شرکت‌های اسباب‌بازی دانش‌بنیان حمایت می‌شوند

نماینده‌ی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، از اراده‌ی این نهاد برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی اسباب‌بازی‌های کودکان و نوجوانان خبر داد.

سید محمدحسین سجادی نیری، در آیین افتتاح اولین جشنواره‌ و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان را شرکت‌هایی عنوان کرد که با نگاه توسعه‌ی فن‌آوری، توانسته‌اند جمعی را حول ایده‌ای گرد هم بیاورند و از قبل آن ایده، محصولاتی تولید کنند که در بازارهای داخلی و حتی بین‌المللی عرضه شود و کسب درآمد کند.
دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، به فاصله‌ای که میان توسعه‌ی علم و تجاری‌سازی و توسعه‌ی فن‌آوری به وجود آمده است، اشاره کرد و از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد که این فاصله را برطرف می‌کند.
او توضیح داد که روی‌کرد این قانون این است که فاصله بین توسعه‌ی علم تا تجاری‌سازی را پوشش دهد، و محل اثر این قانون شرکت‌های دانش‌بنیان است.
این مقام مسوول ریاست جمهوری در ادامه با ذکر تاریخچه‌ای از فن‌آوری، توضیح داد که این عرصه تا پیش از دهه‌ی 60 میلادی، متمرکز بر فن‌آوری‌های سخت، یعنی فن‌آوری‌هایی که منشا اثرشان طبیعت و اشیاست، بوده است. اما از این تاریخ به بعد، فن‌آوری به سمت «فن‌آوری نرم» سوق یافت: صورت‌هایی از فن‌آوری که منشا اثرشان در حوزه‌ی انسان و انسان‌افزار مطرح است.
سجادی به آمار معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری استناد کرد و گفت: ما در حوزه‌ی تولید علم شرایط نسبتا مناسبی داریم، اما در تجاری‌سازی و استفاده از فن‌آوری‌ها جایگاهی که باید را نداریم. لذا یکی از رویکردهای این معاونت ریاست جمهوری، پوشش فاصله‌ی بین علم تا تولید فن‌آوری و کاربرد آن در سطح زندگی مردم است.
او ضمن یادآوری سخنان و تذکرات مقام معظم رهبری، گفت: ایشان هم بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که فن‌آوری باید مشکلات کشور را حل کند و باعث ایجاد ثروت شود.
اسباب‌بازی، اقتصاد یا فرهنگ؟
این کارشناس مسوول که در جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی سخن می‌گفت، در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای در حوزه‌ی محتوا و تاثیر این وسایل سرگرمی اشاره کرده که به گفته‌ی او مغفول مانده است.
.وی توضیح داد که فعالان این حوزه همیشه نگران بوده‌اند که چرا اسباب‌بازی هنوز صنعتی نشده، یا حمایتی که شایسته است اتفاق نیفتاده، از طرفی دیگر بعضی از مسوولان بی‌توجه بوده‌اند که حوزه‌ی اسباب‌بازی جدا از ظاهر سختی و ملموسی که دارد پس‌زمینه‌ای ایجاد می‌کند که تاثیرات روحی و شخصیتی آن می‌تواند سال‌ها همراه کودک باشد.
این مسوول، حوزه‌ی اسباب‌بازی را به عنوان یکی از حوزه‌های مورد توجه در صنایع و فن‌آوری‌های نرم عنوان و تصریح کرد که در برنامه‌ی حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری هم این حمایت دیده شده است.
این سخنان در آیین افتتاح اولین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی عنوان شد، جشنواره‌ای که از 12 تا 16 مرداد در خیابان حجاب تهران میزبان 80 تولیدکننده و جمعی از کارشناسان و طراحان اسباب‌بازی است.
وی همچنین از اعطای تسهیلاتی چون وام، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در حوزه‌ی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد گفت: در ستاد فن‌آوری نرم و هویت‌ساز تلاش‌مان این است که سازوکار دانش‌بنیان شدن شرکت‌های فعال در حوزه‌ی اسباب‌بازی را شکل دهیم.
او توضیح داد که پس از این شناسایی، در مرحله‌ی بعدی، این شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات، امکانات و معافیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد استفاده کنند.
این مقام مسوول به تجربیات کشورهای دیگر هم اشاره کرد و گفت: ما مدعی هستیم که کشوری با سابقه‌ی فرهنگی طولانی، در خصوص فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان هستیم و نباید به این حوزه نگاه منفعلانه داشته باشیم.