بازی‌های سنتی به خانه‌ها برمی‌گردد

کودکان نسل قبل با خرید بازی‌های سنتی، کودکان امروز را با بازی‌های گروهی قدیمی آشنا می‌کنند.

مجموعه «دلتنگی‌ها» که پس از برگزاری دومین سمینار اسباب‌بازی تولید شده‌ توجه بسیاری از بازدیدکنندگان جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی را به خود جلب کرده‌ است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هادی عظیمی مدیر تولید سراچه‌ آفرینش‌های چهارباغ در گفت‌وگویی به شیوه‌ی تولید و میزان استقبال مردم از بازی‌های سنتی ایران اشاره کرد: «پس از پایان سمینار دوم اسباب‌بازی که با موضوع بازی‌های سنتی و با حمایت سازمان ملل برگزار شد بازی‌هایی را تولید کردیم.یه‌قل، دو‌قل، فرفره‌های چوبی و کاغذی، بادبادک، هفت‌سنگ، تیله و.... بعضی از این بازی‌ها هستند که در این بسته‌ها ارایه شده‌اند. نام این بسته‌ها را «دلتنگی‌ها» گذاشته‌ایم چرا که اغلب استقبال‌کنندگان از این بازی‌ها بزرگ‌سالان هستند. به مرور زمان این بسته‌ها اصلاح شدند و حالا در بسته‌هایی همراه با شیوه بازی ارایه شده تا کودکان و والدینی که این بازی‌ها را نمی‌شناسند به سادگی بتوانند از بازی‌ها استفاده کنند.»
او در ادامه گفت که کودکان مایل به انجام بازی‌های گروهی هستند و آن‌چه که از آن به عنوان گریز کودکان از بازی‌‌های سنتی یاد می‌شود درواقع عدم اطلاع رسانی به آن‌ها و دوری جستن خانواده‌ها از بازی‌های پویا و گروهی است: «هرچه را که ما ارایه کنیم کودک پذیرای آن است. اگر او را در معرض بازی‌های قدیمی قرار بدهیم و ابزار و وسایل مورد نیاز را برای او تهیه کنیم او قطعا در انجام و حفظ بازی‌های سنتی می‌کوشد.»
عظیمی در ادامه گفت: «فرفره‌ها و بادبادک جوری ساخته شده‌اند که کودکان در ساخت آن‌‌ها شریک شوند و امکان رنگ‌آمیزی را نیز برای آنان فراهم آورده‌‌ایم.»
او مشارکت در ساخت اسباب‌بازی را شیوه‌ای مناسب برای جذب کودکان خواند:« زمانی که یک کودک در ساخت و شکل دهی یک ابزار همراه است در حفظ و نگهداری و برقراری ارتباط با آن  کوشش می‌کند، بنابر این بازی‌هایی از این دست تاثیرات روانی بهتری بر روی کودک خواهند داشت. »
او اقدام دیگر این موسسه را تحقیق و انتشار تاریخچه‌ی بازی‌های سنتی دانست که قرار است همراه با این‌ بازی‌ها عرضه شوند.