کارگاه آموزش داستان‌نویسی در مجتمع کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارگاه آموزش داستان‌نویسی ویژه‌ی مربیان ادبی مراکز فرهنگی- هنری سیستان و بلوچستان با حضور نویسنده‌ی برجسته‌ی استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزش داستان‌نویسی ویژه‌ی مربیان ادبی مراکز فرهنگی- هنری استان برگزار شد.

ناصر نخزری مقدم در ابتدای این کارگاه آموزشی با اشاره به سابقه‌ی عضویت خود در کانون، آن را نقطه‌ی عطفی در زندگی خود دانست و گفت: سنگ بنای نوشتن و علاقه‌ی من به نویسندگی در کانون نهاده شد.

وی با ذکر خاطراتی از روزهای حضور خود در کانون و تلاش‌های مربیان، از حمایت‌های آنان جهت گشودن افقی تازه در مسیر خویش تشکر کرد.

نخزری مقدم سپس در مورد ادبیات ایران گفت: ادبیات شفاهی ایران بسیار قوی است ولی متاسفانه ادبیات کتبی به موازات آن پیش نرفته است.

نویسنده‌ی کتاب " تقاص برادری " این مورد را خطر بزرگی برای ادبیات عنوان کرد و گفت: اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد قسمت مهمی از ادبیات ما، که حاوی بخشی از ارزش‌های ایرانی است، با گذر زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

وی پس از این مقدمه‌ی کوتاه گفت: شناخت عناصر داستان مهم‌ترین اصل داستان‌نویسی است که بنیان نویسندگی بر آن قراردارد و هر نویسنده باید شناخت کافی از این اصل داشته باشد.

وی در ادامه عناصر داستان را برای مربیان نام برد و پس از خواندن نمونه‌هایی در مورد هریک از عناصر داستان، مربیان را به نوشتن داستان دعوت کرد.

خواندن داستان‌های مربیان و نقد این داستان‌ها بخش پایانی این کارگاه آموزشی 6 ساعته بود که مسیر تازه‌ای پیش روی مربیان ادبی گشود.

قابل ذکر است ناصر نخزری مقدم متولد سال 1347 در زابل است که با کارشناسی زیست‌شناسی در دبیرستان‌های زاهدان مشغول تدریس است.

کتاب‌های غریبه(1380)، استخوان(1382)، مجموعه داستان مشترک سالم، زیبا و لطیف( 1388)، تقاص برادری(1393) و باد سر(1396) از جمله کارهای وی در حوزه‌ی داستان‌نویسی است که رمان تقاص برادری به عنوان کتاب سال استان سیستان و بلوچستان برگزیده شده است.

تالیف کتاب‌های پیش‌دبستانی در استان، ویراستاری، مسئولیت آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری سیستان و بلوچستان و فعالیت ادبی در روزنامه‌های محلی  نیز در کارنامه‌ی کاری نخزری مقدم دیده می‌شود.