سعدی شاعری برای تمام نسل ها

حمید رضا عسگری مدیر کل امور اجتماعی استانداری البرز در چهارمین نشست تخصصی ((سعدی شناسی )) روز دوشنبه اول اردیبهشت 93از سعدی به عنوان (( شاعری برای تمام نسل ها )) یاد کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز ،اول اردیبهشت ماه ،روز بزرگداشت سعدی ،بهانه ای شد تا چهارمین نشست تخصصی سعدی شناسی در محل مجتمع آفرینش های کانون پرورش فکری کوکان ونوجوانان استان البرز  با حضور  علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون استان ،حمید رضا عسگری ،مدیر کل امور اجتماعی استانداری ،رشید کاکاوند مدرس دانشگاه ،علی خانجانی کارشناس مسوول مرکز پژوهش و ترویج قصه های ایرانی کانون    ،مهری فلاح،  معاون فرهنگی استان ،کارشناسان ،مربی مسوولان ،مربیان و جمعی از اعضا کتابخانه های کانون استان البرز برگزار شود .
سعدی شاعری برای تمام نسل ها
حمید رضا عسگری مدیر کل امور اجتماعی استان در این نشست ضمن اشاره به عملکرد خوب کانون در برگزاری چنین نشست هایی بر لزوم   بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی کشور ایران تأکید کرد .
وی در خصوص سعدی گفت : سعدی شاعری برای دیروز یا امروز نیست بلکه سعدی شاعری برای تمام نسل هاست .
عسگری با اشاره به مضامین اخلاقی موجود در آثار این شاعر گرانقدر ،گفت : امروز اگر به اصل خودمان و دیپلماسی موجود در این مضامین برگردیم  و سبک زندگی مان را با بهره گیری از این پند ها و حکمت ها پیش ببریم ،به طور یقین همواره در حال پیشرفت خواهیم بود .
این مقام مسوول در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین جلسات خوب و پر ثمری در جامعه و کشور توسعه یابد و اشاره کرد  مشکل بحران هویت  که امروزه با آن مواجه هستیم با بهره گیری از چنین مضامینی ،حل  خواهد شد .
 آثار سعدی ، جواهراتی که باید استفاده شوند
علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون استان البرز نیز در سخنانی ضمن خوشامد گویی به میهمانان و اشاره به  به روز شدن علم و اطلاعات و لزوم تخصصی و شاخه شاخه شدن هر علم ،منابع ارزشمندی چون آثار سعدی را به جواهراتی تشبیه کرد که اگر چنانچه به خوبی هم معرفی شوند اگر مورد استفاده صحیح قرار نگیرند ،ثمری در پی نخواهند داشت  .
وی دانش پایه ،میل به یادگیری و بلد بودن شیوه استفاده از آموخته ها را سه اصل مهم هر آموزشی عنوان کرد و خطاب به همکارانش گفت :
ما امروز باید بنگریم که آبا ما افرادی را داریم که دوست دار دانایی باشند یا خیر و بعد ببینیم این افراد راه و روش یادگیری را بلد هستند یا نه ؟
و ابراز امیدواری کرد که ما افرادی را تربیت کنیم که بتوانند اهل استفاده از علم باشند.
 نگاه زیبا بین  و فرهنگ ناب ایرانی در کلام سعدی
استاد رشید کاکاوند یکی از اساتید دانشگاه و عضو انجمن شعر خوانی استان و مدرس نشست تخصصی غزلیات سعدی نیز  ضمن اشاره به  مناسبت های مختلف همزمان در دو روز اول اردیبهشت ماه نظیر سالروز تولد ملک الشعرای بهار و...
 در خصوص نگاه زیبا بینانه سعدی در اشعارش گفت :
اگر بخواهیم یک ویژگی برای اشعار سعدی ذکر کنیم که وی را از سایر شعرا و نویسندگان متمایز کند ،آن هم  نگاه زیبا بینانه این ادیب و دانشمند است .
وی با بیان این که   آثار سعدی حصار مرزها را شکسته و در زمان کوتاهی پس از مرگش با وجود کمی امکانات به مناطق دور دست رسیده هویت ،زیبا شناسی و فرهنگ ناب ایرانی را از عوامل اصلی این محبوبیت دانست .
کاکاوند بر لزوم بیان زیبایی های سعدی به دور از نگاه تعلیمی و سخت گیرانه تأکید کرد و ادامه داد :
دنیای کودکان ونوجوانان ؛دنیای خاصی است و ما قدرت بسیار عظیمی مانند قدرت فرهنگی داریم که بالاتر از هر قدرت نظامی ،سیاسی و اقتصادی می تواند عمل کند .
این مدرس   خطاب به همکاران و اعضا کانون خواست در تقویت دید خود بر مبنای لذت بردن از زندگی و شناخت زیبایی ها تلاش کنند .
قالب قصه و حکایت شیوه سعدی برای بیان پند های اخلاقی
علی خانجانی ،کارشناس مسوول مرکز پژوهش و ترویج قصه های ایرانی کانون نیز در بخشی از این مراسم ضمن قرائت حکایتی زیبا از آثار سعدی گفت :
قصه و حکایت شیوه ای است که سعدی برای بیان مفاهیم و مضامین عمیق اخلاقی در آثارش به کار برده است .   
وی با اشاره به این که 8 باب گلستان و 10 باب بوستان همگی سرشار از مضامین زیبا و آموزنده است سعدی را استاد این فن بیان کرد و بر لزوم بهره گیری از این آثار در مراکز کانون تأکید کرد .
لازم به توضیح است که در ابتدای این نشست بتول علیپور،کارشناس ادبی استان ،ضمن اشاره به تاریخچه و ترکیب اعضا کارگروه شعر خوانی استان هدف از برگزاری این برنامه و سلسله نشست های تخصصی را تشریح کرد.
فعالیت های مختلفی نظیر اجرای سرود توسط اعضا مرکز شماره 4 کرج ،قصه گویی توسط اعضا مرکز مجتمع ،بیان حکایت توسط نرمین کریمی مربی مسوول مرکز شماره 3 کرج ، تجلیل از اعضا برگزیده مسابقه ادبی (( ده روز ده غزل )) و مراکز به مناسبت اجرای موفق طرح های سعدی خوانی ،اجرای موسیقی و آواز خوانی اشعار سعدی توسط بهزاد ابوالقاسم حسینی کارشناس هنری استان از دیگر برنامه های این نشست بود .
برگزاری نمایشگاه آثار سعدی شناسی و کارگاه بررسی بازنویسی حکایات سعدی
در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از آثار اعضا و فعالیت های مراکز در خصوص نشست (( سعدی شناسی  )) و کارگاه بررسی بازنویسی حکایت های سعدی   برگزار شد .
در این کارگاه علی خانجانی کارشناس مسوول مرکز پژوهش و ترویج قصه های ایرانی با ذکر قصه های بازنویسی شده موارد خاص و اصول بازنویسی و باز آفرینی را بیان کرد و بر مشارکت تمامی همکاران علاقه مند تأکید کرد .
علی رضا جلالی مدیر کل کانون استان نیز با حضور در این کارگاه بر لزوم  شناسایی ذائقه های اعضا و ایجاد لذت خواندن و یادگیری درآن ها  تأکید کرد .