توجه به خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان؛ اولویت نشر کتاب در کانون

توجه به «خواسته‌ها» و «نیازهای واقعی» کودکان و نوجوانان دو محور اصلی سیاست‌های کانون پرورش فکری در حوزه تولید و نشر کتاب است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در جریان بازدید از بخش‌های مختلف معاونت تولید و اداره کل انتشارات کانون تاکید کرد علی‌رغم افزایش شمار ناشران کودک و نوجوان، کانون خود را رقیب آن‌ها نمی‌داند بلکه تلاش می‌کنیم با حفظ و ارتقاء کیفیت نشر کتاب، این باور را زنده نگاه داریم که کانون همیشه می‌تواند هدایت‌گر و الگوساز باشد.
علیرضا حاجیان‌زاده با بیان این که بسیاری از خانواده‌های ایرانی کانون را با تولیداتش به ویژه با کتاب‌هایش می‌شناسند، یادآور شد: در نشر کتاب علاوه بر رعایت استانداردها باید همیشه به خلاقیت و نوآوری توجه داشته باشیم و از یک سازمان دولتی انتظار می‌رود که بر روی انتشار کارهای نو سرمایه‌گذاری کند. آثاری که همیشه در رقابت‌های جهانی نیز درخشیده‌اند و این موفقیت‌ها یک آرزو نیست بلکه استمرار آن را باید در کانون نهادینه و مراقبت کنیم.
وی توجه بیشتر به خواسته‌ها و گرایش‌های کودکان در نشر کتاب با استفاده از جذابیت‌های بصری و تصویرگری و چاپ مناسب را زمینه‌ای برای استقبال بیشتر مخاطبان از کتاب‌ها عنوان کرد اما در عین حال توجه به نیازهای واقعی آن‌ها را نیز از سیاست‌های کانون در این حوزه برشمرد.
به گفته‌ی مدیرعامل کانون در کنار خواسته‌های مخاطب، تشخیص نیازهای واقعی آنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، دینی و ... وظیفه ما بزرگ‌ترهاست و باعث ماندگاری اثر در ذهن کودکان می‌شود. مساله نیازسنجی بسیار جدی است و ما این کار را در شورای سیاست گذاری انجام می‌دهیم و این نیازها را به مولفان و تولید‌کنندگان هم اعلام می‌کنیم.
حاجیان‌زاده در این نشست که نورا حق‌پرست مدیرکل و کارشناسان و کارکنان اداره کل انتشارات هم حضور داشتند، اصلاح فرآیند بررسی نشر کتاب در کانون را ضروری دانست و گفت: فرآیند تولید گاهی هم طولانی است هم نویسنده‌ها می‌گویند مبهم است، تلاش می‌کنیم با استفاده از نرم‌افزار علاوه بر کوتاه کردن این فرآیند، و اطلاع‌رسانی مرحله‌ای، مسیر نشر را بازتعریف و روش‌مند کنیم.
مساله‌ی دیگری که مدیرعامل در این نشست بر آن تاکید داشت اهمیت ورود نیروهای جوان و خلاق به عرصه نشر کتاب بود. وی در این زمینه تصریح کرد: اگرچه کانون به صورت طبیعی با نویسندگان حرفه‌ای در ارتباط است اما نباید دایره نویسندگان را فقط به چهره‌های شناخته شده محدود کنیم و می‌توانیم از جوان‌ترها و مربیان مولف و شاعر کانون که آثار خوب و قوی ارایه می‌کنند، استفاده کنیم کانون باید همیشه مولد باشد.
حاجیان‌زاده در همین حال تغییر سازوکار توزیع و فروش کانون و بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی را زمینه‌ای برای افزایش شمارگان کتاب و گسترش دامنه مخاطبان آثار کانون عنوان کرد و افزود: با این دیدگاه که «همه کودکان ونوجوانان ایرانی حق دارند از محصولات کانون استفاده کنند و کتاب‌ها باید به خانه و مدرسه آن‌ها برود»، جریان توزیع را تغییر داده‌ایم و با همکاری بخش خصوصی تعداد فروشگاه‌های عرضه محصولات کانون را در سال جاری از 57 به 237 عدد افزایش داده‌ایم.
مدیرعامل کانون در ادامه این بازدید با همراهی مناف یحیی‌پور معاون تولید و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل به مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون رفت و با امیرحسن سلام‌زاده مدیر اجرایی این مرکز و کارشناسان آن گفت‌وگو کرد و در جریان خواسته‌های آنان قرار گرفت.
توجه بیشتر به بخش سرگرمی‌ها در برنامه‌ها و اختصاص بودجه مناسب برای افزایش تولیدات و سرعت بخشیدن به جریان تولید اسباب‌بازی و نرم‌افزارهای بازی از موضوع‌هایی بود که در این مرکز درباره‌ی آن گفت‌و‌گو شد.
حاجیان‌زاده پس از این بازدید در اداره کل سینمایی و تئاتر کانون حضور یافت و ابتدا در جریان گزارشی قرار گرفت که محمدرضاکریمی صارمی مدیرکل این بخش از روند تولید آثار سینمایی کانون ارایه کرد و سپس با کارشناسان و فیلم‌سازان این بخش باسابقه کانون به گفت‌و‌گو پرداخت.
وی در این اداره از افزایش تعداد آثار سینمایی و پویانمایی طی سه سال گذشته ابراز خوشحالی کرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی کانون در این سال‌ها توسعه و فعال‌کردن حوزه سینما بود چراکه با یک فیلم میلیون‌ها نفر ارتباط برقرار می‌کنند و البته فیلم در کانون می‌تواند بچه‌ها را به خواندن کتاب و مطالعه هم تشویق کند.
مدیرعامل کانون در این بخش نیز با یادآوری این نکته که بسیاری از چهره‌های شاخص سینما دوران جوانی و رشد خود را در کانون گذرانیده‌اند، اظهار امیدواری کرد در آینده نیز جوانان فعال در این عرصه در کانون به چهره‌های صاحب‌نام تبدیل شوند و چنین اتفاقی باعث توسعه سینمای کودک شود.
او ساخت فیلم بلند «پایان رویاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی را پس از چند سال وقفه در عرصه تولید فیلم بلند در کانون، اتفاق و دلیل خوبی برای فعال شدن این بخش عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم دست‌کم سالی یک فیلم بلند تولید کنیم در عین حال اجرای طرح کانون نمایش برای نمایش فیلم‌های کودک در سالن‌های کانون هم، اتفاق بزرگی در عرصه نمایش فیلم است که فضای جدیدی را برای سینمای کودک فراهم می‌کند و باعث رشد و رونق آن می‌شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان سینمایی کانون درباره‌ی روند کند تولید فیلم اظهار داشت: بخشی از این کندی طبیعی است و به ساختارهایی برمی‌گردد که در سال‌های اخیر تلاش کردیم آن را اصلاح کنیم . امیدوارم در ادامه راه  بتوانیم فیلم‌های بیشتری تولید کنیم و روند ساخت فیلم مستمرا در جریان باشد.
حاجیان‌زاده نگاه به درون کانون و مراکز آن و تربیت فیلم‌سازان نوجوان و استفاده از ظرفیت‌های هنری مربیان کانون را از  سیاست‌های کانون در حوزه سینما برشمرد و افزود: اعضا و مربیان کانون که اکنون فیلم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای تولید می‌کنند، باید آموزش ببینند از سوی دیگر با راه‌اندازی پرتال کودک این امکان فراهم شده است تا آثار آن‌ها دیده شود. ما باید از مربیان و اعضای توانمند حتی جوان‌های خارج از کانون حمایت ‌کنیم تا ظرفیت های جدید شناسایی و به این عرصه اضافه شوند.
مدیرعامل کانون در ماه‌های اخیر علاوه بر آغاز دور دوم سفرهای استانی، از معاونت‌ها و اداره‌های کل ستادی کانون نیز بازدید و با مدیران، کارشناسان و کارکنان این بخش‌ها به صورت عمومی و خصوصی ملاقات و گفت‌و‌گو می‌کند.