اهم برنامه های سال 91 بر مبنای مراکز محوری خواهد بود

زکیه امیر‌پور در نخستین گردهم آیی مسئولین مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر سال ۹۱ را سال توجه بیشتر به مراکز و مراکز محوری دانست.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر؛ در این گردهم آیی 2 روزه که از 31 اردیبهشت ماه آغاز شد، کار‌شناسان و مربیان مسئول مراکز فرهنگی هنری این استان ضمن تشریح پیش بینی برنامه‌های شش ماهه نخست سال 91 در خصوص مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کردند.
در ابتدای این نشست زکیه امیر‌پور؛ مدیر کانون استان بوشهر ضمن تبریک سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حمایت از تولیدات و انتشارات کانون را در راستای نام گذاری این سال دانست و بیان کرد: لازم است کار‌شناسان، مربیان و همه ی همکاران بخش‌های مختلف کانون تولیدات ارزشمند کانون را به خانواده‌ها و مخاطبان خود معرفی نمایند.
امیر‌پور با تاکید بر دیدگاه‌های مدیرعامل کانون مبنی بر اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و هنری گفت: «مدیر عامل محترم با درک صحیح جایگاه و نقش مهم مراکز فرهنگی و هنری کانون در تربیت، پرورش و رشد آینده سازان این مرز و بوم، به درستی مراکز را قبله کانون نامید که بر همین اساس اهم برنامه‌های سال 91 استان بوشهر نیز بر مبنای مراکز محوری خواهد بود.»
مدیر کانون استان بوشهر یکی از لازمه‌های اصلی مرکز محوری را سرکشی و بازدید منظم کار‌شناسان دانست و بیان کرد: لازم است کار‌شناسان بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان با برنامه ریزی دقیق و منظم، بازدید و نظارت بیشتر بر فعالیت مراکز را مدّ نظر داشته باشند.
وی جلسات شورای فرهنگی را عامل پویایی و نشاط بیشتر مراکز دانست و افزود: مسئولین مراکز فرهنگی هنری استان با مشارکت و همدلی مربیان بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی خود و برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگی، از نظرات این عزیزان در جهت پویایی و نشاط بیشتر مراکز استفاده نمایند.
مدیر کانون استان بوشهر با اشاره به نزدیک شدن ایام تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان تاکید کرد؛ مراکز فرهنگی هنری استان می‌بایست اعضا فعال خود را بطور رایگان در کلاس‌های تابستانی نام نویسی کنند.
امیر‌پور یادآور شد: معرفی رمان‌های جدید کانون و تحلیل این آثار توسط مربیان، پیش از اعضاء، توجه به کتابخوانی در مراکز و در دریافت نظرات اعضا بخصوص در بخش رمان‌های نوجوان و برنامه ریزی برای نمایش مجدد هشتاد فیلم کانون در هشتاد روز تابستان از جمله مسائل مورد تاکید استان است.
مدیر کانون استان بوشهر در ادامه با بیان فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با کتابداران سراسر کشور، بیانات معظم اله را چراغ راه مربیان کانون دانست.
وی در پایان تمسّک به قرآن و اهل بیت علیه السلام را باعث سعادت و خوشبختی دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌های متعدد رضوی فرصتی است تا اعضا و مربیان مراکز ضمن تمسّک به قرآن و اهل بیت علیه السلام معرفت افزایی نمایند.
در ادامه این نشست، بدری جهازی کار‌شناس مسئول فرهنگی استان نیز گفت: تحلیل و بررسی پیش بینی برنامه‌ها و فعالیت‌های شش ماهه اول سال 91 و بررسی برنامه‌های شاخص و ویژه برنامه‌های مراکز فرهنگی، هنری از لحاظ اهداف کمی و کیفی و چگونگی اجرای برنامه‌های مذکور، در نظر گرفتن برنامه ریزی هدفمند برای پایدار سازی اعضاء خصوصاً در بخش اعضاء نوجوان با تشکیل برنامه‌های مستمر مانند انجمن اعضاء نوجوان با موضوع نقد و بررسی کتاب و تحقیق و پژوهش، پیگیری جشنواره‌های رضوی خصوصاً جشنواره‌های قصه گویی و کتاب سازی رضوی، تحلیل آمار شش ماهه اول سال 91 از لحاظ رشد کمی و کیفی و تعیین مراکز موفق در پایان شش ماههٔ اول سال 91، تدوین کتاب تجربیات مربیان در پایان سال 91، آمادگی لازم برای برگزاری نمایشگاه یک هفته با کانون با موضوع معرفی سرزمین، پیگیری گزارمان‌های کتاب و ارسال آن‌ها از سوی مربیان به واحد کار‌شناسی فرهنگی، ارزیابی فعالیت‌های مربیان فرهنگی در پایان شش ماهه اول سال از مهم‌ترین مباحث این واحد خواهد بود.
سمیه رسولی کار‌شناس ادبی استان نیز در تشریح برنامه‌های این واحد گفت: توجیه و توضیح ارزشمندی و جایگاه فعالیت‌های ادبی در هر مرکز، ارائه پیشنهادات و برنامه‌های پیش بینی شده واحد آفرینش‌های ادبی، ارائه گزارش رشد 34.6 درصدی واحد آفرینش‌های ادبی در سال 90، بیان انتظارات این واحد از مربیان و رابطین ادبی و ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و موفقیت‌ها، از جمله مباحث این واحد بود.
محمد علی یزدان‌شناس، کار‌شناس هنری استان نیز در تشریح مهم‌ترین مباحث مورد بحث گفت: در این نشست در خصوص تدوین شیوه نامه سومین جشنواره پویانمایی، جشنواره فرایند محور نمایش عروسکی، معرفی وبلاگ واحد هنری، برنامه ریزی و نظارت هدفمند بر اجرای برنامه‌های تابستانی مراکز، نمایشگاه‌های هنری، برگزاری شوراهایی با حضور والدین اعضاء کارگاه‌های هنری و مشارکت در برنامه ریزی فعالیت‌های هنری، سیستم باکس انیمیشن و... بحث و تبادل نظر شد.
در پایان روز نخست این نشست، مربیان و کار‌شناسان استان نماز مغرب و عشاء خود را در امامزاده عبدالمهیمن علیه السلام بندر بوشهر اقامه کردند.
در روز پایانی این نشست، واحد‌های روابط عمومی، حراست، مالی، اداری، کار‌پردازی و امور عمومی استان نیز ضمن بررسی عملکرد سال گذشته مراکز، برنامه‌های خود در سال 91 را تشریح کردند.
در پایان این نشست مدیر کانون استان، لوح تقدیر و هدیه ارسالی از مدیر عامل کانون برای مربیان فعال در طرح سیمرغ قصه‌های مردم ایران به فاطمه ارشادی مربی مسئول مرکز گناوه و آرزو تنگستانی مربی مسئول مرکز ریگ اهداء کرد. همچنین لوح تقدیر و هدیه دفتر طرح‌های عمرانی کانون به رضا سالمی‌نژاد مسئول امور مالی استان اهداء شد.
اهداء لوح تقدیر و هدیه ارسالی از مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون به سوسن حیاتی مربی ادبی مرکز دیلم به دلیل کسب مقام بر‌تر مسابقه سراسری نقد کتاب در بخش نقد کتاب «شعر» همچنین اهداء لوح تقدیر و هدیه به زرین شهید‌زاده عضو نوجوان مرکز جم و شیوا رنجبر عضو نوجوان مرکز دیر به دلیل کسب مقام اثر بر‌تر در مسابقه سراسری «پرستوهای بهشتی» و تقدیر از کلیه بانوان شاغل در کانون استان به مناسبت گرامیداشت روز زن از دیگر برنامه‌های این نشست 2 روزه بود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در حال حاضر دارای 16 مرکز ثابت، 2 مرکز سیار روستایی و شهری و یک کتابخانه پستی است.