کد خبر: 267690
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
اجرای زنده موسیقی بر روی انیمیشن‌های ایرانی در فرانسه

مجموعه‌ای از سه انیمیشین کوتاه ایرانی به شیوه‌ی کنسرت سینمایی در هفتمین جشنواره «ری کنتره دُسود» (Recontres du Sud) فرانسه به نمایش در آمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نمایش مجموعه 61 دقیقه‌ای «کوه جواهر» شامل سه انیمیشن کوتاهِ «کوه جواهر» و «سپید بالان» هر دو به کارگردانی عبدا... علیمراد و «حکایت شیرین» به کارگردانی محمدرضا عابدی روز 26 اسفند سال 1395 در کشور فرانسه و در بخش مدارس سال 2017 و سینما وُکس (Vox) این کشور با استقبال مخاطبان روبرو شد.
در شیوه کنسرت سینمایی این مجموعه انیمیشن این بار در شهر «اَوینیون»، یک گروه شامل سه نوازنده، با اجرای زنده خلاقیت و هنر موسیقیایی خود را به نمایش گذاردند و در زمان نمایش فیلم «سپیدبالان» نیز نوای سنتور به شرقی شدن این موسیقی کمک کرد.
بر اساس این خبر، سینما وکس از مجموعه سینماهای زنجیره‌ای در فرانسه به شمار می‌رود که تنها به نمایش آثار فاخر می‌پردازد.
در عین حال، نمایش این مجموعه در سالن‌های نمایش سینماهای وکس در سراسر فرانسه در برنامه‌های آتی، نیز ادامه دارد.
بر همین اساس، ساخت موسیقی اصلی «کوه جواهر» را فریبرز لاچینی، «سپیدبالان» را فردین خلعت‌بری و «حکایت شیرین» را پرهام پرواس بر عهده داشته‌اند.
عبدا... علیمراد در انیمیشن «کوه جواهر» به دغدغه‌های شاگرد ذغال فروش پرداخته است. این کارگردان در فیلم «سپید بالان» خود تلاش دو پرنده برای رهایی از گرسنگی را با هنر انیمیشن عروسکی به تصویر کشیده است.
محمدرضا عابدی نیز پیرمرد هیزم شکن و هندوانه تخم طلایش را در انیمیشن «حکایت شیرین» با بهره‌گیری از تکنیک کات اوت و داستانی جذاب به انیمیشنی با مضمون تربیتی و اخلاقی بدل کرده است.
گفتنی است مسئولیت پخش این مجموعه سینمایی انیمیشن که نخستین بار در سال 2006 در این کشور به نمایش درآمد، بر عهده شرکت توزیع کننده فرانسوی «ویپت» است. پس از نخستین نمایش، لوح فشرده این مجموعه نیز در بسته فرهنگی برای فروش به علاقه‌مندان برنامه‌های انیمیشن کودکان عرضه شد.