به نیازهای امروزی کودکان در پژوهش‌ها اولویت دهید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از محققان و پژوهش‌گران کانون خواست تا مسایل و نیازها و مشکلات مراکز فرهنگی، هنری و اعضا و مخاطبان هدف کانون را در اولویت پژوهش‌های خود قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی که در مراسم اهدای جوایز پنجمین جشنواره پژوهش‌گران برتر کانون حضور داشت بخش عمده‌ای از سخنان خود را به این محور اختصاص داد که کودکان و نوجوانان چه نیازها و خواسته‌هایی دارند و برای برآورده کردن آن در کانون باید چه راه‌کارهایی طراحی و اجرا شود؟
وی تاکید کرد که هرگونه حرکت و اقدامی برای طراحی و برنامه‌ریزی، بدون پشتوانه‌های پژوهشی از ارزش کافی برخوردار نیست و یادآور شد که مدیریت آموزش و پژوهش کانون حتی خارج از چهارچوب‌های رسمی و تشریفات اداری باید واسطه‌ها را حذف و به صورت مستقیم با مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون در سراسر کشور ارتباط برقرار کند.
مدیرعامل کانون، جهانِ کودکان و نوجوانان امروز را بدون ابزار رسانه‌ای و دیجیتالی، تلفن‌های همراه، و رایانه‌های دستی غیرقابل تصور دانست و با استفاده از این اصطلاح که "بچه‌های امروز دیجیتال زاده اند" تاکید کرد که نسل جدید بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات نسل گذشته را نمی‌شناسد و آن را درک نمی‌کند چگونه است که برخی از نویسنده‌ها و هنرمندان ما هنوز مایلند از همان واژه‌ها برای بچه‌های امروز در آثارشان استفاده کنند و به نظر من پژوهش‌گران باید اشتراک‌ها و تفاوت‌های نسل حاضر با نسل‌های گذشته را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهند.
رضایی به صراحت گفت که اگر هر مشکل یا نقصی در حوزه‌ی ارتباط ما با مخاطبان وجود داشته باشد بخش آموزش و پژوهش کانون را یکی از مقصران این مشکلات می‌دانیم و این مدیریت باید با اجرای پروژه‌های پژوهشی این مساله را روشن کند که شعر و قصه و ادبیات و نمایش‌های مناسب برای مراکز کانون و نسل جدید مخاطبان از چه ویژگی‌هایی برخوردار است و به باور من پژوهش نباید پس از بروز مشکلات وارد عرصه شود.
وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیریت آموزش و پژوهش در سال‌های اخیر به ویژه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری توصیه کرد که پیشنهاد موضوع و سفارش این پژوهش‌ها از سوی مدیریت پژوهش کانون صورت بگیرد تا این موضوع‌ها با نیازهای مراکز ما مطابقت داشته باشد.
مدیرعامل کانون همچنین خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی و پژوهشی خارج از کانون برای واگذاری پروژه‌های پژوهشی شد چرا که به گفته‌ی وی این امر - نه تنها به دلایل علمی آن بلکه به دلیل استفاده از نیروهای بیرون از سازمان - می‌تواند نتایج این تحقیق‌ها را قابل استناد کند.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به اظهار نظر پرداخت و این اسم را عنوانی با مسما توصیف کرد که می‌توان بر روی واژه واژه‌اش به تحقیق پرداخت و از این راه بسیاری از اهداف و برنامه‌های کانون روشن و مشخص می‌شود.
توجه به امر ترویج و توسعه‌ی کتاب‌خوانی در میان کودکان ونوجوانان کشور، حرکت به سمت ایجاد باشگاه کتاب‌خوانان هزار تایی، تلاش برای تشویق اعضای کانون به دوباره و چند باره خوانی کتاب و معرفی کتاب‌های کم خواننده به آنان از راه‌های جدید، در عین حال توجه به مباحث پروش فکر و اندیشه و تعقل و اندیشه‌ورزی و چگونگی ترویج فعالیت‌های گروهی و اردویی از جمله مواردی بود که به گفته‌ی مدیرعامل کانون باید پیرامون نحوه و شکل آن، پژوهش‌هایی توسط مدیریت آموزش و پژوهش کانون صورت بگیرد.
در مراسم اهدای جوایز پنجمین جشنواره هفته پژوهش کانون که با کمی تاخیر روز چهارم دی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد، برگزیدگان این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گفته‌ی مدیرآموزش و پژوهش کانون در این جشنواره 146 عنوان کار پژوهشی بزرگ‌سالان شامل اقدام‌پژوهی، پایان‌نامه، طرح‌های پژوهشی و مقاله‌های پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.
بهمن کاظمی همچنین از بررسی 193 پژوهش اعضای کانون شامل  317 نفر از 24 استان کشور نیز در این جشنواره خبر داد.
مدیر پنجمین جشنواره هفته پژوهش کانون در این مراسم جایگاه پژوهش و تحقیق را  در کانون بسیار روشن دانست و گفت سرو کار داشتن با مخاطبان کودک و نوجوان در کانون بسیار لذت بخش است و ما هرگاه با آثار آنان روبرو می‌شویم احساس می‌کنیم بچه‌ها توانایی بالایی دارند و ما نیز این شوق معرفت و آگاهی آنان را با تمام وجودمان لمس می‌کنیم.
کاظمی با یادآوری این نکته که رسیدن به این تجربه آگاهانه که انسان به نادانی خودش واقف شود نقطه‌ی شروع هر پژوهشی است یادآورشد:  البته کودکان و نوجوانان در این زمینه کاملا صادق هستند و همین باعث می‌شود تا آثار پژوهشی آنان از ارزش زیادی برخوردار باشد.
وی در عین حال اشتباه گرفتن پژوهش با روش پژوهشی را در آثار کودکان و نوجوانان پرده و حجابی دانست که مانع دیدن حقیقت می‌شود و ما به این نکته اعتقاد داریم که باید در مورد کودکان به ماهیت اصلی پژوهش بیشتر تاکید داشت.
مدیر آموزش و پژوهش کانون در ادامه خاطرنشان کرد که نیروهای با کیفیت، مهم‌ترین رکن موفقیت کانون و گسترش فعالیت‌های آن در سطح کشور است و به همین دلیل ما به آموزش و پژوهش اهمیت زیادی می‌دهیم چرا که آموزش مناسب، انگیزه‌های مربیان و نگاه پرسش‌گر آنان را تقویت می‌کند.
کاظمی در پایان حمایت مالی کانون در سال 1391 از 5 پایان‌نامه دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد و 2 پایان‌نامه مقطع دکتری، برگزاری نشست‌های علمی و ترویجی و برنامه‌ریزی برای اجرای هر چه بهتر چشم‌انداز 1404 کانون را از جمله برنامه‌های مدیریت آموزش و پژوهش کانون بر شمرد.
در پایان این مراسم علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان ویژه‌نامه پنجمین جشنواره هفته پژوهش کانون نیز در قالب یک کتاب در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
در این ویژه‌نامه علاوه بر انعکاس دیدگاه‌های مدیرعامل، معاون فرهنگی، مدیر آموزش و پژوهش کانون در عین حال مقاله‌ها و گزارش‌هایی آماری و تحلیلی درباره‌ی فعالیت‌ها و اولویت‌های پژوهشی کانون منتشر شده است.