طلوع و غروب تمد‌ن‌ها را به کودکان و نوجوانان نشان دهیم

بچه‌ها باید یاد بگیرند بهتر و دقیق‌تر به پدیده‌های هستی نگاه کنند، دیدن طلوع و غروب تمدن‌ها در گذشته، ذهن کودکان و نوجوانان را شکوفا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر محمد رضا سنگری با بیان این مطلب در نشست تخصصی «تأثیر قرآن و عترت در آثار ادبی و هنری کودکان و نوجوانان» در بیرجند، گفت: دنیا فرصتی برای رفتن، پرواز‌ و رسیدن است، باید از این فرصت‌ها و توانی که خدا به ما بخشیده بال پروازی بسازیم تا به افق‌های خیلی دور دستی که به نظر می‌رسد، قابل فتح نیست برسیم.
این نویسنده و پژوهش‌گر مذهبی که در جمع مربیان ادبی و هنری کانون استان سخن می‌گفت،  تصریح کرد: چه تمدن‌هایی که طلوع یا غروب کردند، چه تمدن‌های موفق و چه آن ها که ناکام ماندند، بهترین موضوع برای خلق اثر توسط کودکان و نوجوانان هستند.
 دکتر سنگری خاطر نشان کرد: برای کودکان و نوجوانان این فرصت را فراهم کنید که از موزه‌ها دیدن کنند و تاریخ و چگونگی زندگی گذشتگان را به تماشا بنشینند، دیدن تولد و آغاز زندگی موجودات و غروب زندگی آنان، ذهن این عزیزان را شکوفا می‌کند.
این نویسنده صاحب نام در ادامه گفت: قرآن دارای بیش از 260 قصه است، اولین قصه در قرآن از آیه 30 سوره بقره با قصه‌ی خلقت آدم شروع می‌شود و با قصه اصحاب فیل به پایان می‌رسد.
وی تأکید کرد: نحوه پرداختن به داستان‌های قرآن که زیباترین الگوها را مانند حضرت ابراهیم (ع)و حضرت یوسف (ع) اسماعیل (ع) پیش روی انسان قرار می‌دهد، فرصتی برای خلق آثار ادبی، هنری هم‌چون تصویرگری، انیمیشن، نشریه دیواری و .... است.
 دکتر سنگری با بیان این‌که هر اثر ادبی ، یک اثر هنری نیز هست، گفت: گام اول برای خلق آثار هنری با توجه به قرآن و عترت، کسب آگاهی و دانش کامل مربیان از قرآن، عترت و نهج البلاغه است.
وی ادامه داد:  بیان داستان‌ها و روایات  قرآن برای کودکان و نوجوانان به پویایی ذهن و تقویت هوش هیجانی آنان کمک می‌کند و حاصل آن خلق آثار هنری، ادبی و فرهنگی است.
عضو هیأت مدیره کانون تصریح کرد: شناخت راه‌های نرفته بسیار مهم است. هنرمند همواره به دنبال تغییر فضا و شرایط است.
 وی مَثَل‌ها و موضوعات قرآنی را فرصتی دیگر برای خلق آثار هنری و ادبی دانست و گفت: در قرآن بیش از 2300 موضوع وجود دارد که در بردارنده‌ی مفاهیم قرآنی است. مربیان باید آیات قابل فهم را برای کودکان و نوجوانان تعیین کنند و از آن مفاهیم در اجرای فعالیت‌های کانون بهره مند شوند.
دکتر سنگری در پایان سخنانش تأکید کرد: قرآن و عترت را در حد اسطوره به کودکان و نوجوانان معرفی نکنیم بلکه آنان را در حد یک اسوه معرفی کنیم.
نشست تخصصی «تأثیر قرآن و عترت در آثار ادبی و هنری کودکان و نوجوانان» هم‌زمان با برگزاری گردهمایی مربیان ادبی و هنری کانون خراسان جنوبی در بیرجند، با حضور دکتر سنگری برگزار شد.