قصه‌گویی هنری است جهانی برای  بیان پیام‌های مشترک

قصه‌گوی اسپانیایی می‌گوید قصه‌گویی هنری جهانی است که به بیان پیام‌های مشترک می‌پردازد پیام‌هایی مانند درد، زیبایی و زشتی که در همه جای جهان معنای واحدی دارد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محمد حمو محمد که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده بود، با بیان این مطلب خاورمیانه را محل تکامل هنر قصه‌گویی دانست و گفت: تکامل بشر در گرو احترام به فرهنگ است فرهنگ‌ها ریشه در ارزش‌های پیشینیان ما دارند. امروزه ما شاهد آن هستیم که در برخی کشو‌رهای غربی پیرها افرادی اضافی و معضل جامعه به حساب می‌آیند چنین نگرشی نشان‌گر رنگ باختن بسیاری ارزش‌ها در جوامع غرب است.
وی با بیان این که نقش قصه و قصه‌گو بها دادن و احیای ارزش‌هاست؛ تاکید کرد: هر چه در جوامع حساسیت بیشتری نسبت به حفظ ارزش‌ها وجود داشته باشد؛ گرایش به قصه و قصه‌گویی بیشتر خودنمایی می‌کند و قصه‌ها عمق و محتوا پیدا می‌کنند به همین خاطر است که در ایران قصه‌گویی دارای جایگاه ویژه‌ای است و قصه‌ها دارای پیامی‌های غنی‌تری هستند.
این قصه‌گوی مسلمان اسپانیایی به بیان نقش تربیتی قصه‌گویی پرداخت و بیان کرد: قصه‌گویی در بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز تربیتی امروزه دارای کارکردهای انکارناپذیر است و در جوامع غربی به وفور با حمایت دولت‌ها اجرا می‌شود همین نشان می‌دهد جوامع پی به نقش تربیتی قصه‌گویی برده‌اند و از آن بهره می‌برند.
محمد حمو محمد از شبکه داستان‌گویی بین المللی که اکثر قصه‌گویان کشورها عضو آن هستند یاد کرد و گفت که قصه‌گویان ایرانی هم از طریق نهادهای دولتی و غیر دولتی می‌توانند به این شبکه بپیوندند.
وی که پیشتر یک بار دیگر برای شرکت در سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی رضوی به ایران سفر کرده بود توان بالای قصه‌گویان ایرانی را ستود و ویژگی اصلی قصه‌گویی آنان را بیان قصه‌های پرمحتوا عنوان کرد.
قصه‌گوی اسپانیایی ضمن توصیف ویژگی‌های قصه‌گو، تسلط بر دانش روانشناسی، آشنایی با فلسفه و آگاهی از علم جامعه‌شناسی را نیز از جمله ویژگی‌های ضروری یک قصه‌گو دانست و افزود: قصه‌گویی هنری مبتنی بر فن است هر چند قصه و ویژگی‌های آن دارای اهمیت است اما این فرد قصه‌گوست که به قصه، جلوه‌های ماندگار و تاثیرگذار می‌بخشد و پیام‌ها را به مردم انتقال می‌دهد پس فرد قصه‌گو حایز اهمیت است و باید خود را به دانش‌های لازم مجهز کند بدون شک قصه شنیدن از زبان فردی 15 ساله به همان میزان قصه شنیدن از زبان فردی 60 ساله کارایی ندارد و این جاست که نقش و ارزش تجربه هم به یاری دانش و هنر قصه‌گو می‌آید.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 29 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار شد.