مدیرعامل: نوجوانان به فضاهای جدید نیاز دارند

کمک گرفتن در اداره کارگاه‌ها از نوجوانان و ایجاد فضاهای جدید غیر از فعالیت‌های جاری برای نوجوانان باعث می‌شود آن‌ها در مراکز کانون احساس تشخص کنند و مسوولیت پذیری‌شان افزایش یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیر عامل کانون در نشستی با مربیان و کارشناسان کانون استان فارس بر اهمیت توجه به «عضو» به عنوان یکی از اساسی‌ترین  مفاهیم  سند چشم‌انداز کانون تاکید کرد و به ویژه درباره‌ی نوجوانان یادآور شد: بچه‌ها وقتی به سن نوجوانی می‌رسند کار با آن‌ها پیچیده ‌تر می‌شود. چرا‌‌که نوجوانان به دنبال روش‌های متفاوت هستند.
علیرضا حاجیان‌زاده با اشاره به این‌که بهترین ابزار کار با کودک در سنین پایین بازی و سرگرمی است تصریح کرد: اما برای نوجوانان باید برنامه‌ها را به طور جدی‌تر و تخصصی‌تر دنبال کنیم. اقتضای‌ این دوره ایجاب می‌کند که از روش‌های کودکانه فاصله بگیریم و بیشتر به تحقیق و پژوهش نزدیک شویم. در این دوره باید مطالعات علمی‌تر باشد و فضای مطالعات علمی و پژوهشی را تقویت کنیم و با تقویت روحیه مسوولیت‌پذیری به نوجوانان و عرضه توانمندی‌های هنری و ادبی آنان برای‌شان تشخص اجتماعی ایجاد کنیم.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی عضو گفت: هر چند نوجوانان بعد از سن 16 یا 17 سالگی از نرم‌افزار عضویت کانون خارج می‌شوند ولی نباید آن‌ها را رها کنیم بلکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب، تشکیل انجمن‌های تخصصی، استفاده به عنوان کمک مربی، شرکت دادن در اداره جشنواره‌ها و ... آنان را در فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون مشارکت دهیم.
وی در این نشست که در کانون شیراز برگزار شد، در عین حال گفت: باید در ساخته شدن افکار و شخصیت اعضا جامعیت پرورش را در نظر گرفت و با توجه به ابعاد مختلف فکری، مهارتی وذوقی، اخلاقی، رفتاری، عاطفی، اعتقادات دینی، روحیه جمعی و کارگروهی، توان نقد و تحلیل و روحیه پرسشگری، اعتماد به نفس، توان نگارش، بیان خوب، تحرک و پویایی وسلامت جسم، تعامل با خانواده، توجه به پیشرفت های درسی و علاقه مندی و دلبستگی به کانون، برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.
حاجیان‌زاده ادامه داد: باید مجموع مسایلی که باعث تعمیق و پایداری شخصیت عضو می‌شود را در نظر گرفت و به جنبه‌های مختلف توجه کرد تا بتوان برای ساختن آینده آنان در کانون گام برداشت.
او افزود: در مجموعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید نگاه بلند‌مدت به عضو داشته باشیم و در تداوم عضویت آن‌ها و نیروسازی تلاش کنیم.
مدیرعامل در ادامه به بیان مطالبی در ارتباط با جذب و پایداری اعضا اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین مفاهیم سند چشم‌انداز کانون که به زودی منتشر می‌شود، «عضو» است و کانون مأموریت دارد در این بخش به رشد و پرورش توان فکری، کشف و شکوفایی استعداد، خلاقیت و ذوق هنری و ادبی و جهت بخشی آن‌ها در مسیر ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی ایرانی، تقویت روحیه انقلابی و رفتار اخلاقی از راه ایجاد فرصت کتاب‌خوانی و دستیابی به تجربه‌های ناب به صورت فعالیت داوطلبانه و انتخابی در اوقات فراغت، کمک کند.
وی افزود: کودکان و نوجوانان باید با علاقه و بدون هیچ‌گونه الزامی پا به مراکز فرهنگی‌هنری بگذارند و مربیان توانمند ما می‌توانند با روش‌های هنرمندانه به جذب و پایدارسازی آن‌ها کمک کنند. هنر کانون در این است که با شیوه‌های متفاوت فرهنگی و روش خاص کانون، بچه‌ها را با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان در فعالیت‌ها شرکت دهد. مدیر عامل گفت: قرار نیست همه‌ی کودکان و نوجوانانی که به کانون مراجعه می‌کنند عضو پایدار باشند بلکه باید همان تعدادی که می‌مانند را مورد توجه ویژه تر قرار داد، برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، با نگاهی بلند مدت با آن‌ها پیش رفت و با جامع نگری، مجموع مسایل آن‌ها را ببینیم چرا که این جامعیت در پرورش عضو بسیار اهمیت دارد.
در ادامه این نشست مربیان و کارشناسان کانون فارس به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص روش‌های جذب و پایداری اعضا پرداختند. به روز بودن و در دسترس بودن کتاب و ابزار، تعامل بیشتر با خانواده‌ها و اولیای تربیتی، تامین نیروی تخصصی و توانمند، مجهز شدن مربی به دانش روز، راه‌اندازی کارگروه اعضای مشاور نوجوان و تخصیص ساعت ویژه فعالیت برای نوجوانان از جمله مهم‌ترین مواردی بود که مربیان کانون فارس در جهت جذب و نگهداری اعضا به آن اشاره کردند.
مدیر کل کانون فارس نیز در این نشست گفت: کانون سازمان یادگیرنده‌ای است که می‌تواند در درون و بیرون سازمان ارتباطات خوبی را شکل دهد.
زهرا افتخاری گفت: ما توانستیم در این سازمان که هم یاد می‌دهد و هم یاد می‌گیرد با شیوایی زبان و جذاب‌ترین روش‌ها به رشد و پرورش اعضایی که در نزدمان امانت هستند کمک کنیم و توانستیم با کنار هم گذاشتن پازل‌های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزشی با تدبیری مناسب در صحنه‌های فرهنگی رشد کنیم.
افتخاری گفت: در محیط امن و سرشار از وحدت، همدلی، تعامل و همکاری کانون فارس و در فضای مهربان آن تلاش می‌کنیم با نگاه به اهداف مد نظر مجموعه، در جهت پرورش اعضای متفکر، خلاق و مبتکر گام برداریم.
این نشست روز 23 دی 1395 در شیراز برگزار شد.