برنامه‌های رسانه ملی، ایجاد دفتر فن‌آوری اطلاعات و ساماندهی نظام انفورماتیک، راه‌اندازی دفتر ارزیابی عملکرد به عنوان دیده‌بان امین برای تحقق اهداف و هویت بخشی به نظام مدیریت به‌هنگام کانون، ایجاد تحرک در نظام آموزش‌ زبان های خارجی و تدوین کتاب‌های جدید برای آموزش زبان و اعلام آمادگی کانون به وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کمک به ساماندهی وضعیت آموزش زبان و در نهایت تدوین چشم‌انداز ده ساله را از دیگر اقدام‌های انجام شده در سه سال گذشته عنوان کرد.

افزایش 130‌درصدی متوسط حقوق و دستمزد کارکنان کانون
حاجیان‌زاده یکی از دست‌آوردهای مدیریت سه سال گذشته کانون را خروجی‌های حوزه اداری و مالی و مساله افزایش در حقوق و دستمزد کارکنان عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه تحول خوبی را شاهد بودیم و هیچ‌گاه پیگیری‌هایمان را متوقف نکردیم در این زمینه علی‌رغم این که این افزایش‌ها در وزارت آموزش و پرورش حدود 85 درصد بوده است اما ما شاهد افزایش 130 درصدی متوسط حقوق کارکنان کانون هستیم به نحوی که متوسط حقوق 900‌هزار تومانی کارکنان رسمی و 650‌هزار تومانی کارکنان قراردادی در سال 92  در حال حاضر به متوسط دومیلیون تومان و یک میلیون و 500هزار تومان افزایش یافته است البته حمایت از کارکنان از اصول مهم مدیریتی است.
وی پرداخت فوق‌العاده‌های رفاهی نقدی در طول سال در حدود 700 تا 800 هزار تومان ، همچنین بن فروشگاه های کانون، اجرای طرح پایش سلامت، صندوق وام‌ ضروری و ... همچنین اجاره یک مجتمع رفاهی جدید و کلنگ‌زنی مجتمع اصلی کانون در نشتارود، احداث مجتمع اقامتی و راه‌اندازی مرکز آموزش در تهران، دریافت مجوز جذب نیرو برای مراکز جدید کانون، تصویب ساختار جدید، توجه به حقوق و مسایل رفاهی همکاران پاره‌وقت، سامان دهی اضافه کار و تلاش برای افزایش بودجه کانون در دولت و مجلس را که منجر به افزایشی 50 درصدی نسبت به سال گذشته و100 درصدی نسبت به سال 92 بوده، از دیگر اقدام‌های انجام شده در سه سال گذشته برشمرد.
گردهم‌آیی یک روزه مدیران کل کانون سراسر کشور در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.