تلاش برای بهره‌مندی تمام کودکان ایران از خدمات کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می‌کند تا تمامی دانش‌آموزان کشور را تحت پوشش خدمات فرهنگی خود قرار دهد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در گردهم‌آیی مشترک مدیران‌کل ستادی و استانی کانون و معاونان آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: کانون از سابقه‌ای 52 ساله برخوردار است که بعد از انقلاب بر اساس مصوبه هیات دولت وابسته به وزارت آموزش و پرورش شد. شش عضو مجمع عمومی آن، اعضای هیات دولت‌اند که ریاست آن برعهده وزیر آموزش و پرورش است.
وی افزود این مجموعه دارای ستاد مرکزی و نزدیک به 30 اداره‌کل و معاونت در ستاد مرکزی و ادارات‌ کل در استان‌هاست و در حال حاضر 1012 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی در سراسر کشور دارد که بیش از 40 نوع فعالیت فرهنگی‌،هنری، ادبی،علمی، دینی و... را به کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.
مدیرعامل هم‌چنین به فعالیت‌های حوزه تولید کانون اشاره کرد و یادآورشد: علاوه بر تولید کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب بازی وسرگرمی های سازنده، نوشت‌افزار و... کانون دارای یک شبکه توزیع سراسری در کشور است که تلاش می‌کنیم مراکز عرضه محصولات را توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: «کانون نمایش» (طرح نمایش فیلم‌های کودک در سالن‌های کانون) خدمت دیگری است که از سال گذشته در بیش از 70 سالن نمایش کانون در سراسر کشور آغاز شده و تا پایان سال96 این تعداد به 100 سالن افزایش خواهد یافت.
حاجیان‌زاده در ادامه به فعالیت‌های مراکز تخصصی علوم و فنون، نجوم و... کانون اشاره کرد و اظهار داشت: در طول سال 17 جشنواره ملی و بین‌المللی در کانون برگزار می‌شود و ارتباط‌های مختلف بین‌المللی و حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف خارج از کشور را نیز در برنامه‌های سالانه خود دارد.
وی از کانون زبان ایران نیز به عنوان یک موسسه آموزشی اثربخش وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یاد کرد که در آن هفت زبان زنده دنیا تدریس می‌شود.
مدیرعامل در ادامه به ویژگی‌های کانون اشاره کرد و گفت: حضور داوطلبانه وبا اختیار و انتخاب آزاد فعالیت مورد علاقه بچه‌ها در مراکز فرهنگی‌هنری، فضای مهربانی و صمیمیت، وجود فضایی زیبا و با نشاط در کتاب‌خانه‌ها، از جمله این ویژگی‌هاست که باعث می‌شود در دنیای فن‌آوری‌ها، بچه‌ها به مطالعه و کتابخوانی علاقه مند شوند وبه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری از قبیل نقاشی، سفال، کاردستی و... بپردازند و استعدادهای‌شان شناسایی شود.
وی توجه به کارِ گروهی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که منجر به رشد اجتماعی و هویتی کودکان و نوجوانان می‌شود و افزود توجه به موضوع‌های دینی و ارزش‌های انقلابی با استفاده از شیوه‌های کودکانه موضوع دیگری است که در این مراکز صورت می‌گیرد.
حاجیان‌زاده اعتماد خانواده‌ها و عنایات مقام معظم رهبری به این کانون را از افتخارات این مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد گستره فعالیت‌های کانون در شهرهای برخوردار و کم‌تر توسعه یافته است اما درحال حاضر اولویت ما ارایه خدمات به روستاها، مناطق مرزی، مناطق عشایری و کم‌تر توسعه‌یافته است.
وی هم‌چنین به راه‌اندازی مراکز فراگیر برای کودکان و نوجونان دارای نیازهای ویژه(نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و کم‌توان جسمی و حرکتی) اشاره کرد و یادآور شد تلاش می‌کنیم در برنامه پنج ساله کانون تمام مراکز تبدیل به مرکز فراگیر شود.
مدیرعامل کانون در ادامه با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کنیم که خدمات کانون به تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور ارایه شود، افزود: در سال گذشته طرح کانون مدرسه را دوباره آغاز کردیم و در این طرح هر مرکز فرهنگی‌هنری ثابت کانون ترجیحا با چهار مدرسه ارتباط دارد که با احتساب مدارسی که با 170 کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی و شهری ارتباط دارند سالانه نزدیک به 6هزار مدرسه می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.
وی نمایش تئاترهای کودک و نوجوان در مراکز ثابت و تریلی سیار نمایش کانون در طول سال و راه‌اندازی پرتال کودک و نوجوان را از دیگر فعالیت‌های کانون عنوان کرد و اظهار داشت: برای بهره‌مندی بیشتر مخاطبان، شبکه عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون راه‌اندازی و توسعه داده شده است که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش و برپایی نمایشگاه‌های عرضه محصولات در مدارس، خدمات کانون بیشتر در دسترس بچه‌ها قرار گیرد.
حاجیان‌زاده در پایان اظهار امیدواری کرد با امضای تفاهم‌نامه با معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش شاهد شروع خوبی در تحول نظام آموزشی این وزارت‌خانه باشیم.
گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی کانون و مسولان ستادی و معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها همچنین نمایندگان عرضه محصولات فرهنگی کانون در سراسر کشور روز اول مرداد در تهران برگزار شد.