کتاب؛ بالی برای پرواز شد

بالابردن کیفیت دانش و مهارت خوانش کتاب در خانواده و مدارس، ارتقای سطح آگاهی والدین و مربیان در مورد شیوه‌های مطالعه، تقویت انگیزه‌ی مطالعه و کتاب‌خوانی و در نهایت ترویج خواندن از جمله مهم‌ترین اهدافی بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی دنبال می‌کرد.

بیست و چهارمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمهوری اسلامی ایران در حالی به کار خود پایان داد که مراکز کانون در سراسر کشور برنامه‌های گسترده‌ای را برای تحقق این هدف‌ها تدارک دیده بودند.
این برنامه‌ها روزهای 24 آبان تا 1 آذر سال 1395 در تمامی مراکز کانون که اکنون شمار آن به 954 مرکز رسیده است برگزار شد.
در این میان برگزاری نشست‌های «دو پنجره»، برپایی نمایشگاه «کتاب در خدمت دانایی» در بیش از 2هزار مدرسه با 40 درصد تخفیف، برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی و تقدیر از اعضای کتاب‌خوان بخشی از فعالیت‌های سراسری در این هفته بود. در عین حال هریک از مراکز کانون در استان‌های مختلف نیز متناسب با نیازمندی‌های خود برنامه‌های متعددی را تعریف و اجرا کردند.
مجموعه‌ای خلاصه شده از فعالیت‌های هر استان در قالب گزارشی در ادامه آمده است.

سفیران کتاب به یاری کتاب‌خوانی می‌روند
سفیران کتاب در استان آذربایجان شرقی آغاز به کار کردند. با انتخاب و معرفی این نوجوانان قرار است تا آن‌ها علاوه بر ترویج کتاب‌خوانی بین هم‌سالان خود صدای نیازمندی‌های فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان در برابر مسوولان باشند.
تجهیز کتاب‌خانه تعدادی از بیمارستان‌های کودکان در سطح استان، تجهیز کتاب‌خانه‌های تعدادی از مدارس تبریز، شهر جدید سهند و مدرسه باغ معروف، کلنگ زنی اولین مرکز زیست گیاهی ویژه کودکان و نوجوانان در تبریز، هماهنگی و برگزاری نشست‌های هماهنگی با سازمان‌ها و اداره‌های استان برای میزبانی هجدهمین جشنواره دوسالانه کتاب کودک و نوجوان به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد کشوری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دیگر فعالیت‌های این استان در هفته کتاب محسوب می‌شود.

کتاب‌خانه‌های آذربایجان غربی مجهز شدند
با اهدای بیش از هزار جلد کتاب به دو مدرسه در استان آذربایجان‌غربی، کتاب‌های کانون در اختیار کودکان روستایی قرار گرفت. سه روستای جدید مرزی هم به حوزه فعالیت‌های کتابخانه‌های سیار سه و چهار کانون در این هفته اضافه شد.
آذربایجان غربی در طول این هفته فرهنگی مسابقه عکس« من و کتاب» را هم برگزار کرد.
محوریت این مسابقه کتاب و مطالعه در خانه، مدرسه و اماکن عمومی و عکس با کتاب‌ها و کتاب‌خانه‌های کانون با روی‌کرد معرفی کتاب‌های کانون منتشر شده بود.

دیدار با ناصر کشاورز در اردبیل
ناصر کشاورز در این روزها مهمان اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شد. برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون در فرهنگ‌سرای انقلاب و مراکز فرهنگی هنری اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله سوار، اصلاندوز، نمین، مشگین شهر، کوثر و شهرهای تابعه و مدارس این شهرستان‌ها فعالیت‌های دیگر استان در این هفته بود.
نوجوانان این استان به بازدید از چاپخانه شیران نگار نیز پرداختند. کارگاه کتاب‌های سخن‌گو (معرفی کتاب در قالب نمایش خلاق، یار مهربان کتاب (الکترونیکی کردن 10 کتاب با صدای اعضا)، کتاب سازی، بازدید از کتاب‌خانه‌ی مرکزی، ضبط و ثبت کتاب صوتی، برگزاری اهدای کتاب به کودکان بستری در بیمارستان‌های تخصصی کودکان از جمله برنامه‌های مراکز بود. دیگر برنامه‌های این هفته عبارت بودند از: معرفی و رونمایی از کتاب‌های دوزبانه، نشست کتاب با دعوت از نویسندگان محلی، تهیه ماسک کتاب، کارگاه قصه‌گویان قصه‌های خوب و حضور کتاب‌خانه‌های سیار روستایی در روستاهای مناطق محروم

کانون اصفهان به مدرسه‌ها رفت
هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در استان اصفهان در قالب برنامه‌های مختلفی گرامی داشته شد. برگزاری اولین همایش اعضای کتاب‌خانه‌های پستی اصفهان یکی از گام‌های بزرگ این استان بود.
محسن هجری نویسنده‌ی شناخته شده‌ی حوزه‌ی نوجوان نیز در هفته کتاب مهمان استان اصفهان شد تا در جمع نوجوانان به نقد و نظر آن‌ها در مورد رمان «چشم عقاب» گوش فردا دهد.
شاهین شهر، خمینی شهر، فریدونشهر و یزدان شهر نیز هر کدام برنامه‌هایی را برای این هفته تدارک دیده و اجرا کردند.
مرکز سمیرم نیز قدم در مدرسه‌ها گذاشت و از آنان جهت حضور در کانون دعوت به عمل آورد. کارگاه‌های معرفی کتاب و نمایش خلاق از جمله فعالیت‌هایی بود که در این روزها انجام پذیرفت.
در نمایشگاه‌های کتاب این استان نیز که به مدت 20 روز برپا بود تولیدات متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تخفیف‌های ویژه و مناسب جهت عرضه به عموم مردم در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

شاعر انار در استان البرز شعر خواند
کرج و هشتگرد دو شهری بودند که فعالیت‌های عمده ویژه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را در استان البرز به خود اختصاص دادند. مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر نام آشنای حوزه‌ی کودک و نوجوان مهمان این هفته‌ی فرهنگی در مجتمع کرج بود .
رحماندوست در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه‌ی شعر و نوشته‌هایش و بیان خاطره‌های مختلف از زمان سرودن اشعار، به ویژه خاطره‌ی جبهه‌های جنگ و سرودن شعر مشهور و محبوب «انار» برای همه‌ی بچه‌های جهان آرزوی صلح و سلامتی کرد.
ویژه برنامه‌ی «با هم بخوانیم» هم در این روزها برگزار شد. اعضا و مربیان در برنامه‌ی ویژه‌ای در مرکز شماره چهار کرج، ضمن خواندن شعر مورد علاقه خود از کتاب مورد علاقه‌شان، هفته‌ی کتاب را گرامی داشتند. در این مراسم هر کدام از اعضای کودک و نوجوان مرکز و مربیان آنان، از قبل کتاب و شعر مورد علاقه را انتخاب کرده بودند و به خوانش و معرفی آن پرداختند.
مسابقه‌ی کتاب‌خوانی نیز دیگر برنامه‌ی این استان بود. کانون استان البرز با ارسال فراخوان این مسابقه به مدارس تمامی کودکان و نوجوانان استان را به مشارکت در این طرح فراخواند.
ترویج کتاب‌های علمی نیز از دیگر برنامه‌های شهر هشتگرد در این هفته بود. مرکز هشتگرد با هدف آشنایی بیشتر و علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌های علمی و افزایش مطالعه‌ی اعضا در این بخش، ویژه برنامه‌ی نجوم و کیهان شناسی را برگزار کرد.
در این برنامه علی مشمولی، رییس باشگاه نجوم دانشگاه تهران، با استفاده از چتر پرتابل آسمان نما، بخش‌هایی از آسمان شب به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت را برای اعضا معرفی کرد.
کارگاه جنبی «نجوم و کیهان شناسی» نیز توسط فرزانه ایران پاک، مسوول واحد نجوم کانون البرز دایر شده بود و حدود 200 نفر از اعضا و دانش‌آموزان از طریق این کارگاه با جذابیت‌های این علم آشنا شدند.

نرم‌افزار کتابداری برندگان را معرفی کرد
استان ایلام هر ساله در هفته کتاب مراسم تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان را برگزار می‌کند اما این برنامه در سال 95 با تغییراتی همراه بود. از مراکزی که بالاترین تعداد امانت کتاب را دارا بودند نیز تقدیر شد.
نرم‌افزار کتابداری توانست در این راه به داوران کمک کند و از میان 18 مرکز ثابت استان یک مرکز به عنوان برتر معرفی و تقدیر شد. برای مقایسه کتابخانه‌های سیار روستایی و پستی هم آمار کتابخانه‌های سیار با هم مقایسه و از یک کتابخانه سیار و همچنین کتابخانه پستی به لحاظ افزایش انگیزه کاری تقدیر به عمل آمد.
این استان با کمک نرم‌افزار کتابداری اعضای کتاب‌خوان هر مرکز را نیز مشخص کرد. از هر مرکز ثابت دو نفر عضو که بالاترین آمار کتاب‌خوانی را دارا بودند و در کتابخانه‌های سیار روستایی سه نفر معرفی شدند. کارت کتاب‌خوان برتر و لوح تقدیرجایزه‌ی این برندگان بود.

مرادی کرمانی مهمان بوشهر شد
هوشنگ مرادی کرمانی در این هفته مهمان استان بوشهر بود. باشگاه کتاب‌خوانی اعضای کودک و نوجوان مراکز 1 و 2 کانون استان نیز در این مدت راه‌اندازی شد. در این باشگاه علاوه بر کتاب‌خوانی توسط اعضا، نقد و بررسی کتاب نیز در فضای مجازی انجام خواهد گرفت. در طول این مدت مراکز کانون‌ هر شهر به طور مجزا برنامه‌هایی را برای اعضای خود برگزار کردند. مراکز فرهنگی هنری جم، عسلویه، نخل تقی و اهرم، مرکز فرهنگی هنری دیر، مرکز فرهنگی هنری دیلم، مرکز فرهنگی هنری خورموج، مرکز فرهنگی هنری کنگان هر کدام به فراخور نیاز اعضا برنامه‌هایی را به صورت سیار و ثابت با موضوع فرهنگ مطالعه و ترویج خواندن به اجرا رساندند.

دیدار نوجوانان پایتخت با نویسندگان و شاعران
هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمعی از نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان، میهمان مراکز کانون استان تهران بودند. این مناسبت، بهانه‌ی خوبی بود تا کودکان و نوجوانان، از نزدیک با نویسندگان، شاعران و فعالان حوزه کتاب گفت‌وگو کنند و سوال‌هایشان را با آن‌ها در میان گذاشتند.
محمد میرکیانی مهمان مرکز 37، شهرام شفیعی مهمان مرکز سولقان، حسین تولایی مهمان مراکز 33 و 35 بودند. در این روزها جمال‌الدین اکرمی نیز به مرکز 42، محمدرضا شمس به مرکز 10، سودابه امینی به مرکز تخصصی ادبی شماره 15 رفتند. دیگر هنرمندانی که در هفته کتاب در جمع کودکان و نوجوانان حاضر شدند بابک نیک‌طلب، سمینه خوبی، نیلوفر میرمحمدی، مهرنوش قربانعلی و کبری بابایی بودند. مرکز شهر قدس، مرکز 2، مرکز 38، مرکز 43 و مرکز 21 میزبان این نویسندگان و شاعران بودند.

از کتاب‌های علمی تا پاسداشت تصویرگری
اجرای بیش از 70 برنامه‌ی فرهنگی، هنری، ادبی در 21 مرکز فرهنگی هنری ثابت و 3 کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی از جمله برنامه های کانون استان چهارمحال و بختیاری در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بود. علی گلشن نویسنده‌ی کتاب‌های «گربه سانان» و «سگ سانان» با اعضای مراکز فرهنگی هنری بن، فرادنبه، شلمزار و سامان دیدار کرد.
لیلا جعفری‌قهفرخی نویسنده‌ی کتاب‌های «ابری‌ترین آواز» و «زائر بهار» نیز در مراکز فرهنگی هنری باباحیدر و شماره 2 شهرکرد حضور یافت.
شعله ایل‌بیگی‌پور نویسنده‌ی کتاب «بوی سیب استجابت» دیگر هنرمندی بود که اعضای کانون توانستند از حضور او بهره‌مند شوند.
با توجه به این‌که تصویرگری کتاب امری مهم و قابل توجه محسوب می‌شود. برجسته کردن این بعد از کتاب‌ها و هنرنمایی اعضا در تصویرگری کتاب از جمله برنامه‌های اجرا شده در این هفته بود. هدف این برنامه‌ها رشد خلاقیت‌های هنری و تاکید بر عناصر مختلف تشکیل دهنده‌ی یک کتاب اعلام شد.
برگزاری نمایشگاه‌های فروش و معرفی کتاب در مراکز کانون، برگزاری نشست‌های تخصصی سفر کتاب، گشایش سالن سینمای کودک استان، تجلیل از «کتاب‌خوانان برتر» مراکز استان دیگر سرفصل‌هایی بود که در این هفته اجرایی شد.                                
درمان سر درد کتاب‌ها در اورژانس کانون خراسان جنوبی
در راستای معرفی بهتر کتاب‌های کانون، مربیان و اعضای استان با کتاب‌هایی که در دست داشتند، به مدارس رفتند و کتاب را به میهمانی مدرسه و دانش‌آموزان بردند.
دیدار با اهالی کوچه و خیابان و هدیه تعدادی از کتاب‌های تولیدی کانون به فروشنده‌های مواد غذایی، سبزیجات، نان و... بخشی از دیگر فعالیت‌های این هفته در خراسان جنوبی بود.
گروهی از اعضا نیز به چاپ‌خانه‌های کتاب رفتند تا از نزدیک با مراحل مختلف چاپ و انتشار یک کتاب آشنا شوند.
در فضای مراکز کانون نیز اورژانس کتاب حاضر شد و اعضا برای بهره‌مندی بهینه از کتاب‌های موجود در قفسه‌های کتاب کانون به تعمیر و رسیدگی به کتاب‌های اوراقی و بیمار پرداختند. همچنین به همت همه‌ی مسؤولان شهرستان فردوس از جمله فرماندار، امام جمعه و شهردار و مدیر آموزش و پرورش اعضای برگزیده کتاب‌خوان کانون این شهرستان با عنوان‌هایی هم‌چون: «فرزند کتاب‌خوان من و شهروند کتاب‌خوان من» تقدیر شد.
در عین حال کتاب‌خانه‌های ثابت و سیار تلاش کردند تا با تحلیل آماری و محتوایی فعالیت‌های اعضا طی یک سال گذشته، اسامی برترین اعضای کتاب‌خوان را تعیین و ضمن برگزاری مراسم ویژه تقدیر از این عزیزان نام آنان را در قالب یک بنر طراحی و در سطح شهر به عنوان برترین شهروندان کتاب‌خوان معرفی کنند.

کتاب و کتاب‌خوانی فیروزه شد
خراسان رضوی میزبان بزرگ نویسندگان و فعالان کتاب کودک بود. در این هفته با افتتاح باشگاه‌های کتاب‌خوانی در نیشابور کانون نیز در جمع صمیمانه‌ی این فعالان حضور داشت. حضور در هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در نیشابور (دو غرفه فرهنگی و غرفه فروش)، اهدای کتاب به دانش‌آموزان پناهنده افغان در موسسه حامی شهرستان مشهد (200 جلد)، نشست تخصصی نوجوان با موضوع «روش‌های موثر در ایجاد عادت به مطالعه» فعالیت‌هایی با موضوع ترویج کتاب‌خوانی بودند که در این روزها اجرایی شدند. هادی خورشاهیان هم در این مدت میهمان اعضای کانون مشهد شد. در این هفته محمود برآبادی و عزت‌الله الوندی به نیشابور رفتند و با نوجوانان این شهر دیدار داشتند. از سویی دانشگاه فردوسی نیز میزبان نشستی با هدف معرفی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی فعالیت‌های کانون بود. این نشست در کارگروه ادبیات کودک و نوجوان این دانشگاه برگزار شد.
در این روزها نشست تخصصی نوجوان با موضوع «روش‌های موثر در ایجاد عادت به مطالعه» نیز برگزار شد.

از تئاتر کوچک تا همایش کتابداران کوچک
گشایش 4 مرکز فرهنگی هنری در خراسان شمالی با حضور مدیرعامل کانون، همایش کتابداران کوچک در مرکز بجنورد با حضور 80 کتابدار، اهدای کتاب به مدارس محروم، گشایش فروشگاه کانون در شهر غلامان بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این هفته بود.
در این مدت مربیان سیار نیز برنامه‌هایی را با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی برگزار کردند. برگردان کتاب‌های کانون به گویش‌های محلی در مرکز سیار اسفراین، رونمایی از شخصیت‌های اصلی کتاب‌ها در قالب عروسک‌های کاغذی در مرکز شیروان و استفاده از بسته‌ی «تئاتر کوچک» نیز برنامه‌هایی است که در این مدت اجرا شد.

با حضور نویسندگان پاییز خوزستان رنگین‌تر شد
برنامه‌های بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امسال در مراکز کانون استان خوزستان در حالی یکم آذر به کار خود پایان داد که مربیان پرتلاش این نهاد فرهنگی با برگزاری برنامه‌های دیگری چون، کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، بازدید از کتاب‌خانه‌های عمومی، چاپخانه‌های کتاب و کارگاه‌های صحافی، نمایشگاه آثار اعضا و برنامه‌های معرفی کتاب، اهدای کتاب به مدارس نقاط محروم این هفته را گرامی داشتند.
عباس عبدی،‌ حمید اباذری و مهدی مرادی مهمانان این هفته در مراکز مختلف کانون بودند.
گشایش نمایشگاه‌های عرضه کتاب ویژه‌ی کودکان و نوجوانان در شهرهای اهواز، ایذه، آغاجاری، بهبهان، باغملک، ماهشهر، رامشیر، امیدیه، بندر امام، هندیجان، آبادان، خرمشهر، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، ملاثانی، شوشتر، دزفول، اندیمشک، لالی، مسجد سلیمان، گتوند، رامهرمز، شوش، هویزه، شادگان، کارون، اروندکنار، منیوحی و هفتکل نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته بود.

آغاز به کار دوباره‌ی انجمن شعر و داستان زنجان
انجمن ادبی شعر و داستان مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در هفته کتاب دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.
در این روزها سلمان کریمی و حسن پاکزاد؛ نویسنده و شاعر این استان در بین اعضای کانون حضور داشتند و به گپ و گفت دربارهی ادبیات و داستان و کتاب پرداختند. این هنرمندان که پیش‌تر هم با کانون زنجان همکاری داشته‌اند آثار خود را به کودکان و نوجوانان هدیه دادند و جشن امضا را برگزار کردند.
جلسه‌ی نقد و بررسی آثار اعضا دیگر امکانی بود که در این هفته فراهم شد.
در این جلسه آثار حسین تولایی نیز برای اعضا معرفی شد.
قرار است جلسه‌ی دوم این نشست‌ها با حضور این نویسنده و شاعر برگزار شود.

دیدار افسانه شعبان‌نژاد با نوجوانان سمنانی
نشست ادبی دو پنجره با حضور افسانه شعبان‌نژاد  در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد. 90 عضو نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی سمنان، سرخه، مهدی‌شهر و شهمیرزاد در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان در این برنامه حضور داشتند.
در این روزها شهمیرزاد میزبان نمایشگاهی از مجموعه آثار کتاب‌سازی اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان با عنوان «یار مهربان» بود.
مربیان بسطام هم با همکاری کتاب‌خانه سیار روستایی شاهرود و بسطام به اجرای نمایش مورچگان در روستاهای نمدمال، قلعه آقاعبدالله و میقان پرداختند.
برپایی کارگاه نمایش و نقد فیلم ویژه دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان و نمایشگاهی از نمونه آثار کتاب‌سازی اعضای کودک و نوجوان در راستای فراخوان نخستین جشنواره ارمغان دوستی از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسطام بود.
دامغان و شاهرود نیز در این روزها شاهد فعالیت‌های متنوع در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بودند.
هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه‌ها، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای کیفی دانش و مهارت خوانش کتاب در خانواده و مدارس، بالا بردن سطح آگاهی والدین و مربیان در مورد شیوه‌های مطالعه، تقویت انگیزه‌ی مطالعه و کتاب‌خوانی و برقراری تعامل فرهنگی با خانواده‌ها و اولیای تربیتی بود.

توزیع کتاب در ایستگاه‌های اتوبوس کتاب را به خانه‌ها برد
حضور در بیمارستان و در جمع کودکان و نوجوانان بیمار از سوی چند مرکز کانون و اهدای یک کتاب‌خانه به یکی از این بیمارستان‌ها آغازگر فعالیت‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در استان سیستان و بلوچستان بود.
در این میان کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی و پستی در حرکت‌هایی خلاقانه و با توجه به مدت حضور مشتریان و مسافران به چند پیرایشگاه و ایستگاه اتوبوس روستایی کتاب اهدا کردند تا از این فرصت‌ها در جهت افزایش اطلاعات مخاطبان استفاده کنند.
دعوت از شاعران و نویسندگان بومی نیز در تعدادی از مراکز انجام شد که بر اساس آن این فعالان عرصه‌ی فرهنگ با حضور در جمع کودکان و نوجوانان آنان را با اهمیت کتاب و شیوه‌های تمرین درست‌نویسی آشنا کردند.
اهدای کتاب به دانش‌آموزان و کتاب‌خانه‌ی مدرسه‌های شهری و روستایی بخش دیگری از این برنامه‌ها بود که از سوی مراکز فرهنگی و هنری صورت گرفت و در طی آن بیش از 5‌هزار جلد کتاب اهدا شد.

نامزد جایزه اندرسن و دیدار با اعضای باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی
شیراز در هفته کتاب شاهد حضور فرهاد حسن‌زاده نویسنده کودک و نوجوان و خانم اقدامی پژوهش‌گر حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در اداره کل کانون فارس و در جمع تسهیل‌گران و اعضای باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان بود. در این مدت 250 مدرسه شیراز و همه مراکز کانون در این استان شاهد برپایی غرفه‌های فروش کتاب بودند. اما گشایش سینما کانون با حضور مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی، معاون استاندار، مدیرکل صدا و سیما، مدیرکل ارشاد و معاونان و مدیرکل بازرسی استان از اتفاق‌های فرهنگی مهمی بود که در این هفته رخ داد.
کودکان بازمانده از تحصیل هم در این هفته بی‌نصیب از برنامه‌های فرهنگی نماندند و برنامه‌های هنری و فرهنگی زیادی برای آن‌ها برگزار شد.
معرفی مربیان برتر کتابدار و تقدیر از آن‌ها توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان با حضور کتابداران استان، مسئولان و مربیان کانون نیز برنامه‌ی دیگری است که می‌توان در این هفته به آن اشاره کرد.

دستگاه‌های فرهنگی و کتاب‌خانه‌های عمومی قزوین با کانون همکاری کردند
اجرای فعالیت‌های متنوع در مراکز فرهنگی و هنری با هدف ایجاد انس با کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی مانند معرفی کتاب، بحث کتاب، کارگاه‌های هنری (کاردستی، نقاشی و خوش‌نویسی) با موضوع کتاب، اجرای مسابقه، روخوانی کتاب، قصه‌گویی بر اساس کتاب‌های کانون، بازی و سرگرمی و نمایش خلاق با موضوع کتاب در دستور کار مراکز کانون استان قزوین قرار داشت. برپایی نمایشگاه کتاب در همه مراکز فرهنگی و هنری، همکاری با سایر دستگاه‌های فرهنگی استان و کتاب‌خانه‌های عمومی در سطح استان، اجرای طرح کانون نمایش در سالن‌های نمایش مراکز فرهنگی و هنری سراسر استان، اهدای کتاب به دانش‌آموزان دیگر فعالیت‌هایی بودند که در این روزها صورت گرفته است.

بالی برای پرواز در کانون قم
نشست «چگونه فرزندانمان را به مطالعه کتاب علاقه‌مند کنیم» در قم به اجرا در آمد. در این نشست درباره مطالعه کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی صحبت شد بررسی خواندن کتاب به روش‌های سنتی و دیجیتالی و محاسن و معایب هر یک از آن‌ها از دیگر بخش‌های این نشست بود.
در این روزها اعضای دختر مرکز شماره‌ی دو کانون استان قم با همراهی مادران خود در ویژه برنامه‌ای با عنوان «کتاب؛ بالی برای پرواز» برای کتاب‌ها تصویرسازی کردند.
این برنامه در دو روز متوالی برگزار شد.
مهدی مردانی و مجید ملامحمدی نیز چهره‌های شاخص ادبیات نیز در این روزها به کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

حرکت دوباره‌ی کتاب‌خانه سیار روستایی مریوان
مسابقه تصویرگری کتاب در مرکز شماره یک سقز، کارگاه قصه‌گویی، روخوانی کتاب، شعرخوانی، کتاب‌سازی، نمایش کتاب فیلم‌های کانون، مسابقه کتاب، تقدیر از کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان، برپایی نمایشگاهی از برترین معرفی کتاب‌ها و نشریه دیواری اعضا، داستان‌نویسی با ایده‌یابی از طرح جلد کتاب، معرفی نویسندگان کتاب کودک و نوجوان در زمینه‌های شعر و داستان، معرفی کتاب‌های تازه تالیف کودک و نوجوان، مسابقه کتاب‌خوانی به منظور معرفی کتاب‌های کم خواننده، ایستگاه کتاب‌سازی، کارگاه کاردستی، معرفی شخصیت مهدی آذریزدی فرهاد حسن‌زاده از نویسندگان کودک و نوجوان، برپایی ایستگاه کتاب فیلم، تهیه طرح‌های توسعه کتاب‌خوانی و تهیه ماکت کتاب یادگار ماندگار بخشی از فعالیت‌های استان کردستان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
کتاب‌خانه سیار روستایی مریوان هم که مدتی بود فعالیتش را متوقف کرده بود در این هفته با اجرای برنامه‌های مشترک بین اداره‌های محیط زیست و کتاب‌خانه عمومی فعالیت خود را از سر گرفت.

کرمان میزبان شمس و شفیعی
محمدرضا شمس و شهرام شفیعی مهمانان کرمان در این هفته بودند. در این مدت 11 نفر از مربیان کانون در کارگاه آموزشی «کتاب‌خوانان کودک و نوجوان» شرکت کردند و شیوه‌های راه‌اندازی باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کارگاه‌های نقد تخصصی کتاب را فرا گرفتند.
برگزاری دومین دوره مسابقه‌ی کتاب‌خوانی الکترونیک در مدارس نیز از دیگر برنامه‌های به اجرا در آمده در این استان بود. در این مسابقه کتاب‌های منتشر شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. این دانش‌آموزان می‌توانند با مطالعه هر کتاب و ثبت‌نام در سایت مسابقه به صورت آنلاین به سوال‌های مربوط به هر کتاب پاسخ دهند. پیش‌بینی شده است نزدیک به 50هزار دانش‌آموز در این مسابقه شرکت کنند.

نشان زرین بر گردن کتاب‌خوان‌های برتر
انتخاب چهار عضو برتر کتاب‌خوان دستور کار اصلی هفته کتاب در کرمانشاه بود.
اعضایی که بیشترین حضور را در کتاب‌خانه‌ها، کلاس‌ها، نشست‌ها و جشنواره‌های کانون داشتند 36 نفر بودند که از سوی داوران به رای گذاشته شدند.
با تصویب شورای فرهنگی نشان زرین (گردن آویز) به این چهار نفر اختصاص پیدا کرد.
در این هفته تعامل با مدارس، اجرای برنامه‌های هدف‌مند با محوریت کتاب، تشکیل نمایشگاه‌های کتاب و محصولات کانون، نمایش فیلم و... در دستور کار تمام مراکز کانون در این استان قرار گرفت. ضمن آن‌که نمایشگاه عکس کتاب و کتاب‌خوانی نیز در این هفته برپا بود.

پایگاه فروش کتاب در هفته‌ی کتاب راه‌اندازی شد
هفته کتاب و کتاب‌خوانی در 18 مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی گرامی داشته شد.
جمال‌الدین اکرمی و یاسمن درستی نویسندگان مهمان در این استان بودند.
در این روزها پنج نمایشگاه محصولات فرهنگی در مدارس و آموزشگاه‌های شهرستان بویراحمد برگزار شد. همچنین یک پایگاه فروش کتاب کانون پرورش فکری نیز در آموزشگاه زینبیه شهر سی‌سخت بر پا شد که تمامی آموزشگاه‌ها و مدارس این شهر از این پایگاه دیدن کردند.
تمدید رایگان عضویت کتاب‌خانه‌ها، اهدای 100 عنوان کتاب به دو مدرسه و تقدیر از 27 عضو کتاب‌خوان برتر مراکز فرهنگی هنری کهگیلویه و بویراحمد نیز از فعالیت‌هایی بود که در این هفته صورت گرفت.
کودکان و نوجوانان گلستان از بیشترین تخفیف استفاده کردند
برپایی نمایشگاه کتاب با تخفیف ویژه 40 درصدی در سطح مدارس استان از برنامه‌هایی بود که در استان گلستان اجرایی شد. یوسف قوجق با دانش‌آموزان این استان دیدار کرد. در این مدت 1200 جلد کتاب به مدارسی که بیشترین تعامل را با آموزش و پرورش داشته‌اند صورت گرفت. راه‌اندازی کیوسک کتاب در شهرداری کردکوی هم از دیگر برنامه‌های این هفته بود. از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این هفته می‌توان به فضاسازی کانون اصلاح و تربیت اشاره داشت.
دعوت از پدران کارمند به همراه فرزندان جهت کتاب‌خوانی نیز مورد استقابل مخاطب‌ها در این استان قرار گرفت.
 کتاب‌خوانی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، کارگاه خلاصه‌نویسی، برگزاری نمایش عروسک‌های بومی محلی به منظور ترویج فرهنگ سنتی، حضور در مراسم صبحگاه و معرفی کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، حضور پررنگ کتاب‌خانه‌های سیار روستایی در مدارس حاشیه شهر، برگزاری ایستگاه نقاشی در مرکز شهر، دیدار با کودکان بیمار و کتاب‌خوانی برای آن‌ها در بیمارستان‌ها، کارگاه کتاب‌سازی، جشنواره بلندخوانی با حضور دانش‌آموزان و اولیای مدارس از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این هفته بودند.

«تاکسی کتاب» ایده‌ی درخشان کانون گیلان
آیین «دوپنجره» با همراهی محمود پوروهاب شاعر و نویسنده‌ی برجسته‌ی کشور در رشت برگزار شد. به‌منظور نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه در میان‌ شهروندان کتاب‌های کانونی همراه‌ مسافران « تاکسی کتاب» شهر رشت شد و برپایی نمایشگاه ‌کتاب در مدارس و همراهی اولیا و دانش‌آموزان مدارس با طرح «کانون نمایش» نیز گوشه‌ای از فعالیت‌های کتاب‌محور کانون را در این روزها به تصویر کشید. طرح «بخوانیم، بازی کنیم و لذت ببریم» و  ویژه‌برنامه‌ی «بخوانیم و ببخشیم» دیگر فعالیت‌های استان در این روزها بودند. کودکان و نوجوانان عضو کانون کوچصفهان و کانون آستانه اشرفیه نیز همایش‌های مختلفی را برنامه‌ریزی و به‌مرحله‌ی اجرا ‌گذاشتند.
نگاه ویژه‌ی کانون به تمامی مخاطبان، زمینه‌ی اجرای ویژه‌برنامه‌ی «زنگ‌خواندن» را در روستای سلکی‌سر شهر رشت را نیز فراهم‌آورد و هم‌چنین تنها کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی استان گیلان، میهمان کودکان و نوجوانان روستاهای دشوارگذر شهرستان آستاراشد.
در هفته نخست آذر نیز داوود امیریان به گیلان رفت. او دو نشست جداگانه با مربیان و اعضای کتاب‌خوان کانون داشت. هدف این نشست‌ها ارتقای آگاهی مربیان و اعضا صورت‌ بود.

اعضای پستی فراموش نشدند
اعضای پستی استان لرستان در این روزها از فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون بیش از پیش بهره‌مند شدند. بر این اساس بیش از130 دانش‌آموز عضو کتاب‌خانه پستی خرم‌آباد که همگی دانش‌آموزان مدرسه «17 شهریور روستای پاپی خالدار» در ایستگاه‌های نقاشی و ادبی شرکت کردند. کتاب‌خانه پستی بروجرد به مناسبت این هفته به سه روستای زارم، شیروان و گنجینه نیز سر زد و مربیان کانون در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی با کودکان سخن گفتند.
بازدید از چاپخانه، مراسم جشن کتاب و ساخت ماسک از دیگر فعالیت‌های این روزها بود.

«کتاب‌خانه‌ی کلاسی من» و ترویج مطالعه
«کلر ژوبرت» نویسنده و تصویرگر فرانسوی کتاب کودک و انوشه منادی از نویسندگان طرح رمان نوجوان امروز هنرمندانی بودند که اعضای کودک و نوجوان کانون پای صحبت‌های آن‌ها نشستند. در همین روزها سینمای کودک و خانواده در کانون پرورش فکری مازندران نیز آغاز به کار کرد. اما طرح «کتاب‌خانه کلاسی من» فعالیت شاخص این استان در هفته‌ی کتاب محسوب می‌شود.
بر اساس این طرح کانون مازندران با اختصاص کتاب‌هایی به مدارس محروم روستاها و شهرها و جانمایی کتاب‌خانه کوچک در هر کلاس تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان به مطالعه کتاب‌های مفید بپردازند. در نهایت دانش‌آموزان هر کلاس پس از مطالعه کتاب‌های خوانده شده آن را با کتاب‌های دیگر کلاس‌ها معاوضه خواهند کرد.
در راستای اجرای این طرح، برای نخستین بار کتاب‌خانه کلاسی من در مدارس ابتدایی روستاهای بندپی غربی شهرستان بابل گشایش یافت.

از دیدار با نویسندگان تا اهدای کتاب به بیمارستان‌ها
اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان مرکزی این فرصت را داشتند تا در طول هفته کتاب با نویسندگان استان دیدار کنند.د ر این هفته مرکز فرهنگی هنری شماره یک دلیجان میزبان حسین صفری نویسنده فرهیخته شهر دلیجان بود.
آشنایی بچه‌ها با «یدا... عالیخانی» نویسنده کودک و نوجوان و حضور غلامعلی صفری شاعر و نویسنده شهر خمین در میان اعضای کانون نیز در این هفته رخ داد.
از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این استان می‌توان به گشایش نمایشگاه آثار اعضا در مرکز فرهنگی هنری نیم‌ور در هفته کتاب و تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان، اهدای 200 جلد کتاب به بیمارستان قدس اراک در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، گشایش نمایشگاه آثار اعضا در مرکز فرهنگی هنری نیم‌ور در هفته کتاب و تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان اشاره کرد.

بخوانیم و ببخشیم
علی اصغر عزتی پاک در جمع 100 نوجوان همدانی حاضر شد. در این جلسه کتاب موج فرشته به نقد گذاشته شد. رونمایی از کتاب «نه نه زغالی سیاه خالی» و «آدمک با سواد» نوشته مرضیه فعله‌گری از مربیان ادبی کانون که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح مدارس و مراکز کانون معرفی کتاب، ارسال مطالب خواندنی برای اعضا، برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی، بازدید از کتاب‌خانه‌های مرکزی، بازدید از چاپ‌خانه، قصه‌گویی، معرفی نویسندگان و شاعران، برگزاری کارگاه، نقد و بررسی کتاب، تهیه کارت پستال، توجه ویژه به شعار «بخوانیم و ببخشیم» و اهدای کتاب از سوی اعضا به یکدیگر از جمله فعالیت‌های کانون استان همدان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.

بچه‌های هرمزگان ایده‌یابی در شعر و داستان را آموختند
جمال‌الدین اکرمی و عباس عبدی به دیدار نوجوانان استان هرمزگان رفتند. در طول هفته کتاب اعضای کانون هرمزگان نیز توانستند در نشست تخصصی ایده‌یابی در شعر و داستان شرکت کنند. هدایت این نشست را کبری فدوی شاعر استان هرمزگان بر عهده داشت. کارگاه داستان‌نویسی با حضور حیدر حیدری‌نژاد در شهرستان جاسک و نشست اعضای کانون سیریک با نویسنده بومی صدیقه سرتک‌زاده تنها بخشی از فعالیت‌هایی بود که از سوی این استان صورت گرفت.
در این روزها نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون علاوه بر مدرسه‌ها به مراکز دولتی نیز راه پیدا کرد.
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه هرمزگان، کتاب‌خانه عمومی شهر تخت، کتاب‌خانه عمومی شهر ایسین و کانون غدیر آموزش و پرورش از جمله مراکزی بودند که این میزبانی را بر عهده گرفتند.
 گزارش از تهمینه حدادی