توسعه و تعمیق ارزش‌های مذهبی با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین

تبلیغات دینی برای کودکان و نوجوانان در عصر حاضر اگر با استفاده از رسانه‌های نوین صورت نگیرد از اثربخشی لازم برخوردار نیست.

این بخشی از سخنرانی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در همایش سراسری کارشناسان کانون در قم با عنوان توسعه و تعمیق ارزش‌های مذهبی ایراد شد.
به گزارش روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی در این همایش برخورداری از نگرش سیستمی و طراحی یک نقشه جامع برای تبلیغات مذهبی را ضروری برشمرد و فقدان چنین نگرشی را موجب دوباره‌کاری، اتلاف سرمایه و زمان و صرف هزینه‌های زیاد و بروز کارهای موازی و تکراری در دستگاه‌های فرهنگی دانست.
وی در این سخنرانی بار‌ها بر استفاده از روش‌های جدید در تبلیغات دینی تاکید کرد و یادآور شد که کودکان به ویژه در سنین 3 تا 7 سالگی، بیشترین پیام‌ها را از زبان حیوانات، اشیا، عروسک‌ها و در قالب فیلم پویانمایی و تئاتر عروسکی دریافت می‌کنند و ارسال پیام به صورت مستقیم از سوی بزرگسالان کمترین اثرگذاری را بر جای می‌گذارد.
مدیرعامل کانون در عین حال به تجارب بین‌المللی در زمینه روانشناسی کودک اشاره کرد و افزود: منطقی که از قبل از 7 سالگی بر نظام روانی کودک حاکم است از نوع پیش عملیاتی است و کودک در این سن نمی‌تواند مفاهیم مجرد و انتزاعی را درک کند بنابراین در این سنین تمامی فعالیت‌های مذهبی باید به صورت عملی، ملموس و محسوس تدارک دیده شوند و فعالیت‌های کانون هم این مساله روانشناختی را مد نظر قرار دهد.
رضایی با آوردن شاهد مثال‌هایی از قصه‌های قرآن کریم از دوران کودکی حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت مریم و حضرت یوسف گفت: این مساله در قرآن انتزاعی و ذهنی نیست بلکه در جهان خارج برای آن مصداق‌هایی وجود دارد و نگاه خداوند به تربیت در قرآن این است که می‌توان انسان کامل تربیت کرد چرا که تعلیم و تربیت دینی، با فطرت کودکان هماهنگی دارد و این، زمینه پذیرش را در آنان بیشتر می‌کند.
وی استفاده از شیوه‌هایی مانند نمایش خلاق، نمایش فیلم و نقد آن، قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، بحث آزاد، معرفی شخصیت و نشریه‌نگاری را از جمله شیوه‌های مناسبی دانست که می‌تواند در تربیت دینی کودکان نقش مهمی ایفا کند و به نظر، در کانون و آموزش و پرورش باید در این زمینه به نوجوانان توجه بیشتری شود.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون با طرح چند پرسش که مخاطبان مراکز کانون از چه فعالیت‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند؟ مخاطب چه رسانه‌هایی هستند؟ و کانال ارتباطی آن‌ها کدام است؟ به تحقیقات موجود در منابع علمی در حوزه‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: انسان‌های عصر اطلاعات، اینترنت و چت و واقعیت‌های مجازی دیگر کمتر به سخنرانی گوش می‌دهند، حتی کمتر به سینما می‌روند، این‌ها در موج ماهواره‌ها، ابر‌ رسانه‌ها، رسانه‌های چندگانه، اتاق‌های مجازی و بازی‌های الکترونیکی غرق شده‌اند و تبلیغ از هر نوع که باشد چه تبلیغ دینی یا تبلیغ کالا و خدمات، باید از طریق همین رسانه‌های مدرن انجام شود.
وی استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های هنری، علمی و فرهنگی در عرصه سینما و تولید فیلم، بهره‌مندی از ابزارها و رسانه‌ها و به کارگیری روش‌های هنرمندانه را در این زمینه در کانون ضروری دانست و ارایه یک فراخوان عمومی برای دریافت تولیدات مختلف در همه قالب‌های هنری در کشور، راه انداختن یک جنبش نرم‌افزاری در مسیر فعالیت‌های دینی، گنجاندن ارزش‌های مذهبی در متن تمامی فعالیت‌های موجود کانون را از جمله پیشنهاد‌های خود برای توسعه و تعمیق فعالیت‌های دینی در کانون برشمرد.
رضایی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از تجارب جهانی در این زمینه، یادآور شد باید از فرصت‌هایی مانند اینترنت، کلاس‌های مجازی، نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، مدیریت منابع آموزشی و آن‌چه امروز در قالب یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور نامیده می‌شود، بهره‌مند شد.
در همایش چهار روزه توسعه و تعمیق فعالیت‌های مذهبی و دینی کانون در جمکران قم طی روزهای 9 تا 12 اسفند علاوه بر سخنرانی حجه‌‌الاسلام محمد سعیدی امام جمعه این شهر، دکتر مجد فقیهی و دکتر سیدمحسن میرباقری به سخنرانی و برپایی کارگاه آموزشی در شاخه قرآن و عترت پرداختند.
معاون فرهنگی کانون نیز در این همایش، کانون را یک دستگاه پرورشی نه آموزشی دانست که با بهره‌گیری از استعداد‌های ذاتی و فطرتی کودکان، روح و جان آن‌ها را برای پرورش دینی آماده می‌کند.
محمدباقر آدوسی توجه به حوزه‌های معرفتی و شناختی و تلاش برای نهادینه کردن صفات پسندیده در کودکان و نوجوانان را از وظایف مهم کانون برشمرد که به گفته او باید با استفاده از شیوه‌های مناسب در مراکز کانون محقق شود.
مرتضی حیدری مدیر امور هماهنگی ‌استان‌های کانون نیز با اشاره به نقش کلیدی کتاب در انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد گرچه فن‌آوری، بستری مناسب، سریع و آسان برای این نقل و انتقال فراهم کرده است ولی هنوز نقش و جایگاه کتاب‌ در بین خانواده‌ها محفوظ است و کانون نیز برای آن ارزش زیادی قایل است.
وی در پایان، فعالیت‌های مذهبی را یکی از محورهای اساسی فعالیت‌های کانون برشمرد و توضیح داد برای برپایی همایش کارشناسان در جمکران، ابتدا نظرات همکاران را در سراسر کشور پیرامون کیفیت و کمیت فعالیت‌های مذهبی دریافت کردیم و به دنبال توسعه و تعمیق برنامه‌های مذهبی و مناسبتی و ساماندهی برنامه‌ها و سوگواره‌های مذهبی هستیم ضمن این که در این زمینه از رهنمودها و نظرات بزرگان و اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه نیز در این زمینه بهره می‌گیریم