کیفیت بخشی گزارمان نویسی ،گامی کوچک برای گشودن پنجره ای در باور مربیان

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،بتول علیپور کارشناس ادبی استان گزارش برنامه   "کیفیت بخشی گزارمان نویسی" را در استان البرز در سال 93 را به شرح ذیل تشریح کرد :
انگیزه ی سامان بخشیدن به  امر گزارمان نویسی استان ، اقدامی بود که با محول شدن آن به آفرینش های ادبی استان قوت گرفت. پیش از آن ، در داوری گزارمان ها در سال 92 ، موارد مشابهی در خصوص نیاز آموزشی مربیان فرهنگی مشاهده شد. از آنجا که رشد و ارتقاء فعالیت گزارمان نویسی در میان مربیان فرهنگی ، آثار ارزشمند دیگری، نیز به همراه دارد ، برنامه کیفیت بخشی گزارمان نویسی با اهداف کلی زیراز پاییز امسال  اجرا گردید:
1.آشنایی بیشتر مربیان فرهنگی با عناصر داستان و شعر (و سایر موضوعات)
2.ایجاد و توسعه ی روحیه نقد و بررسی درمیان مربیان
3.آشنایی با روش های نقد محتوایی کتاب
4.ارائه تجربیات مربی موفق گزارمان نویسی (خانم میرزاپور) با سایر مربیان
5.توسعه و تعمیق فعالیت هایی که ارتباط مستقیم با کتاب دارند.
وی در تشریح شیوه اجرانیز گفت :  
پس از تصویب در شورای فرهنگی استان در خصوص اجرایی شدن این برنامه، طی جلسه ای با مهتاب  میرزاپور،مربی موفق گزارمان نویسی استان ، نیاز ها و توانمندی های مربیان در مراکز مختلف بررسی شد . سطح توانایی مراکز ، نسبت به گزارمان نویسی و اطلاعات ادبی ، متفاوت بود. بنابر این مربیان هر مرکز  با راهنمایی و توصیه هایی که دریافت کردندکتاب های مشخصی را انتخاب و مطالعه نمودند.در مرحله بعد  روز و ساعت برگزاری جلسات برای هر مرکز هماهنگ شده وجلسات تخصصی گزارمان برگزار شد.
فرم های جدید گزارمان نویسی که از سوی معاونت ارسال گردیده، در دو صفحه (چکیده و نقد ظاهری) مشترک هستند و صفحه سوم فرم هااختصاصا مربوط به موضوع کتاب است که تاکید کاملی برنقد محتوایی دارد. تلاش شد فرم ها بند به بند مورد بررسی قرار بگیرند و مربیان به صورت عملی نمونه هایی از گزارمان نویسی خود را ارائه دادند . آنچه نوشته شد نیزمورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اگرچه بسیاری از مربیان توانمند استان البرز به خوبی با گزارمان و نحوه بر خورد با آن آشنا بودند اما تعدادی نیز معتقد بودند که تا کنون دید واضح و روشنی از گزارمان نویسی نداشته و آنرا یک فعالیت وقت گیر و بی فایده می دانستند . هدف اصلی، تغییر نگاه آن دسته از مربیان نسبت به این فعالیت جامع بود که تا حدود زیادی حاصل شد. ضمن اینکه گاهی آگاه نبودن از لذت ها و آثار مثبت یک فعالیت ممکن است دلیل اصلی انجام ندادن آن نیز باشد. مقرر گردید مربیان محترم فرهنگی گزارمان ها ی خود را زودتر از زمان سر رسید به دفتر استان ارسال نمایند تا چنانچه لازم شد نسبت به هدایت کامل آن ها اقدام لازم صورت پذیرد.
علیپور،کارشناس ادبی استان  در پایان نیز گفت :  
آنچه مشخص است ، آموزش گزارمان نویسی در یک جلسه به پایان نمی رسد . تعامل با مربیان از طریق پاسخگویی تلفنی و حضوری، جهت رفع اشکال ادامه خواهد داشت. امید است با این گام کوچک پنجره ای بر باور و اعتقاد مربیان گشوده و آنها را در انس و الفت با کتاب یاری نماید. در پایان از مدیر کل محترم استان به جهت حمایت از اجرای این برنامه تشکر می کنمو از سایر همکاران عزیزی که مقدمات اجرای این برنامه را فراهم آوردند نیز سپاسگزارم.