کانون را به درون خانواده می‌بریم

شناساندن و گسترش نفوذ فعالیت‌های کانون در میان خانواده‌ها از طریق حضور موثر در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی، و تولید محتوا در قالب‌های جدید، از سیاست‌های اصلی اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سه سال گذشته اعلام شد.

این درحالی است ‌که هم‌زمان با هفته‌ی دولت، مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های سه‌سال اخیر این واحد، تاکید کرد که این اداره‌کل تلاش کرده علاوه بر فعالیت‌های مستمر خود در بخش انتشارات و تبلیغات با تولید بروشور، بولتن و فیلم‌های رپرتاژ آگهی و مستند، انعکاس مناسب فعالیت‌های کانون در رسانه ملی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و ابزار ارتباطی جدید، دایره‌ی مخاطبان فعالیت‌های کانون را وسعت دهد.
وی گفت: محور حرکت این اداره‌کل را بر توسعه‌ی اطلاع‌رسانی و تصحیح نگاه به این مجموعه گذاشته‌ایم، به‌طوری که به‌جای اطلاع‌رسانی اداری و رایج، روابط عمومی و بین‌الملل کانون را جریان‌ساز کنیم. برای نیل به این مقصود، علاوه بر تغییر نگاه در این حوزه، ابزار ارتباطی را نیز وسعت دادیم و اینک علاوه بر شکل‌های سنتی، در فضاهای مجازی و شبکه‌های ارتباطی حضور فعال داریم.
پنج فیلم مستند فعالیت مراکر فرهنگی هنری، کتاب‌خانه‌های سیار، مراکز فراگیر، تریلی سیار و کانون در یک نگاه، از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که در سال گذشته از سوی این اداره‌کل تولید و عرضه شده است؛ هرچند که به گفته‌ی دانشور، سفارش و ساخت این مستندها برای معرفی بهتر تمامی فعالیت‌های کانون به خانواده‌ها و نیز مسوولان کشوری و استانی، هم‌چنان ادامه دارد.
این مدیرکل کانون با اشاره به حضور در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، گفت که پایگاه خبری کانون نیز ارتقا یافته و به‌زودی بخش‌های فیلم و مستند نیز به صورت آن‌لاین آغاز به کار خواهد کرد.
به‌روزرسانی شناسه‌های کانون در 10 شبکه‌ی اجتماعی اینترنتی و موبایلی، فعالیت دیگر این مجموعه بوده که خصوصا در یک سال اخیر، با رشد مخاطب روبه‌رو بوده است.
بر اساس این خبر، در بخش انتشارات روابط عمومی 39 شماره‌ی «خبرنامه‌ی کانون» به عنوان نشریه‌ی اطلاع‌رسانی و داخلی، 7 شماره‌ی ویژه‌نامه، 21 شماره‌ی بولتن خبری به مناسبت برگزاری جشنواره‌ها و مناسبت‌ها، 4 شماره‌ی بولتن مهم‌ترین فعالیت‌های کانون جهت ارایه به مسوولان عالی‌رتبه‌ی فرهنگی کشور، در کنار تهیه و تولید دو بروشور معرفی کانون از جمله فعالیت‌های این واحد در سه‌سال اخیر بوده است.
این درحالی‌است که نشریات این مجموعه در جشنواره‌های روابط عمومی‌های کشور نیز در همین سال‌ها چندین نوبت موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم شده‌اند.
در همین حال، به گفته‌ی دانشور، براساس توافق با روزنامه‌ی آفرینش و اختصاص یک صفحه از ضمیمه‌ی «شاپرک» به کانون، روزانه اخبار فعالیت‌های کانون در سراسر کشور منعکس شده که 948 شماره در سه سال گذشته منتشر شده است.
دانشور در ادامه گفت: در بخش اطلاع‌رسانی، 6635 خبر، گفت‌و‌گو، گزارش، یادداشت تولید و علاوه بر ارسال به رسانه‌های جمعی در پایگاه خبری کانون منعکس شده است که این رقم نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است. همچنین، تشکیل 16 نشست خبری برای معرفی فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های کانون، تشکیل 25 ستاد خبری و برگزاری 36 مسابقه‌ی اینترنتی با حضور 14007 شرکت‌کننده بخش دیگری از فعالیت‌های این بخش است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به پایش، جمع‌آوری، تحلیل محتوا و ذخیره‌سازی اخبار منتشر شده‌ی کانون در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت از سال 1392 تاکنون 49087 خبر از فعالیت‌های کانون در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است.
اهدای کتاب و سرگرمی برای تجهیز کتاب‌خانه‌های عمومی، کتاب‌خانه‌های مدارس، مساجد، بیمارستان‌های ویژه‌ی کودکان، آموزشگاه‌ها، اردوهای جهادی و... برای ترویج کتاب‌خوانی و اطلاع‌رسانی و تبلیغ در تولیدات کانون از دیگر فعالیت‌های این اداره‌کل در سه سال گذشته بود که در دو سال گذشته، 163621 کتاب و سرگرمی اهدا شده است.

حضور در عرصه‌‌های جهانی
دانشور به تشریح فعالیت‌های این اداره‌کل در بخش بین‌الملل نیز اشاره کرد و گفت: از سال 1392 تاکنون کتاب‌های تولیدشده‌ی انتشارات کانون در 16 نمایشگاه بین‌المللی از جمله بلونیا، فرانکفورت، توکیو و... در معرض دید قرار گرفت و در برخی از این نمایشگاه‌ها، نویسندگان، تصویرگران و کارشناسان کانونی نیز حضور داشتند.
این درحالی‌است که به گفته‌ی این مقام مسوول، کتاب‌های کانون به 6 مسابقه‌ی بین‌المللی و 347 اثر از تصویرگران کانونی و غیرکانونی نیز به 6 مسابقه‌ ارسال شده است که برخی از این آثار موفق به کسب موفقیت‌هایی شده‌اند.
در این سال‌ها همچنین حق نشر (کپی‌رایت) 50 عنوان کتاب کانون به ناشران خارجی فروخته و حق تالیف 58 عنوان کتاب از ناشران خارجی خریداری شده است.
مجتبی دانشور همچنین گفت: 107 فیلم‌ تولیدشده در کانون به 262 جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم در کشورهای مختلف از جمله اشتوتگارت آلمان و سیاتل آمریکا، انیمست رومانی، توفی فست لهستان، برد فورد انگلستان، سین‌دل مار‌دل پلاتا آرژانتین، سین‌انیما پرتغال، آمستردام هلند و... ارسال شده است. در همین حال، تولیدات اخیر واحد سینمایی کانون در 17 بازار بین‌المللی فیلم عرضه شده است.
ارسال نقاشی‌ها و آثار هنری کودکان به مسابقات جهانی، از قدیمی‌ترین فعالیت‌های کانون بوده که در سه سال گذشته نیز 20200 اثر نقاشی کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون به 26 مسابقه‌ی بین‌المللی از جمله ژاپن، فرانسه، تاشکند، رومانی، بلاروس، استرالیا، امریکا، چک و... ارسال شده که جوایز بسیاری نیز به همراه داشته است.
برگزاری هفته‌های دوستی و فرهنگی بین کودکان ایران و کشورهایی چون روسیه، بلغارستان، کویت، اطریش و قطر از دیگر فعالیت‌های این واحد گزارش شده است.
ارتباط با موسسات فرهنگی کشورهای دیگر مانند جمعیت کشافه‌المهدی لبنان و وزارت فرهنگ و گردش‌گری عراق، طراحی برنامه‌ی بازدید میهمانان خارجی از بخش‌های مختلف کانون و نیز هماهنگی برای اعزام گرو‌ه‌های نمایشی برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و... از دیگر فعالیت‌های سه سال گذشته بوده است.