جای عروسک‌های بومی در فرودگاه‌ها‌ خالی است

اولین نمایشگاه و جشنواره‌‌ی ملی اسباب‌بازی، عصر روز جمعه شانزدهم مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون به کار خود پایان داد. دکتر لاله افتخاری، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره بود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر افتخاری ضمن معرفی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی به‌عنوان یک اتفاق و آغازگر خوب، ابراز امیدواری کرد که این دست حرکت‌ها گامی باشد در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی. او در ابتدای سخنانش اشاره‌ای به فرهنگ بازی در سیره‌ی اهل بیت(علیهم‌السلام) داشت و تاکید کرد: والدین باید توجه داشته باشند که بازی امر مهمی در تربیت فرزند تلقی می‌شود. اگر نگاهی به سیره‌ی حضرت فاطمه(س) داشته باشیم، می‌بینیم که چگونه ایشان با بازی و شعر خواندن برای فرزندانشان الگودهی می‌کردند. این الگودهی‌ها می‌تواند از سنین بسیار پایین حتی چندماهگی آغاز شود.
این نماینده مجلس و رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان گفت: در صنعت نوپای اسباب‌بازی پیش از هرچیز باید بر دانش‌بنیان بودن این حوزه تاکید داشته باشیم. طراحان ایده‌پرداز که با استفاده از الگوهای ایرانی اسلامی گامی به سوی کاهش واردات اسباب‌بازی بردارند، از سوی مجلس نیز حمایت خواهند شد. امیدواریم که حتی واردکنندگان اسباب‌بازی هم با مشاهده‌ی حمایت‌هایی که به دنبال برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از تولیدکنندگان به عمل خواهد آمد، روی به تولید آورند.
او پس از اشاره به نقش‌های اشتغال‌زایی، آموزشی و تقویت خلاقیت فکری صنعت اسباب‌بازی، به لزوم حمایت از تولید و البته تمرکز بر معرفی این محصولات در سطح جهانی پرداخت. از جمله این‌که در مکان‌هایی مثل فرودگاه که گردشگران، اولین و آخرین لحظات روبه‌رو شدن با فرهنگ ایرانی را در آن تجربه می‌کنند، باید غرفه‌هایی برای فروش عروسک‌های بومی به‌عنوان نماد فرهنگ کشورمان تعبیه شود.
دکتر افتخاری هم‌چنین مجموعه‌عروسک‌های حاضر در نمایشگاه عروسک‌های بومی، آیینی و نمایشی را بسیار ارزشمند دانست و پیشنهاد داد در موزه‌های مردم‌شناسی جایگاهی به این بخش از میراث فرهنگی ایران اختصاص داده شود.
تشویق کردن بچه‌ها به ساخت اسباب‌بازی با اشیای دورریز و کم‌هزینه از جمله مباحث دیگری بود که این نماینده مجلس در صحبت‌های خود به آن اشاره داشت: در حال حاضر اتاق بعضی بچه‌ها بیشتر شبیه فروشگاه اسباب‌بازی است. حال آن‌که ممکن است اساساً با هیچ‌کدام از این اسباب‌‌بازی‌ها ارتباط مناسبی برقرار نکنند. ساخت اسباب‌بازی‌های دست‌ساز علاوه بر نقشی که در شکوفایی خلاقیت کودک دارد، باعث می‌شود او ارزش وسایل بازی خود را بداند و ارتباط بهتری با آن برقرار کند. یکی از اقدام‌های شایسته‌ای که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم، اختصاص غرفه‌ای برای اهدای اسباب‌‌بازی به کودکان در بیمارستان‌ها بود. شاید بهتر باشد حجم اسباب‌بازی‌های داخل اتاق کودک را در راستای چنین کار خیری کاهش دهیم و در عوض به فکر شکوفایی استعداد و استفاده تربیتی از فرهنگ بومی ایران با ساخت عروسک‌های دست‌ساز باشیم.