سفر دومین گروه از کودکان و نوجوانان لبنانی به ایران آغاز شد

فیلم مستند 30 دقیقه‌ای از سفر کودکان و نوجوانان لبنانی به ایران توسط امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دست تهیه و تولید است.

به گزارش روابط عمومی کانون، دومین گروه از نوجوانان لبنانی شامل 54 نوجوان پسر عضو موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان سفر خود را در قالب هفته‌های دوستی کودکان و نوجوانان دو کشور به ایران از روز 16 شهریور آغاز کرده‌اند.
در این میان به گفته‌ی لیلا میر‌هادی سرپرست امور سینمایی کانون، از بدو ورود نخستین گروه از بچه‌های لبنانی به ایران شامل 120 دختر نوجوان یگ گروه مستند ساز با آنان همراه شده است و از برنامه‌های این دو سفر فیلم مستند تهیه می‌کند.
وی افزود: در این فیلمِ مستند با عنوان "ایران تا لبنان"، واکنش‌های مختلف بچه‌های لبنانی در ابتدای ورود به ایران، تعریف‌هایی که از ایران شنیده‌اند، برداشت‌های ذهنی آنان از ایران، علاقه‌مندی به زیارت و در کل احساسات جالب و جذاب آنان ثبت و به نمایش در خواهد آمد.
او ادامه داد: دختران نوجوان در سفر قبل عنوان می‌کردند که ما دو ملت شیعه هستیم و دوست داریم که بیشتر با هم آشنا شویم، اثرات جنگ نه تنها آن‌ها را ضعیف نکرده بود، بلکه روحیه مضاعف و شادابی به آن‌ها داده است.
میر‌هادی افزود: این فیلم مستند به شادابی، نشاط و آمادگی جسمی این بچه‌ها در گروه سنی خودشان می‌پردازد. ما در تمامی مراحل سفر با آنان خواهیم بود و خواسته‌های آنان در زیارت اماکن مقدس کشور را ثبت خواهیم کرد.
سرپرست امور سینمایی کانون، اعضای کودک و نوجوان عضو کتاب‌خانه‌های کانون و همه کسانی که زیارت را دوست دارند مخاطبان اصلی این فیلم عنوان کرد  که در این برنامه‌ها حضور ندارند.
وی دو نوجوان ایرانی را شخصیت‌های اصلی فیلم دانست و بیان داشت: شخصیت‌های اصلی این فیلم دو نوجوان ایرانی به نام‌های علی و آرش هستند که در طول این سفر با بچه‌های لبنانی دوست شده‌ا‌ند و با هم تبادلات فرهنگی خواهند داشت.
میرهادی گفت: کارگردانی این فیلم بر عهده آقای سعید پور‌اسماعیلی از فیلم‌سازان توانمند و باسابقه کشور است که تاکنون فیلم‌های متعددی از وی دیده‌ایم و همچنین کار تدوین بیشتر فیلم‌های کانون را  بر عهده دارد و با نوع نگاه کانون آشناست.
وی که در عین حال نظارت کلی ساخت این مستند را بر عهده دارد یادآور شد کار تدوین این فیلم در پایان این هفته آغاز خواهد شد و امیدواریم هم‌زمان با روز جهانی کودک موفق شویم آن‌ را به کتاب‌خانه‌های کانون ارسال کنیم.
سرپرست امور سینمایی ضمن تشکر از حمایت مسوولان کانون افزود: مسوولان کانون از تولید این فیلم بسیار حمایت کردند، به ویژه شخص مدیرعامل که در تولید این فیلم ما را تشویق کردند و کانون بر این اعتقاد است که این برنامه‌ها تمام خواهد شد و تنها چیزی که باقی می‌ماند ثبت این خاطرات خواهد بود.
این گروه شامل 54 کودک و نوجوان لبنانی به همراه مربیان‌شان بامداد روز چهارشنبه 16 شهریور ماه طی مرحله دوم برنامه هفته دوستی کودکان و نوجوانان لبنان و ایران وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی شدند و مورد استقبال مسوولان کانون قرار گرفتند.
 
روز به‌یاد ماندنی بچه‌های لبنانی در حسینیه جماران
 بازدید از حسینیه جماران در نخستین روز از اقامت یک هفته‌ای کودکان و نوجوانان لبنانی در ایران، 16 شهریور را به یک روز به یاد ماندنی برای آنان تبدیل کرد.
میهمانان هفته دوستی کودکان و نوجوانان ایران و لبنان در بدو ورود به حسنیه جماران نماز ظهر و عصر خود را به امامت حجت‌السلام و المسلمین محمدرضا رحمت از شاگردان امام راحل (ره) برپا کردند.
سپس شاگرد امام راحل ضمن خوش‌آمدگویی به بچه‌ها توضیحاتی در باره‌ی این حسینیه و اقامت 10 ساله‌ی حضرت امام(ره) در آن ارایه کرد.
وی در پایان به تمامی مبارزان لبنانی درود فرستاد و گفت: در برابر اسرائیل جنایتکار بایستید و مطمئن باشید که خداوند یار و یاور شما خواهد بود.
کودکان و نوجوانان لبنانی نیز که محو سادگی و زندگی به‌دور از تجملات امام (ره) شده بودند، از قسمت‌های مختلف بیت ایشان بازدید کرده و عکس یادگاری گرفتند.
 
بازدید میهمانان لبنانی از مرکز نجوم کانون
  در نخستین روز از دومین دوره هفته دوستی کودکان و نوجوانان لبنانی و ایرانی، 54 نفر از اعضا موسسه کشف‌المهدی لبنان همچنین  از مرکز شماره 16 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران (مرکز نجوم) دیدن کردند.
در ابتدای این بازدید محسن فضلی مدیر کانون استان تهران ضمن خوش‌آمدگویی به کودکان و نوجوانان لبنانی گفت: بین ما و شما مشترکات فراوانی از جهت احساس، عاطفه و عقاید وجود دارد، به همین دلیل فکر می‌کنیم مخاطب ما بچه‌های ایرانی هستند که با آنان سخن می‌گوییم.
وی افزود: ما در غم‌ها، شادی‌ها و آرزوها با هم مشترک بوده و تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که در لبنان اتفاق می‌افتد، ما نیز مزه آنرا می‌چشیم و امیدواریم به آرزوی دیرینه‌تان که همانا محو رژیم صهیونیستی است برسید.
فضلی در ادامه به معرفی فعالیت‌های کانون در مراکز فرهنگی هنری خود به ویژه  مرکز فرهنگی هنری شماره 16 کانون و مرکز نجوم آن در تهران پرداخت.
در ادامه حاج موسی جمعه مسوول نیروی انسانی موسسه کشف‌المهدی لبنان نیز ضمن تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بیان پیشرفت‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف نانو، پرتاب ماهواره، سلول‌های بنیادی و ... این موفقیت‌ها را مرهون امام راحل(ره) و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری وموفقیت‌مردم لبنان دانست و افزود: موفقیت‌های کشور دوست و برادرمان ما را خوشحال کرده و به نوعی آن را موفقیت کشور خودمان می‌دانیم.
در ادامه کارشناسان مرکز نجوم کانون به صورت تصویری گزارشی از فعالیت‌های این مرکز را ـ که به عنوان اولین مرکز آموزش نجوم آماتوری در کشور نیز شناخته می‌شود ـ معرفی کردند.
کودکان و نوجوانان لبنانی نیز ضمن بازدید از گنبد آسمان‌نمای مرکز نجوم با استفاده از تلسکوپ خورشید را رصد کردند.
یکی از برنامه‌های جالب بچه‌های تهرانی‌ گرفتن عکس یادگاری با کودکان و نوجوانان لبنانی بود که بلافاصله آن را چاپ و با ابزارهای مختلف در قالب آثار تکه چسبانی (کلاژ)، در اختیار بچه‌ها قرار دادند تا با کمک آن عکس‌های یادگاری خود را قاب کنند.
بازدید از مجموعه کاخ‌ نیاوران نیز پایان بخش برنامه‌های نخستین روز سفر میهمانان خارجی کانون به ایران بود.
زیارت حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) سفر به  قم و مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و  امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های اقامت یک هفته‌ای کودکان ونوجوانان لبنانی در ایران به شمار می‌رود.