چشم انداز 10 ساله کانون تدوین و به تصویب رسید

رویکردهای کتاب و کتاب‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نگاه به مفاهیم سند چشم‌انداز ترسیم شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در نشست با مربیان و کارشناسان کانون خراسان‌شمالی که در هفته‌ی کتاب و کتاب خوانی صورت گرفت با بیان این مطلب افزود: محور فعالیت‌های کانون مطالعه و کتاب‌خوانی است و هفته کتاب برای کانون هفته ویژه‌ای است چرا‌که مطالعه در عمق بخشی تفکر کودکان و نوجوانان و رشد عقلانیت و خردورزی آنان تاثیری انکار‌ناپذیر دارد.
مدیرعامل بیان کرد: کانون در مسیری حرکت می‌کند تا انسان‌هایی بسازد که صاحب تحلیل، آگاه، اهل تفکر و ذوق فرهنگی باشند.
وی در بجنورد گفت: گام اول سند چشم‌انداز 10 ساله کانون‌، تربیت انسان‌های متدین و اندیشمند و توانمند برای آینده کشور است که با برنامه‌ریزی بلندمدت، هر کودک و نوجوان می‌تواند در اثر پرورش تفکر و شکوفایی استعداد به انسانی توانمند و تاثیرگذار در عرصه‌ی فرهنگ و هنر کشور تبدیل شود.
دومین گام سند چشم‌انداز 10 ساله کانون از نظر حاجیان‌زاده، محتوای مناسب است. در این بخش باید تألیف و تولید آثار از محتوای سازنده و مبتنی بر ارزش‌های انسانی، اخلاقی، دینی و انقلابی برخوردار باشند.
وی سومین گام این سند را علاقه‌مند کردن بچه‌ها به کتاب‌خانه و محیط آن دانست و افزود: ساختمان‌ کتاب‌خانه‌ها باید از نظر تجهیزات، معماری، چینش، رنگ‌بندی و فن‌آوری، به‌روز و متناسب با روحیه بچه‌ها باشد زیرا کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به یک فضای دلنشین دارد.
مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که تاثیر مربی در ترویح فرهنگ مطالعه و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به این امر از ضروریات است، یادآور شد: برای توانمند کردن مربیان و نیروی انسانی در کانون تلاش می‌کنیم. همه همکاران در کانون باید روحیه مربی‌گری داشته باشند و برای ترویج مطالعه، تلاش کنند.
وی تاکید کرد: در جهت رشد و ارتقای توانمندی و امنیت روانی مربیان تلاش می‌کنیم. وقتی توجه ویژه به مربی و کارشناس شود، در کار با بچه ها با انگیزه تر و اثر گذارتر خواهند بود.
حاجیان‌زاده پنجمین گام در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را تلفیق دانایی و تفکر با ذوق هنری‌، کسب مهارت و توانایی عنوان کرد و افزود: دانایی کودکان و نوجوانان باید تبدیل به مهارت زندگی و بهتر زیستن شود.
وی گفت: تسهیل در امکان دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب و خدمات کتاب‌خوانی ششمین گام ما در این سند است. باید شرایطی ایجاد کنیم تا همه کودکان و نوجوانان کشور مورد توجه ما باشند و کتاب‌ در معرض دیدشان قرار بگیرد. کانون باید در افکار عمومی بیشتر شناخته شود و به نسبت رشد فرهنگی، توسعه پیدا کند.
مدیرعامل کانون هفتمین رویکرد را تعامل با آموزش و پرورش و حضور در مدارس بیان کرد و خاطر نشان کرد: کانون باید از ارتباط با آموزش و پرورش استفاده کند.
وی با اشاره به تاکید‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ارتباط بیشتر کانون با مدارس و آموزش و پرورش، تصریح کرد: طرح کانون مدرسه طرح بسیار خوبی است که بچه‌ها در مدارس با کانون ارتباط برقرار می‌کنند و با فعالیت‌های آن آشنا می‌شوند.
حاجیان‌زاده جلب مشارکت همگانی دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر، هنرمندان، نویسندگان و همه کسانی را که در خلق اثر نقش دارند را هشتمین گام این سند برشمرد.
وی در همین حال تقویت ارتباط خانواده‌ها با کانون را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: برای جلب اعتماد بیشتر خانواده‌ها به کانون و تقویت آن و حضور بیشتر کانون در افکار عمومی، باید تلاش کنیم این نهمین گام سند چشم‌انداز است.
مدیرعامل کانون حمایت از آثار و خواندنی‌های مناسب را به عنوان دهمین گام این سند بیان کرد و حمایت و پشتیبانی از نویسندگان، ناشران و صنایع فرهنگی را از وظایف کانون دانست.
مدیرعامل کانون همچنین توضیح داد: چکیده‌ی 30 سخنرانی او در سفرهای استانی با استفاده از سایر تحلیل ها و اسناد بالادستی نظام، به شکل چشم‌انداز 10 ساله کانون تدوین و به تصویب هیات مدیره کانون رسیده است و نقشه راه آینده کانون بر این مبنا ترسیم شده و در قالب برنامه های پنج ساله و برنامه های سالانه قدم به قدم اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل کانون و هیات همراه شامل صدیقه حسن‌زاده، مدیر‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، 27 آبان 1395 به خراسان‌شمالی سفر کردند. افتتاح هم‌زمان چهار مرکز فرهنگی‌هنری، دیدار با استاندار خراسان‌شمالی و دیدار با همکاران استان از برنامه‌های این سفر بود.