مدیرعامل کانون: گام‌های آینده با تاریخ محکم‌تر می‌شود

تاریخچه کانون زبان ایران به عنوان یک موسسه آموزشی باسابقه در حوزه آموزش زبان‌های خارجی در قالب یک کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم رونمایی کتاب «کانون زبان ایران در گذر زمان» که روز 17 بهمن 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد، گفت: ارزش تاریخ و تاریخ‌نگاری به این است که ما از گذشته‌ها استفاده کنیم و تجربه های ماندگار را ببنیم تا بتوانیم گام‌های آینده را محکم‌تر، روشن‌تر و با طراحی بهتری ادامه دهیم.
حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود در این آیین با اشاره به سی‌و‌هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن‌هایی که برای گرامی‌داشت آن در این ایام برگزار می‌کنیم، افزود: هدف ما از این اقدامات و جشن‌ها آن است که به زنده نگه‌داشتن و تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی بپردازیم چراکه صرف تاریخ‌نگاری، جشن گرفتن و یادآوری آن به تعبیری ماندن در گذشته بوده و به خودی خود امری بی‌فایده است. بنا بر این، حسن‌ تاریخ‌نگاری و یادآوری گذشته در این است که ما نگاه به آینده‌ی خودمان را درست ترسیم کنیم.
به اعتقاد مدیرعامل کانون گذشته‌ها به شرطی مفید هستند که بتوانیم تجربه‌هایی که در آن بوده را ببینیم و ثبت کنیم تا برای آینده گام‌های استوارتری برداریم و گذشته را چراغ راهی برای حرکت به سمت آینده قرار دهیم.
وی به سابقه‌ی 50 ساله‌ی کانون پرورش فکری اشاره کرد و افزود: در تدوین سند چشم‌انداز ده ساله‌ی کانون علاوه بر احصاء ارزش‌های گذشته‌ی کانون که گنجینه‌ای از تجربه است، توجه به نیازهای امروز کودکان و نوجوانان، اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای نگاه رو به آینده در نظر گرفته شده است.
حاجیان‌زاده در ادامه کانون زبان ایران را به عنوان یک موسسه معتبر زبان‌آموزی در سطح کشور معرفی و از ثبت تاریخ و تجربه‌های آن در این کتاب اظهار خوشحالی کرد و تکیه کردن به گذشته‌ را برای ترسیم آینده و برداشتن گام‌های استوارتر مهم دانست.
به اعتقاد مدیرعامل کانون، کیفیت زبان‌آموزی در کانون زبان ایران را به خاطر منابع آموزشی برتر، مدرسان انتخاب شده و آموزش دیده، سیستم اجرایی زبان و روش‌های تدریس یکی از مولفه‌های ویژه و دلایل اعتماد خانواده‌ها به این نهاد و نقطه برتری کانون در این حوزه برشمرد.
وی مولفه‌ی دوم را رویکرد فرهنگی و محتوایی خواند و تصریح کرد: دغدغه‌ی امروز بسیاری از مسوولان نظام و در رأس آن مقام معظم رهبری، محتوای آموزشی زبان‌های خارجی است چراکه زبان هر کشور می‌تواند فرهنگ آن کشور را منتقل کند و اساسا سبک زندگی غربی در آموزش زبان انگلیسی نهفته است با توجه به جدی بودن این بحث، ما نیز از طریق پالایش و تغییر در محتوا توانسته‌ایم محتوای کانون زبان را به سمتی هدایت کنیم که سبک زندگی ایرانی‌اسلامی بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد و از انتقال سبک زندگی غربی دوری کرده‌ایم.
حاجیان‌زاده به وجود آوردن محیط سالم و فرهنگی در کلاس‌های کانون زبان از طریق آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و نظارت‌های انجام شده را به عنوان سومین ویژگی معرفی و تلاش برای تداوم این بخش را توصیه کرد.
او در ادامه با بیان این مطلب که 237 مرکز زبان در سراسر کشور فعال است، اظهار داشت: گستردگی شبکه‌ی آموزشگاهی کانون در کشور از دیگر مولفه‌‌هایی است که باعث شده کانون زبان ایران را به یک برند تبدیل کند.
وی در ادامه تدوین کتاب‌ها و محصولات کمک آموزشی با رویکرد فرهنگی تربیتی، آموزش مجازی زبان و ... را جزو اقدام‌هایی بیان کرد که از سوی کانون زبان ایران انجام شده و بعضا در دست تدارک است.
مدیرعامل کانون به نقش محوری و الگویی کانون زبان ایران در بحث زبان‌آموزی در آموزش و پرورش و سایر آموزشگاه‌ها در سطح کشور اشاره کرد و از تعامل نزدیک و تنگاتنگ کانون زبان با آموزش و پرورش نیز خبر داد.
او گفت از این فرصت استفاده و در حال فراهم کردن ساز و کاری هستیم تا کانون زبان با ارایه محتوای آموزشی مناسب بر سیستم زبان‌آموزی آموزش و پرورش و آموزشگاه‌های دیگر نیز تاثیر داشته باشد.
وی در پایان گفت: کانون زبان ایران امروز 7 زبان را تدریس می‌کند و منابع آموزشی آن نیز مهیا است بنابر این آمادگی داریم که بتوانیم متقاضیان آموزش و پرورش و دانش‌آموزان را تحت این آموزش‌ها قرار دهیم. در این زمینه در کانون طرح سامان بخشی زبان‌های خارجی در کشور در دست پیگیری است.
در این آیین علاوه بر رونمایی از کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان"، از محسن چینی‌فروشان مدیرعامل اسبق کانون و دست‌اندرکاران و روساء و برخی کارشناسان سابق این مجموعه قدردانی شد.
این گزارش می‌افزاید: این کتاب با زیر عنوان «پیشگام بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی» از سوی دکتر صیامیان گرجی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تالیف و دکتر حسن باستانی‌راد مشاور پروژه‌آن بوده و از شش فصل و چندین بخش تشکیل شده است.
آموزش و یادگیری زبان خارجی در تاریخ معاصر ایران، آموزش زبان انگلیسی، استقرار، تثبیت و توسعه بومی گرایانه‌ی کانون زبان ایران (1357-1379)، نوآوری، ارتقا و تحول در الگوی بومی آموزش و پژوهش (1385 – تاکنون) و استمرار در تحول و نوآوری در آموزش و پژوهش (1380-1385) برخی از فصل‌های این کتاب است.
این کتاب همچنین نگاهی به تاریخچه و پیشینه‌ی آموزش خارجی در خاورمیانه، ایران دوران مدرن، نظام مشروطه و دوره‌ی پهلوی می‌اندازد و به موضوع تاسیس انجمن ایران و آمریکا و تاریخچه بعد از انقلاب این موسسه وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می‌پردازد.