ساماندهی اشتغال و نظام استخدامی در کانون

سامان بخشیدن به نظام استخدامی در سطوح مختلف سازمانی کانون پررش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از پشتوانه‌های قانونی و ایجاد شفافیت در ثبات شغلی بحث مهمی است که در حوزه اشتغال کانون به آن اهمیت می‌دهیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان علیرضا حاجیان‌زاده در نشست با کارشناسان، مربیان و کارکنان کانون استان بوشهر بود که در سفر اخیر خود به این استان مطرح کرد.
مدیرعامل در این نشست به تبین شش سرفصل مهم در موضوع اشتغال و اموراستخدامی نیروی انسانی در کانون پرداخت وگفت: اولین سرفصل در این مبحث، موضوع امنیت شغلی کارکنان در سطوح مختلف رسمی، پیمانی، قراردادی، پاره‌وقت و شرکتی است که در نظام استخدامی کانون باید به شکلی باشد تا همه‌ی افراد شاغل به صورت عادلانه از مزایای قانونی برخوردار و احساس آرامش داشته باشند.
وی با اشاره به برپایی نشست‌ها و دیدارهای متعدد با مسوولان سازمان ‌اداری و استخدامی کشور برای تبدیل وضعیت کارکنان افزود: با توجه به سیاست‌های دولت در حال حاضر امکان این‌که تمامی کارکنان به پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت شوند وجود ندارد.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که هر سازمانی در کشور یک شکل استخدامی برای خود دارد اضافه کرد: در کانون نیز تلاش می‌کنیم با توجه به مدل‌های مختلف استخدامی که وجود دارد برای هرکدام یک تعریف مشخص داشته باشیم تا برای هر فرد شفافیت لازم از نظر نوع استخدام و مزایای آن بوجود آید. همچنین نظر به اینکه تقسیم پست‌های سازمانی با رویکرد تقسیم کار اعتباری است باید شرایطی فراهم شود که افراد در هر جایگاهی تشخص اجتماعی و امنیت شغلی داشته باشد.
مدیرعامل، نظام حقوق و دستمزد را موضوع دوم مبحث اشتغال عنوان کرد و یادآور شد: نظام حقوق و دستمزد در کانون باید عدالت محور باشد به گونه‌ای که هر فردی بر اساس توان‌مندی، سابقه کار، تحصیلات و... حقوق دریافت کند.
وی خاطرنشان کرد در حال حاضر حقوق و مزایای کارکنان قراردادی با رسمی برابر نیست و این شکاف به خاطر این است که از گذشته بسیاری از مزایا و ارتقاهای شغلی که بوده مختص کارکنان رسمی بوده و به نیروهای قراردادی تعلق نگرفته است اما تلاش می‌کنیم در حد امکان مزایا و پرداخت‌ها به شکل عادلانه برای تمامی افراد صورت گیرد و در چند سال اخیر نیز همین‌گونه بوده است.
حاجیان‌زاده افزود در سه سال اخیر با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم نزدیک به 130 درصد افزایش حقوق را برای کارکنان این مجموعه داشته باشیم و این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد تا با دریافت مجوزهای قانونی و تامین اعتبار مورد نیاز این بخش را بیشتر تقویت کنیم.
سومین موضوع سخنان مدیرعامل در میان کارکنان کانون بوشهر شرایط مربیان پاره‌وقت بود و او در این‌باره گفت: برای این دسته از مربیان هم تدابیر خوبی در سال‌های اخیر اندیشیده شد که قرارگرفتن آن‌ها در پوشش بیمه تکمیلی مانند سایر کارکنان، اختصاص حق تخصص، پرداخت ‌های رفاهی یکسان با سایر کارکنان و... از آن جمله است و در ادامه نیز تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان داشته باشد برای تمامی کارکنان شرایط بهتری فراهم کنیم.
وی با اشاره به این‌که گرچه فلسفه به‌کارگیری مربیان پاره‌وقت این بوده که افرادی در زمان‌های خاص در مراکز فرهنگی‌هنری کانون حضور یابند و در حوزه تخصصی خود به عنوان مربی هنری یا ادبی فعالیت کنند اما تلاش ما بر این است که برای ادامه فعالیت این مربیان تدابیری بیاندیشیم تا با انگیزه بهتر و خاطر آسوده‌تری به کار خود ادامه دهند.
حاجیان‌زاده ادامه داد یکی از این تدابیر برای ارتقای بخش مربیان پاره‌وقت این است که به عنوان مثال امتیازهایی در نظر گرفته شود که تامین کننده رضایت شغلی آن‌ها در وضعیت پاره وقتی باشد و یا اینکه در صورت تمایل خودشان و نیاز کانون به عنوان نیروی تمام وقت جذب و از پاره وقتی خارج شوند.
حاجیان‌زاده ادامه داد در حال حاضر 8 هزار و 500 نفر در کانون شاغل هستند که از این میان یک‌هزار و500 نفرشان رسمی و پیمانی هستند و مابقی قراردادی و پاره‌وقت هستند و امکان رسمی شدن تمامی این افراد وجود ندارد اما اگر به هر مقدار مجوزتبدیل وضعیت گرفته‌ شود، بر اساس ضوابط، افرادی که مشمول آن باشند در اولویت تبدیل وضعیت قرار خواهند گرفت.
توزیع متوازن نیروی انسانی در مراکز فرهنگی‌هنری، ستاد و اداره‌های‌کل کانون استان‌ها موضوع چهارم در بحث اشتغال بود که مدیرعامل به توضیح آن پرداخت و گفت: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مراکز به صورت ساماندهی در چینش نیروی انسانی، تأمین نیروی انسانی برای مراکز تک مربی در سال 96 و نیروی خدمات برای برخی مراکز که فاقد نیروی خدمات بودند، پرداخت حق‌الزحمه فوق العاده به نیروهای پاره‌وقت که در طرح «کانون - مدرسه» وقت بیشتری گذاشته اند  ترکیب مربیان مراکز بر اساس تعداد مراجعه اعضا و... از جمله تدابیری است که اندیشیده شده تا برخی مشکلات این حوزه مرتفع شود.
حاجیان‌زاده ارزیابی عملکرد را به عنوان موضوع پنجم در بحث اشتغال عنوان کرد و اظهار داشت: به اعتقاد ما توجه به ارزیابی عملکرد و امتیازدهی بر اساس آن موجب رضایت‌مندی افراد خواهد شد بر همین اساس باید شرایطی فراهم کنیم که کارشناس یا مربی اگر سال‌ها در یک پست فعالیت می‌کند نگران پیشرفت خود نباشد بلکه در همان پست بتواند با ارزیابی عملکردش از ارتقاء رتبه و امتیازهای بالاتر برخوردار شود.
وی افزود در این بخش امتیازهایی را که برای افراد در نظر خواهیم گرفت برگرفته از شاخص های مختلف از جمله خلاقیت، فعالیت های اثربخش، اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی، ارتقای توان‌مندی‌ های فردی که با آموزش‌ها، تبادل تجربیات و خلاقیت‌های خود می‌توانند کسب ‌کنند است که از این طریق رتبه‌شان بالاتر رود و از مزایای بهتری برخواردار ‌شوند.
وی هم‌چنین توجه بیشتر به مسایل رفاهی کارکنان را به عنوان موضوع آخر در بحث اشتغال مطرح و خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع پرداخت‌ها توجه به مسایل رفاهی در کانون برای کارکنان باید به گونه‌ای باشد که تمامی افراد از آن بهرمند شوند و رضایت داشته باشند.
مدیرعامل در این زمینه یادآور شد: کارهای خوبی را در حوزه رفاهی آغاز کرده‌ایم اما لازم است این بخش نیز بیشتر تقویت شود.
وی پرداخت های رفاهی به همکاران در مناسبت‌های مختلف و عیدانه پایان سال ، راه‌اندازی مجموعه رفاهی در شمال کشور برای کارکنان و آغاز ساخت مجتمع رفاهی آموزشی کانون در شهرستان نشتارود استان مازندران، تعمیر و تجهیز سویت‌هایی در شهرهای مختلف برای استفاده کارکنان و خانواده‌های‌شان، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه برای اعطای تسهیلات به همکاران، اجرای طرح پایش سلامت کارکنان، اعطای بن خرید کالا و نوشت‌افزار و... از جمله اقدام‌های صورت گرفته در این بخش دانست.
در این نشست که صبح روز 30 فروردین 96 در اداره‌کل کانون استان بوشهر برگزار شد، پیش از سخنان مدیرعامل کارشناسان, مربیان و کارکنان کانون این استان به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرها و پیشنهادهای خود در حوزه‌های مختلف پرداختند و مدیرعامل نیز با اشاره به سند چشم‌انداز 10 ساله و راهبردهای کانون در برنامه‌های 5 ساله اول و دوم با آن‌ها گفت‌وگو کرد.
مدیرعامل کانون به همراه مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل،  مدیرکل آموزش و پژوهش و دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی طی روزهای 30 و31 فروردین 96 به استان بوشهر سفر کرد و ضمن برپایی نشست‌های جداگانه با کارکنان و اعضای نوجوان این استان از برخی مراکز سیار و ثابت در شهرهای مختلف نیز بازدید کرد و با استاندار بوشهر دیدار داشت.