فعالیت‌های کانون مطابق با نیاز کودکان امروز است

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری بر اساس نیاز کودکان و نوجوانان امروزی دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیت‌الله علی خاتمی در دیدار با علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب گفت: بارها در برنامه‌های فرهنگی مختلفی هم‌چون جشن تکلیف دانش‌آموزان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان برگزار ‌شده حضور داشته‌ام و معتقدیم حضور امروز ما در عرصه‌های مختلف موقتی است و در آینده این کودکان و نوجوانان باید اداره امور کشور را برعهده بگیرند.
 وی با اشاره به این‌که همواره تلاش کرده‌ام آنچه از دستم برمی‌آید برای انجام فعالیت‌هایی که به آموزش و پرورش مرتبط است انجام دهم افزود: با توجه به حساسیت روحی و سنی کودکان و نوجوانان باید تلاش کنیم نگاه‌های تربیتی با شرایط روحی آن‌ها متناسب باشد. 
آیت‌الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی کشورند اظهار داشت هر چه در زمینه آموزش و پرورش هزینه شود در واقع سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
امام جمعه زنجان با تاکید بر این‌که ادبیات تربیتی گذشته پاسخ‌گوی نوجوانان امروز  نیست تصریح کرد: بسیار شاهد بوده‌ایم که خانواده‌ها علی‌رغم تمام هزینه هایی که برای فرزندان خود دارند کمک به مدرسه ها و آموزش‌های دینی را که موجب سلامت فکری بچه‌ها می‌شود هزینه اضافه می‌دانند.
وی در پایان با اشاره به این‌که انجام فعالیت‌های تربیتی برای کودکان وظیفه سنگین و دشواری است ادامه داد توصیه می‌کنم مسوولان و فعالان عرصه آموزش و پرورش برای تغییر این نگاه با استفاده از ابزاری هم‌چون تبلیغات در میان خانواده‌ها فرهنگ‌سازی کنند چرا که هزینه برای سلامت روحی کودکان و نوجوانان هم‌چون هزینه سلامت جسمی آن‌ها مهم و ضروری است.
حاجیان‌زاده نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نگاه نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: این نوع نگاه موجب انس بیشتر کودکان و نوجوانان با روحانیت و مباحث دینی می‌شود.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که فعالیت‌های کانون در اوقات فراغت دانش‌آموزان صورت می‌گیرد افزود: زمانی که از اوقات فراغت صحبت می‌شود، تنها پر کردن وقت دانش‌آموزان به ذهن افراد می‌رسد درحالی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بهینه سازی و بهره‌مندی از اوقات فراغت برای رشد و پویایی کودکان و نوجوانان از طریق پرورش حوزه تفکر و شکوفایی استعدادهای این گروه سنی متمرکز هستیم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که تربیت دینی نشات گرفته از تفکر صحیح است، اظهار داشت: معتقدیم اگر فکر بچه‌ها درست پرورش یابد و هدایت شود، تربیت اخلاقی نیز اتفاق می‌افتد.
حاجیان‌زاده هم‌چنین یادآور شد: در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره تاکید بر کتاب‌خوانی است اما این موضوع به شکل کلیشه‌ای و با اجبار کردن بچه‌ها به خواندن کتاب ‌اتفاق نمی‌افتد بلکه بچه‌ها با انجام فعالیت‌های جذاب و لذت‌بخش هنری و ادبی به کتاب‌خوانی علاقه‌مند می‌شوند.
مدیرعامل با تاکید بر این‌که در کانون پرورش فکری همواره به گرایش‌های دینی، ارزشی و اخلاقی توجه می‌شود خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم که در همه تولیدات و فعالیت‌های کانون این ارزش‌ها به صورت غیر مستقیم ترویج یابد.
وی اضافه کرد: آموزش مهارت‌های مختلف به اعضا که منجر به مهارت زندگی می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها مولد باشند نه صرفا مصرف کننده از دیگر مباحث مهم در این مجموعه‌ی فرهنگی است.
حاجیان‌زاده توجه ویژه به مباحث دینی در کنار مهارت‌های اجتماعی را از دیگر تاکیداتی دانست که در کانون مورد توجه قرار دارد و گفت: کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در کانون است که هر سال با بیش از 60هزار شرکت کننده جزو فعال‌ترین بخش‌ها است و نمایشگاه دائمی آثار منتخب نیز در قم فعال است و امسال نیز هم‌زمان با دهه کرامت شاهد رونمایی از آثار جدید این نمایشگاه خواهیم بود.
مدیرعامل ادامه داد: از سال گذشته هفته ملی کودک با ایام محرم مصادف شد و از این فرصت برای آشنایی بیشتر بچه‌ها با فرهنگ عاشورایی در قالب خیمه‌های مختلف شعر، قصه، نمایش و... استفاده کردیم.
وی افزود: معتقدیم با اشباع شدن فضای آموزش دینی، روش‌های مستقیم جذابیت لازم را ندارد و باید با استفاده از برنامه‌های مختلف با روش‌های نوآورانه با حفظ شیوه‌های سنتی این مهم صورت گیرد.