هفت سنگ و گل یا پوچ در جشنواره اسباب‌بازی

هم‌زمان با برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی، غرفه‌ی رنگارنگ به ارایه ی بازی‌های سنتی مانند گل یا پوچ و هفت سنگ در قالبی متفاوت پرداخته است.

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هانی جیوار طراح و سازنده‌ی این بازی‌ها به توضیح شکل‌گیری این ایده و لزوم احیای بازی‌های سنتی ایران پرداخت. جیوار گفت: «هفت سنگ در ظاهر، بازی ساده‌ای محسوب می‌شود اما باید علاوه بر فعالیت‌های فیزیکی آن به پرورش مهارت‌های فعالیت گروهی در کودکان نیز اندیشید. از آنجا که بازی‌های سنتی این اهداف را دنبال می‌کردند تصمیم به ساخت اسباب‌بازی‌ای گرفتم که بتواند با توجه به نیاز کودکان و نگرانی‌های خانواده‌ها، بازی هفت سنگ را بار دیگر به کانون خانواده‌ها برگرداند.»
بازی هفت سنگ شرکت رنگارنگ هفت مهره‌ی رنگی و گرد است که با پلاستیک ساخته شده‌اند و با همراه داشتن توپ کوچکی زمینه‌ی اجرای این بازی را در هر مکانی فراهم می‌آورند. جیوار ادامه داد: «گمان کردم که در دنیای رنگارنگ امروزی کودکان تمایلی به سنگ‌ها نشان نخواهند داد و ضروری است که با رنگ‌بندی، آن‌ها را جذب کرد.»
او سخنان خود را درباره‌ی بازی گل یا پوچ ادامه داد: «این بازی با الگوبرداری از شیوه‌ی این بازی در کشورهای خارجی ساخته شده است و بچه‌ها با پنهان ساختن شیء در گوی‌ها می‌توانند این بازی را سخت و آسان کنند.»
این طراح اسباب‌بازی استقبال خانواده‌ها از به روزسازی و ارائه‌ی باز‌ی‌های سنتی در قالب بازی‌های تولیدی را مطلوب دانست‌، چرا که این بازی‌ها در واقع برای تمام گرو‌ه‌های سنی کاربرد دارند و سبب ایجاد روابط خانوادگی محکم‌تر در قالب سرگرمی می‌شوند.
بر اساس این گزارش در اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی که روزهای 12 تا 16 مرداد 1394 در تهران برگزار می‌شود شرکت‌های دیگری نیز علاوه بر هفت سنگ برای احیای بازی‌های دیگری مانند یه قل دو قل و تیله‌بازی محصولاتی را ارایه داده‌اند.