ارایه نوشت‌افزارهای ایرانی به تولید محصولات داخلی کمک می‌کند

یک تصویرگر کتاب کودک معتقد است طرح مجموعه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی از گام‌های موفق در تحقق تولید محصولات با کیفیت ایرانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل کانون، سحر حقگو تاکید کرد: ایده‌ها و ظرفیت‌های زیادی در تولید این نوع محصولات وجود دارد که تنها نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی است.
رونمایی از پنجمین مجموعه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درحالی برگزار شد که طراح گرافیک، مدیر محتوایی و سرپرست تصویرگران این پروژه به ایراد سخنانی در حوزه‌ی تولید این محصولات پرداختند.
بر این اساس شاپور حاتمی مدیر هنری این محصولات از میزان رضایت خود در سومین سال همکاری با این پروژه خبر داد: «این سومین سالی است که من طراحی گرافیک این محصولات را بر عهده داشته‌ام. پس از بررسی‌ها و تخمین رضایت مخاطبان، در دور جدید از تصویر واحد استفاده نکردیم. براین اساس یک تصویر اصلی داریم و چند تصویر فرعی که بر داستانی شدن جلدها موثر است.»
او در مورد کیفیت چاپ این دفترها نیز گفت: «به عنوان یک مخاطب بیرونی معتقدم کیفیت چاپ و عرضه‌ی محصولات بهتر شده است. ضمن آن‌که در سال قبل به خاطر تزیینی بودن برخی جلدها و به کار بردن اکلیل تجربه‌ی خوب هنری‌ای نداشتیم که امسال این تزیینات حذف و محصول فرهنگی‌تر شد.»
حاتمی اشاره کرد: «در این مجموعه از تصویرگری‌هایی استفاده کردیم که نزدیک به سلیقه‌ی بچه‌ها باشد، ‌به همین دلیل انتخاب و سفارش تصاویر را سحر حقگو برعهده گرفت و از تصویرگران حرفه‌ای در این مجموعه دعوت به همکاری کرد.»
حق‌گو، تصویرگر شناخته شده‌ی کشور دیگر سخنران این مراسم بود. وی سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «من خوشحالم که به بخشی از رویای همیشگی‌ام، یعنی تولید محصول باکیفیت ایرانی رسیده‌ام. می‌دانم که در این راه ایده و ظرفیت زیاد است اما ما نیاز به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری در این بخش داریم و امیدوارم که حمایت شویم.»
وی ادامه داد: «آرزوی شخصی من این است که بتوانیم همه چیز را با فرهنگ ایرانی تولید کنیم. و این مجموعه هم قدمی در این راه بوده است. زمانی که ما از تهاجم فرهنگی صحبت می‌کنیم درواقع از عدم تولید با کیفیت صحبت می‌کنیم. می‌دانم که بحث تجارت و تولید گسترده است اما این قدم کوچک هم باعث شده تا مخاطب خود را طی این چند دوره بشناسیم و محصولات بهتری تولید کنیم.»
در ادامه‌ی این برنامه، سعید بی‌نیاز روزنامه‌نگار و روان‌شناس سخن گفت. وی که مسوولیت محتوایی این پروژه را بر عهده داشت به تفصیل مجموعه‌های تولید شده را معرفی کرد. وی گفت: «نظر شخصی من این است که مهم‌ترین محصول تولید شده‌ی این دوره، دفترهای مهارت‌های زندگی است. چرا که این موضوع در کتاب‌های رسمی مقطع دبستان وجود ندارد و پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسید. سازمان بهداشت نیز بر 10 مهارت اصلی و ضرورت آموزش آن طی سال‌های اخیر تاکید داشته است.»
بی‌نیاز که خود سابقه‌ی تالیف کتاب‌هایی با موضوع مهارت‌های زندگی را دارد گفت: «در سال گذشته در طرح مجموعه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی به واسطه‌ی چند داستان کهن به این موضوع پرداخته شد اما امسال مستقیم‌تر به سراغ آن رفتیم. هیجان‌های منفی مثل ترس، خشم، غمگین بودن، مهارت حل مساله و تفکر انتقادی از جمله موضوع‌هایی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است.»
یوزپلنگ ایرانی، لاله‌های واژگون، آب و جنگل‌ها نیز عنوان‌های دیگری است که در دفترهایی با موضوع محیط زیست در این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده است. این کارشناس از دفترهای تندرستی هم سخن گفت و بهره‌گیری از زبان غیرمستقیم در حوزه‌ی سلامت و بهداشت را موثر دانست: «با این نگاه شخصیت‌هایی با ویژگی‌های منفی خلق و تصویرگری شدند و داستان آن‌ها منتشر شده است. در نهایت بچه‌ها به این نتیجه می‌رسند که دوست ندارند شبیه این شخصیت‌ها باشند.»
بی‌نیاز در پایان سخنان خود درباره‌ی مجموعه‌ی «یادگارهای ماندگار» و «گنبد مینا» سخن گفت: «به واسطه‌ی سفرهای امروزی بچه‌ها فرصت دارند با میراث ملموس آشنا شوند، در این میان فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی میراث غیرملموس نیز مهم است. در این دفترها از یلدا، نوروز، هنر نقالی، هنر فرش بافی سخن گفته شده است. در مجموعه‌ی «گنبد مینا» نیز که مربوط به مفاهیم دینی است از زبانی غیرمستقیم بهره‌برداری می‌شود و هر دفتر یک مهارت دینی را به کودک می‌آموزد.»
گفتنی است تصویرگران این مجموعه محسن میرزایی، سولماز جوشقانی، سولماز جهانگیر، افسانه صانعی، مهدی صادقی، نیلوفر برومند و میثم موسوی هستند.