مراکز کانون استان اردبیل با برنامه های متنوع به استقبال هفته پژوهش رفتند

جهت فراهم کردن بستری مناسب و ایجاد انگیزه کافی در بین مربیان و اعضا و برای هدایت روند تعلیم و تربیت به سوی فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی و نهادینه کردن این امر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در هفته ی پژوهش مجری برنامه های متنوع است.
نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین کودکان و نوجوانان، معرفی هفته پژوهش و تشویق پژوهشگران کودک و نوجوان هدف اصلی این برنامه ها است
هماهنگی مراسم جهت انجام ویژه برنامه های فرهنگی هنری همچون فضاسازی به مناسبت هفته پژوهش، معرفی کتاب، برگزاری کارگاه آموزش و پژوهش، تهیه نشریه دیواری، معرفی شخصیت، اجرای مسابقات علمی، تشکیل نمایشگاه آثار پژوهشی اعضا و مربیان، بازدید از مراکز دانشگاهی و پژوهشی استان اهداف دیگری است که در این برنامه ها دنبال شده است.
توسعه کمّی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در بین اعضای کودک و نوجوان مراکز استان و توجه به جایگاه پژوهش در پیشرفت فعالیتهای جاری مراکز و نیز اطلاع رسانی مناسبت های ویژه نیز از اهداف برنامه های پژوهشی مراکز کانون می باشد که به آنها اشاره می شود.
مرکز 1  اردبیل
مرکز یک اردبیل به مناسبت هفته پژوهش برنامه های متنوع و مرتبط با پژوهش برگزار خواهد کرد. مرکز در این هفته برنامه های قصه گویی، معرفی کتاب، کاردستی، بازی و سرگرمی، تحقیق و پژوهش، آزمایشات علمی و بازدید را با توجه به فراخوان های رسیده انجام خواهد داد.
روز شنبه 25 آذر: قصه گویی از کتاب من ناشنوا هستم برگزار  و توضیحات علمی لازم در خصوص حس شنوایی و گوش ارایه می شود.
روز یکشنبه 26 آذر: در این روز سری کتابهای علمی نوجوان وکودک موجود درمرکز به اعضا معرفی می شود آیا میدانید؟ سیاره ها؟ فضا و نجوم؟ آزمایشات علمی و .... از این سری کتاب ها هستند.
روز دوشنبه27 آذر: در این روز با موضوع سیاره ها و زمین با استفاده از توپهای پلاستیکی وکاغذها و مقواهای رنگی و گواش آویزی را به صورت مدور تهیه می شود در پایان چرخش سیاره ها را اعضا ملاحظه خواهند کرد.
روز سه شنبه 28 آذر: در این روز با استفاده از بازی هوشی "کارت حافظه" که مجموعه کارتها با تصاویر سیاره ها است به صورت رقابتی بین اعضا برگزارمی شود. این بازی در مرکز بیشتر مورد استقبال اعضا است.
روز چهارشنبه 29 آذر: این روز به انجام دادن آزمایشات علمی با توجه به کتاب "99 آزمایش علمی" با عنوان های ساخت مدار الکتریکی و بادکردن بادکنک به کمک لیموترش اختصاص دارد.
روز پنج شنبه30 آذر: این روز با مطرح کردن موضوع تحقیق علمی «خواص میوه های زمستانی» برای اعضا برگزار می شود و بعد از راهنمایی و توضیحات لازم مربی دو روز دیگر به اعضا مهلت داده می شود تا مطالبی را از منابع معتبرتهیه کنند و در پایان اثرخود  را به مرکز ارایه نمایند.
اعضا در آخرین روز هفته پژوهش به موزه تاریخ طبیعی و پژوهشکده باباصفری خواهند رفت.
مرکز 2 اردبیل
مرکز 2 اردبیل مجری این برنامه هاست: برپایی نمایشگاه از آثار پژوهشی اعضا و منابع علمی پژوهشی موجود در مرکز جهت آشنایی اعضا، دعوت از مدارس جهت آشنایی با آسمان نما و برگزاری کارگاه نجوم با توجه به امکانات موجود در مرکز، تهیه ی نشریه ی دیواری با موضوعات علمی ـ پژوهشی، بازدید از پژوهشکده ی آموزش و پرورش، برگزاری مسابقه های علمی با دانش آموزان بازدید کننده از مرکز و آشنایی آنها با روش ها و امکانات علمی موجود در مراکز، دعوت از کارشناس پژوهشی و برگزاری جلسه ی پرسش و پاسخ با اعضای پژوهشی مرکز و تجلیل از اعضا.
مرکز 3 اردبیل
در هفته پژوهش مرکز شماره 3 اردبیل برنامه، معرفی کتابخانه کانون به عنوان یک منبع تحقیقی به دانش آموزان در برنامه بازدید از مرکز، بازدید از آسمان نمای مرکز 2 اردبیل، تهیه کتابچه سوالات من، نظریه های من (با هدف و شناساندن راه های فعالیت تحقیقی، پژوهشی به اعضا)، تهیه نشریه دیواری توسط اعضا پسر با عنوان" ؟" برگزار خواهد کرد.
مرکز 4 اردبیل
هماهنگ سازی فعالیتهای روزانه در طول هفته مناسب با فعالیت پژوهش با این برنامه ها انجام خواهد شد: فضا سازی مرکز با مشخص کردن پانل پژوهشی، آشنایی اعضا با فعالیت های پژوهشی با دعوت از کارشناس محترم پژوهش، با مشخص کردن گروههای پژوهشی ، روخوانی از کتابهای علمی برای انتخاب موضوع پژوهش و توضیح مراحل پژوهش، بازدید از موزه تاریخ طبیعی، نشریه پژوهشی با موضوع شب یلدا، نشست تخصصی با اعضاء و نقد فعالیتهای پژوهشی انجام گرفته در طول هفته
مرکز 5  اردبیل
برگزاری نمایشگاه آثار تحقیقی و پژوهشی اعضا و مربیان، انجام آزمایش های علمی در طول هفته، تهیه ی کاردستی های علمی، بازدید از کارخانه شیر سبلان، معرفی کتابهای علمی، برگزاری دوره آموزشی مبانی تحقیق برای اعضای کودک و نوجوان از جمله برنامه های مرکز 5 اردبیل در هفته پژوهش است.
 مرکز نمین
    مربیان مرکز نمین، نسبت به سالهای گذشته، با توجه به اهمیت دادن و مهم شمردن فعالیتهای علمی و پژوهشی در مرکز و همچنین اجرای مستمر و پی در پی فعالیت های علمی و پژوهشی، نجوم و انواع آزمایشات ساده، با کمک و همکاری اعضا، پیشرفت قابل چشم گیری در زمینه ی فعالیتهای علمی مرکز داشته است.
شیوه های خلاق و نو باعث شکوفایی استعدادها و خلاقیت و تقویت حس پرسشگری و کنجکاوی اعضا در تمامی فعالیتهای فرهنگی و هنری و ادبی و علمی و اسلامی مرکز شده است.
 با توجه به فرا رسیدن هفته ی پژوهش، مرکز نمین با پیش بینی برنامه های علمی متنوع برای اجرا در این هفته، سعی کرده است موجبات علاقه ی اعضا را در انجام فعالیتهای علمی مرکز فراهم نماید، در ذیل به فعالیتهای اجرایی در هفته ی پژوهش اشاره می شود:
برپایی نمایشگاهی از آثار علمی و تحقیقات اعضا در طول سال 91، به مدت یک هفته و معرفی و تجلیل از اعضای فعال علمی مرکز.
برگزاری کارگاه نجوم به مدت یک هفته و آشنا کردن اعضا با منظومه ی شمسی و سیارات و اجرام آسمانی با استفاده از نرم افزار نجوم برای همه و کتاب فضا و نجوم و ساخت ماکتی از منظومه ی شمسی.
بازدید از پژوهشکده و آزمایشگاه مدارس شهرستان به همراه اعضا در روزهای مشخص و انجام آزمایشات ساده ی علمی در آزمایشگاه و آشنا شدن با کارهای انجام گرفته شده در پژوهشکده.
استفاده از تلسکوپ در یک روز تعیین شده و آشنا شدن با روش کار آن و در صورت امکان رصد ستارگان به وسیله ی آن.
دیدار با یکی از پژوهشگران فعال شهرستان و مصاحبه با ایشان.
انجام فعالیتهای علمی مانند: معرفی کتابهای علمی کودک و نوجوان، معرفی دانشمندان و شخصیتهای بزرگ علمی کشور، تهیه ی نشریه دیواری، اجرای نمایش خلاق، تهیه ی کاردستی، مانند: انواع ستاره ها، سیارات، خورشید و زمین و... با مقوا و کاغذ رنگی.
مراجعه ی گروهی از اعضای علمی مرکز به اداره ی آب و فاضلاب شهرستان نمین و پرسش و تحقیق در رابطه با آب مصرفی شهرستان، از لحاظ آبگیری شهرستان، میزان سختی آب و چگونگی تصفیه ی آن و تکمیل تحقیقات خود در طول این هفته و ارائه ی آن به مربی تا آخر هفته ی پژوهش.
اجرای مسابقه ی نشریه دیواری با موضوعات مختلف علمی.
مرکز دولت آباد
  نشریه دیواری با موضوع انرژی خورشیدی، معرفی پرندگان شاخص استان اردبیل، بحث آزاد با موضوع صوت و ارتباطات، آزمایشهای ساده فیزیکی با استفاده از وسایل ساده مانند آزمایشهای سکه پنهانی که پیدا می شود، حروف بزرگ، نمایش سه حلقه نور شگفت انگیز، معرفی کتابهای علمی، معرفی ایام و همچنین بمنظور آشنایی با مراکز علمی و صنعتی و تقویت ارضای حس کنجکاوی و ایجاد انگیزه برای دنبال کردن کارهای تحقیقی، بازدید از کارگاه تولید پرورش ماهی قزل آلا و رنگین کمان برنامه هایی است که برای اجرا در مرکز دولت آباد پیش بینی شده اند.
مرکز نیر
در مرکز نیر اعضای نوجوان و فعال،  از پژوهش سرای شهرستان بازدید خواهند کرد به عمل آورند
اجرای فعالیت معرفی ایام و وقایع، معرفی شخصیتهای فعال در حوزه پژوهش، معرفی کتابهای مرجع و مجلات کاوش، برگزاری کارگاه ویژه برای اعضای نوجوان و آموزش نوشتن پژوهش به روش اصولی از برنامه های دیگر مرکز در هفته پژوهش خواهد بود.
 مرکز خلخال
بازدید از پژوهشکده ، دعوت از پ‍ژهشگر به مرکز و هماهنگی با مدارس، انجام فعالیت علمی در مرکز با اعضا، انجام تحقیق با اعضا با موضوع کربلا، بحث آزاد با موضوع اهمیت و جایگاه پ‍ژوهش در میان نوجوانان، معرفی کتاب چگونه با نوجوانان تحقیق کار کنیم؟ بازدید از کتابهای علمی مرکز از نمایشگاه فروش از برنامه های کانون مرکز خلخال در هفته پژوهش است.
مرکز هشتجین
ساخت نشریه دیواری با موضوع تحقیق و پژوهش برای آشنایی اعضای مرکز با مراحل انجام تحقیق و پژوهش به صورت علمی و اصولی، انجام تحقیق به صورت گروهی توسط اعضای نوجوان با موضوع تاریخچه دانشگاه های ایران به مناسبت قرار داشتن روز دانشجو در این ماه، انجام فعالیتهای علمی مختلف برای تمام روزهای هفته پژوهش، معرفی کتابهای علمی موجود در مرکز برای استفاده اعضا در روزهای هفته پژوهش برنامه هایی است که کانون پرورش فکری هشجین برای گرامی داشت این هفته در نظر گرفته اند.
مرکز اصلاندوز
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اصلاندوز برای گرامیداشت هفته پژوهش مجری برنامه های زیر خواهند بود؛ برپایی نمایشگاه از آثار پژوهشی و تحقیقی اعضا، معرفی کتاب در ارتباط با پژوهش و تحقیق، تهیه بروشور در ارتباط با تحقیق چیست؟ محقق کیست؟ بازدید از کتابخانه عمومی شهر اصلاندوز.
مرکز  1 مشگین شهر
ساخت اسکلت مهره داران و ردپای حیوانات و پرندگان با استفاده از گل سفال، بررسی تغییرات لکه های خورشیدی در طول هفته ی پژوهش با رصد روزانه ی خورشید، انجام تردستی های علمی توسط پژوهشگران کودک مرکز، ساخت چند نمونه کاردستی علمی برنامه هایی است که به صورت مشترک با مربیان و اعضای مراکز مشگین شهر انجام خواهد گرفت.
مرکز 2 مشگین شهر
انجام آزمایش های مختلف علمی با استفاده از کتاب 99 روش ساده علمی، ارایه مطالب پیرامون گیاهان و چگونگی رشد آنها، استفاده از کتاب علوم و هزار ویک پرسش و پاسخ،  معرفی شخصیتهای علمی با استفاده از کتاب مشاهیر جهان و استفاده از کتاب آشنایی با دانشمندان و مکتشفان،  ارایه مطالب با استفاده از کتاب مغز و شگفتی هایش، بحث در مورد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و قرائت حدیث در این مورد، بحث در مورد تغذیه سالم و چگونگی انتخاب تغذیه سالم، بحث در مورد مراحل تغذیه حیوانات، معرفی کتابهای علمی موجود در مرکز طبق علایق و نیاز اعضا، انجام آزمایشات طبق پیشنهاد اعضا، قصه گویی با استفاده از کتاب قصه های علمی،  برگزاری مسابقه پرسش و پاسخ علمی، معرفی حیوانات دوزیستان، مهره داران و....، انجام سایر فعالیتهای علمی، ارایه مطالب در مورد فرق سیاره با ستاره، معرفی سیارات مختلف برنامه هایی است که مرکز 2 مشگین شهر برای هفته پژوهش در نظر گرفته است.
مرکز 3 مشگین شهر
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز 3 مشگین شهر در هفته پژوهش مجری برنامه های زیر خواهد بود؛ تجلیل و اهدای جوایز به اعضای پژوهشگر با حضور در جمع دانش آموزان، دعوت از مدرسه برای آزمایش و مشاهده با میکروسکوپ، آماده سازی پانل معرفی ایام، دعوت از مدرسه برای آشنایی با تلسکوپ، آشنایی و تحقیق در مورد پرندگان و تفاوت آنها به همراه معرفی کتاب پرندگان.
در طول هفته ی پژوهش 3 برنامه به صورت مشترک در مراکز 3 گانه مشگین شهر برگزار خواهد شد.
مرکز موران
معرفی کتب منابع و مرجع، معرفی کتب علمی، برگزاری کارگاه پژوهش و ابزارهای پژوهشی، رصد ماه و ستاره در حیاط مدرسه شبانه روزی شهید آقایی زهرا در شب برنامه های مرکز موران در هفته پژوهش است.
مرکز  گرمی
     معرفی کتابهای علمی، تقدیر از اعضا فعال علمی، معرفی دانشمندان و چهره های پژوشگران برتر، انجام آزمایشات ساده در مرکز، بازدید اعضاء و مربیان از پژوهشکده دانش آموزی آموزش و پرورش، آشنا کردن اعضا با تلسکوپ و آسمان نما و میکروسکوپ مرکز و نحوه استفاده از آن و پخش فیلمهای علمی و آموزشی در طول هفته پژوهش از جمله برنامه های مرکز گرمی در هفته پژوهش است.
مرکز انگوت
مسابقه نشریه دیواری با موضوع پژوهش، معرفی کتابهای منابع و مرجع برای پژوهش، برپایی نمایشگاه آثار پژوهشی برنامه های کانون مرکز انگوت در هفته پژوهش خواهد بود.
مرکز بیله سوار
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز بیله سوار برنامه های زیر را در هفته پژوهش اجرا خواهد کرد؛ پژوهش درباره سیارات، ستارگان و کهکشان، بازدید از مرکز تصفیه خانه آب شرب بیله سوار، معرفی کتاب های علمی- پژوهشی، تشکیل کارگاه ادبی- پژوهشی، مراجعه به کتابخانه عمومی شهرستان بیله سوار و بازدید از کتابهای علمی- پژوهشی، برگزاری مسابقه پژوهش نویسی، دعوت از معلم پژوهشگر نمونه کشوری.
مرکز  جعفرآباد
تحقیق و پژوهش راجع به کتاب های فرهنگ آسان و نقد و بررسی آن، دعوت از اولیان دانش آموزانی که در طرح اقدام پژوهی آزمون پیشرفت تحصیلی شرکت دارند و تشریح فعالیت های انجام گرفته در طول 2 ماه، برپایی کارگاه رصد و تماشای سیارات از طریق تلسکوب به اتفاق اعضاء و اولیاء و مربیان و معلمان، تشکیل کارگاه ادبی با موضوع تحقیق راجع به شحصیت ناصر کشاورز، هماهنگی با اداره آموزش و پرورش و برگزاری کارگاه علمی با وسایل آزمایشگاهی موجود در مدرسه راهنمایی مالک اشتر برای اعضا دختر و پسر برنامه های کانون جعفرآباد در هفته پژوهش است.
مرکز 1 پارس آباد
اجرای مسابقه کتبی با موضوع علمی (گیاهان، جانوران و...)، بحث آزاد با موضوع علمی، معرفی کتابهای علمی و تحقیقی، دعوت از معاون پژوهش دانشگاه آزاد جهت صحبت با اعضای مرکز با موضوع پژوهش، نقاشی با موضوع علمی فعالیت ادبی، روخوانی ومعرفی کتابهای علمی حداقل در هرقسمت 2 مورد از کتابهای جدید برنامه های مرکز 1 پارس آباد در هفته پژوهش خواهد بود.
مرکز 2 پارس آباد
معرفی کتابهای علمی وساخت ماکت و طرحهای دیواری مربوط به مطالب کتاب (لانه سازها خانه جانوران زنبور عسلی بنام وزوزی، معرفی کتابهای مرجع مرکز، معرفی روز پژوهش ومعرفی اعضا فعال مرکزدر زمینه مطالعات و پژوهش علمی بصورت پانل، نقاشی با موضوع ببین چگونه رشد می کند (مربی قصه رشد موجود زنده را به شرکت کنندگان تعریف کرده و از آنها می خواهد مرحله به مرحله رشد را به تصویر کشیده و در پایان تبدیل به یک مجموعه کتاب شود) برنامه های مرکز 2 پارس آباد در هفته پژوهش می باشد.                                                            
مرکز   1 کوثر
برنامه های هفته پژوهش در مرکز 1 کوثر به این صورت اجرا می شود،برگزاری نمایشگاه از آثار پژوهشی، ساخت بروشور از مراحل فعالیت پژوهش و توزیع در بین اعضا، بازدید از پژوهشکده ی شهرستان، تشکیل کارگروه پژوهشی با اعضاء جهت اجرای فعالیت کارگاه پرسشگری، دعوتاز پژوهشگر نمونه ی شهرستان جهت راهنمایی اعضا در انجامپژوهش.
مرکز 2 کوثر
تقسیم بندی اعضا به پنج گروه علمی پژوهشی برمبنای علاقه اعضا و انتخاب موضوع کار با نظرسنجی اعضای گروهها، مصاحبه با دو نفر از اعضا پ‍ژوهشگر جوان شهرستان، بازدید از پژوهشکده و آشنا نمودن اعضا با نحوه طبقه بندی کتابهای علمی وپژوهشی، بحث آزاد با موضوع " پژوهش چیست؟ و پ‍ژوهشگر کیست؟ بررسی کتابهای علمی مرکز از لحاظ موضوعی و میزان مفید بودن آنها برای افزایش اطلاعات درسی و عمومی از جمله برنامه های مرکز 2 کوثر در هفته پژوهش است.