بچه‌ها اسیر آپارتمان‌ها شده‌اند

فرزانه بابایی در حاشیه‌ی اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در گفت‌وگویی با یادآوری نقش خانواده‌ها، گفت: وجود مشکلات معیشتی در خانواده‌ها باعث می شود بچه‌ها در آپارتمان‌ها فراموش ‌شوند. به نظر من اولین قدم خود خانواده‌ است، باید یاد خانواده‌ها بیاوریم که این بازی‌های حرکتی و جذاب هم هست و شما یادتان رفته است. باید دوباره برگردیم و به اسباب‌بازی‌های بچگی‌مان نگاه کنیم.

عروسک‌ساز عروسک‌های دارا و سارا معتقد است که در شهرهای بزرگ بچه‌ها اسیر آپارتمان‌ها هستند، و پدرومادرها هم وقت ندارند که برای بازی و سرگرمی بچه‌ها برنامه‌ریزی کنند، و خانواده تمام مسوولیت این بخش را به عهده‌ی نهادهای فرهنگی گذاشته‌است.
این طراح عروسک‌ در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون ضمن اشاره به سیطره‌ی بازی‌های رایانه‌ای، گفت: تولید اسباب‌بازی بومی مثل «یه قل دو قل» که الان کار شده، هیچ مشکلی ندارد و خیلی ساده و سهل‌الوصول است؛ ولی باید بتوانیم بچه‌ها را از دنیای کامپیوتر دوباره به این سمت بکشیم.
او تاکید دارد که در حوزه‌ی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی، تولید، تنها یک پله است و پله‌های بعدی یعنی جذب مخاطبان، دشوارتر است: مثلا بازی «وق‌وق صاحاب» ساخته‌ی جوانشیر بنیاب سال قبل در نمایشگاه اسباب‌بازی کانون عرضه شد؛ این بازی خیلی ساده و جذاب بود ولی جذب بچه‌ها در عصر کامپیوتر به این بازی‌ها کار سختی است. لذا باید برای آن برنامه‌ی جدی داشت که بچه حداقل یک بخش کمی از وقتش را برای این بازی‌ها بگذراند.
عروسک‌ساز سارا و دارا می‌گوید که برای تولید باید ابتدا راه را بشناسیم و طراحی قوی داشته باشیم، و بعد شرایط را نیازسنجی و تحلیل کنیم، اسباب‌بازی را به مرحله‌ی تولید برسانیم و برای تولید تعریفش کنیم.
بابایی به شرایطی مانند جنگ یا تحریم اشاره کرده و گوشزد می‌کند که در این شرایط، خیلی‌ها می‌گفتند که حالا چه وقت اسباب‌بازی است؟ اما او معتقد است: انگار یادمان می‌رود که بچه با بازی کردن بزرگ می‌شود و هدف‌هایش را انتخاب می‌کند. من وقتی بچه بودم همه‌ی اسباب‌بازی‌هایم را می‌شکستم چون می‌خواستم بدانم داخل آن چیست. الان دوست دارم هر اسباب‌بازی‌ای را که می‌بینم، بسازم و ببینم ساختمانش چه‌طور شکل می‌گیرد.
بابایی به اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی که از روز دوشنبه 12 مرداد در تهران آغاز می‌شود، اشاره کرده و اظهار امیدواری می‌کند که واقعا اتفاقات بهتری بیفتد: جسته گریخته اخبار تازه‌تری از دنیای اسباب‌بازی در ایران به گوش می‌رسد. امیدوارم به زودی با چشم خودم کارهای بچه‌های خودمان را ببینم.
این طراح عروسک در حوزه‌ی تولید داخلی نیز تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاری در صنعت اسباب‌بازی داخلی خیلی کم است: از طرفی اگر قرار است نهادی اسباب‌بازی را پشتیبانی کند باید افراد متخصص داشته باشد. حمایت از اسباب‌بازی دلسوزی، مهارت و تخصص می‌خواهد.
دوشنبه 12 مرداد، مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران به مدت 5 روز میزبان مجموعه‌ای از طراحان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه‌ی اسباب‌بازی خواهد بود و علاوه بر بخش‌های نمایشگاهی، سمینار تخصصی‌ای نیز برگزار خواهد کرد.
غرفه‌ی اهدای اسباب‌بازی‌های دست دوم برای تجهیز اتاق بازی بیمارستان‌های کودکان، نمایشگاه بزرگ عروسک‌های بومی و آیینی 28 استان کشور و بخش تولیدکنندگان و طراحان ایده‌های تازه از جمله بخش‌های این جشنواره‌‌ی پنج‌روزه هستند.