شیوه‌نامه‌ی جدید هفدهمین جشنواره قصه‌گویی کانون به زودی منتشر می‌شود

فراخوان و شیوه‌نامه‌ی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به زودی با تغییراتی وسیع منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد فرهنگی قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر کل دفتر آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در هم‌اندیشی مدیریت‌های ستادی معاونت فرهنگی کانون با بیان خبر یادآور شد که تاخیر صورت گرفته در انتشار این فراخوان به دلیل اجرای پژوهشی بوده که نتایج آن به تازگی منتشر شده است.
به گفته‌ی وی در این پژوهش شیوه برگزاری جشنواره مورد بررسی و پژوهش دانشگاهی قرار گرفته و بر اساس نتایج آن تغییراتی وسیع در نحوه برگزاری جشنواره انجام شده است.
فراخوان جشنواره‌های قصه‌گویی همه ساله در اردیبهشت منتشر می‌شد و جشنواره‌های ناحیه‌ای، استانی و منطقه‌ای آن اغلب تا انتهای ماه آذر پایان می‌گرفت.
محمود مروج همچنین گفت که این شیوه نامه‌ی 33 صفحه‌ای برای دریافت نظرات کارشناسان و مربیان کانون به استان‌ها ارسال شده تا با جمع بندی این نظرها شیوه‌نامه نهایی طی روزهای آینده منتشر شود.
بخش دیگری از صحبت‌های مدیر کل دفتر آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون به دیگر فعالیت‌های این بخش اختصاص داشت و مروج در این بخش با تاکید بر این که فعالیت‌های این مدیریت بیشتر متمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی است یادآور شد: باید برای دست یابی به هدف خود از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ نیروهای انسانی مراکز کانون در استان‌ها بیشتر استفاده کنیم.
لزوم تولید محتوا برای اردوهای بین‌المللی، توجه به گسترش فعالیت‌های علمی در تعامل با انجمن‌های تخصصی به‌ویژه در حوزه‌ی نجوم، ارتباط معقول و موثر با استان‌ها، پی‌ریزی فعالیت‌های جدید متناسب با امکانات کانون و باز تعریف شیوه آمارگیری در مراکز کانون از جمله مسایلی بود که مروج بر اجرای آن تاکید کرد.
در همین زمینه محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز درباره‌ی تغییرات ایجاد شده در برگزاری هفدهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توضیح داد که جشنواره را به سمت جشن قصه‌گویی هدایت کردیم تا از بعضی آثار زیان بار آن به ویژه بر روی مربیان کانون کاسته شود.
وی همچنین بر اهمیت فعال‌تر شدن کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و پستی تاکید کرد و گفت: کشور ما به 300 کتاب‌خانه سیار نیازمند است در حالی که تعداد مراکز ما اکنون بیش از 100 مرکز نیست در این زمینه در حال ارایه‌ی طرحی هستیم که این مراکز را با همکاری دستگاه‌های دیگر توسعه دهیم.
آدوسی همچنین به موضوع فعالیت‌های دینی اشاره کرد و تاکید کرد که این فعالیت‌ها باید با روش کانون اجرا شود تا تاثیر بیشتری برجای بگذارد.
معاون فرهنگی کانون در عین حال گفت که کانون در هر استان دست‌کم به یک کارشناس کتاب نیاز دارد که با مبانی کتاب‌داری علمی آشنا باشد تا از این راه بتوانیم حوزه کتاب و منابع مکتوب و غیر مکتوب را ساماندهی کنیم.
در پایان این بخش از هم‌اندیشی مدیریت‌های ستادی معاونت فرهنگی کانون - که روزهای سوم و چهارم دی 1392 در تهران برگزار شد - کارشناسان اداره کل دفتر آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون گزارش‌هایی از حوزه‌ی فعالیت خود ارایه کردند که برخی از این موضوع‌ها به فعالیت‌هایی مانند طرح توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، بررسی اردوهای کانون و کیفیت‌بخشی به آن و بحث گزارمان‌نویسی مربیان(گزارش ماهانه کتاب) اختصاص داشت.