مسئولین استانی و بازدید کنندگان وزارت آموزش و پرورش کانون پرورش فکری استان اردبیل را تحسین کردند

مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل در جشنواره فیلم رشد با آموزش و پرورش همکاری گسترده ای داشتند.

مراکز اردبیل ـ جشنواره استانی فیلم رشد از 26 فروردین ماه توسط آموزش و پرورش با نمایش فیلم های منتخب بین المللی رشد کار خود را آغاز کرد. در این جشنواره همه روزه 1500 دانش آموز از کلیه مقاطع تحصیلی به تفکیک در سالن های سینمای آموزش و پرورش و مراکز کانون پرورش فکری سراسر استان حضور یافته و فیلم های برتر جشنواره رشد را تماشا کردند.
 مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با در اختیار قرار دادن سالن های سینمای خود و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای دانش آموزان حضور گسترده و فعالی در این جشنواره داشت. اجرای فعالیتهای قصه گویی،کاردستی، نقاشی در سالن های نمایش فیلم قبل و بعد از پخش فیلم روزهای پرنشاط و مفیدی برای کودکان و نوجوانان رقم زد.
مربیان فرهنگی و هنری مراکز کانون اردبیل با حضور در کانون های تربیتی شهید رجایی و عصمت در فواصل فیلم ها پس از معرفی کانون و فعالیتهای اجرایی در مراکز آن، به شیوه های مختلف برنامه های کانون را برای دانش آموزان اجرا کردند.
جشنواره فیلم رشد که گستره استانی داشت در تمام شهرستان ها میزبان دانش آموزان بود و مراکز کانون نیز در کنار آموزش و پرورش همکاری گسترده ای در برپایی هر چه شایسته تر این اتفاق هنری و فرهنگی داشتند، گزارش ذیل به گوشه ای از این فعالیت در مراکز کانون شهرستان ها اشاره دارد.
هشجین ـ همزمان با سایر مراکز کانون استان پخش فیلمهای جشنواره رشد در کانون هشجین نیز آغاز شد در این جشنواره که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش منطقه برگزار گردید دانش آموزان مدارس هشجین با حضور در کانون هشجین، فیلمهای شرکت کننده در جشنواره فیلم رشد را تماشا کردند.
جشنواره به مدت یک هفته ادامه داشت و در آن برنامه های جنبی پرنشاطی توسط مربیان کانون اجرا شد، برپایی ایستگاه نقاشی، ایستگاه سفال، قصه گویی، بازی با کاغذ و تا و بازدید از غرفه فروش کتاب و محصولات فرهنگی کانون از جمله برنامه های اجرا شده برای کودکان و نوجوانان هشجین بود. ابتدا دانش آموزان با حضور در سالن سینمای کانون هشجین به تماشای فیلم پرداختند و پس از اتمام فیلم در کارگاه فعالیت های فرهنگی و هنری شرکت نمودند.
 اصلاندوز ـ در کانون پرورش فکری اصلاندوز نیز جشنواره فیلم رشد در سالن سینمای  مرکز برگزار گردید. در این جشنواره فیلم های متنوعی برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی، و دبیرستان پخش اکران شد. 1500 نفر از دانش آموزان از فیلم های پخش شده دیدن کردند.
در حاشیه این جشنواره مربیان کانون پرورش فکری اصلاندوز، ضمن اجرای فعالیتهای مختلف از قبیل قصه گویی، کارگاه سفال، نقاشی، کاردستی به معرفی سایر فعالیتهای کانون و تشکیل کلاسهای تابستانی و ارایه محصولات فرهنگی پرداخت.
طی بازدیدی که توسط بازرسین اعزامی از تهران از روند جشنواره فیلم رشد صورت گرفته بود، از همکاری صمیمانه مربیان و ارایه امکانات به دانش آموزان تقدیر و تشکر به عمل آمد در این دیدار نمایندگان آموزش و پرورش خواهان همکاری و تعامل بیشتر آموزش و پرورش با کانون شدند.
جعفرآباد ـ در جعفرآباد نیز کانون پرورش فکری میزبان جشنواره استانی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد بود.
با تصمیم گیری و برنامه ریزی های قبلی که در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش اتخاذ گردید، کارگاه نقد فیلم برای اعضا نوجوان با استقبال مسئولین شهر مواجه شد طی این برنامه همه روزه دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه که علاقمند به نقد و بررسی فیلم بودند بعد از تماشای هر فیلم در کارگاه نقد فیلم حاضر شده و نظرات مثبت و منفی خود را در مورد کارگردانی، تصویرگری، نورپردازی، نویسندگی و... بیان نموده و با راهنمایی مربی به یک جمع بندی کلی می رسند،
در جلسات نقد و بررسی، علاقمندان فیلم و فیلم سازی شناسایی شدند و مقرر شد با همکاری مربیان کانون و آموزش پرورش، با در اختیار گذاشتن وسایل مورد نیاز، برای ساخت انیمیشن اقدام نمایند.
در این جشنواره جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با موضوعات گوناگون و نحوه ارائه آن در قالب فیلم و نمایش به شیوه ها وتکنیک های هنری و همچنین تعامل کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش برنامه های متنوعی اجرا گردید.
بیش از 1500 دانش آموز در گروه های سنی تفکیک شده از فیلم های جشنواره رشد به مدت یک هفته دیدن کردند. برای هر گروه سنی توسط مربیان کانون پرورش فکری برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی در فواصل اکران فیلم ها اجرا گردد.
 مربیان کانون بابرپایی کارگاههای نقد فیلم، کاردستی، ادبی واجرای فعالیت قصه گویی، مسابقه ادبی، برپایی نمایشگاهی از آثار ادبی، هنری و فرهنگی اعضا و برپایی نمایشگاهی از محصولات فروش کانون موجب پربارتر شدن این جشنواره شدند.
 مسئولین بازدید کننده استانی که از طرف وزارت آموزش و پرورش آمده بودند با دیدن فعالیتهای کانون پرورش فکری و ارائه گزارش مربی مسئول مرکز مبنی بر فعالیت های سالانه کانون، مربیان را مورد تحسین قرار داده و قول مساعد دادند که از مربیان تقدیر ویژه بعمل آید،
 همه روزه از ساعت 15 بعد از ظهر نیز جشنواره برای اولیا و مسئولین شهر به اکران فیلم پرداخت تا در کنار تماشای فیلم از محصولات کانون نیز دیدار نمایند. 
خلخال ـ با هماهنگی مسئولین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  و آموزش و پرورش جشنواره فیلمهای رشد در مرکز خلخال نیز برپا گردید. در این جشنواره علاوه بر اکران فیلم ایستگاه نقاشی سفال کاغذ و تا و قصه گویی نیز برای دانش آموزان برپا گردید.
دانش آموزان مدارس در گروههای 80 تا 100 نفره در دو شفیت صبح و بعد از ظهر در کنار تماشای فیلم ها از فعالیتهای جنبی جشنواره نیز بهره مند گردیدند . دانش آموزان ضمن آشنایی با کانون و فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری و واحد فروش، در ایستگاه نقاشی حاضر شده و آثاری با موضوعات حضرت زهرا(س) به مناسبت ایام فاطمیه خدا را در خواب دیدم طبیعت و ... خلق کردند. هر برنامه با قصه گویی مربی مسئول مرکز به اتمام می رسید.
کوثر ـ چهل و یکمین جشنواره ی فیلم رشد با همکاری اداره ی آموزش و پرورش شهرستان کوثر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کوثر در سالن سینما مرکز کوثر برگزار شد. در طول جشنواره هر روز دانش آموزان یک مدرسه همراه با مدیر و معلمان در کانون حضور می یافتند، برای هر گروه دو فیلم پخش می شد سپس دانش آموزان با راهنمایی مربیان و معلمان خود به نقد فیلم ها اقدام می کردند.
از جمله فیلم های پخش شده در این جشنواره، فیلم انمیشن آب سحر آمیز، طنز های طلایی، صرفه جویی در مصرف کاغذ، درختی که فرار کرد و فیلم سینمایی علفزار از فیلم های رشد بود و فیلم انیمیشن کشاورز و ربات و فیلم سینمایی گلی برای مریم نیز که ساخته کانون بود در این جشنوار پخش شد.
بعد از پخش هر فیلم، راضی مربی مسئول مرکز کوثر همراه با دانش آموزان به نقد و بررسی فیلم می پرداخت. در نقد و بررسی فیلم، فرم های نظر سنجی در اختیار دانش آموزان قرارمی گرفت و در مورد نوع فیلم، پیام فیلم، گروه سنی مخاطب، موفق بودن، کیفیت و ... گفت و گو می شد.
 بعد از نقد و بررسی یک فیلم برای پرنشاط کردن جشنواره فلور طاهونی، مربی فرهنگی کانون یک قصه بومی برای دانش آموزان قصه گویی می کرد و بعد از نقد و بررسی فیلم دوم مربیان مرکز کوثر یک کاردستی کاغذ و تاء با دانش آموزان یاد می دادند.
در سومین روز جشنواره از وزارت آموزش و پرورش دهنوی و سعیدیان همراه با معاون آموزش و پرورش شهرستان کوثر جهت بازدید از جشنواره در کانون کوثر حضور یافتند.  مربی مسئول مرکز کوثر گزارش مختصری در مورد نحوه ی برگزاری جشنواره ارائه کرد. در طول جشنواره حدود 500 نفر از دانش آموزان منطقه 1 و 2 شهری شهرستان کوثر حضور یافتند. جشنواره ی فیلم رشد در سالن اندیشه و دبیرستان پیام قرآن منطقه 2 شهری نیز برگزار شد. مربیان مرکز کوثر جهت نقد و بررسی فیلم ها، در این مکان ها نیز حضور یافته و برنامه های فرهنگی اجرا کردند.   
گرمی ـ در شهرستان گرمی نیز مسئولین فنی و اجرایی جشنواره فیلم رشد وزارت آموزش و پرورش به همراه مسئولین استانی و شهرستانی در کانون پرورش فکری  مرکز گرمی حضور یافتند.
در این بازدید که با حضور دانش اموزان همراه بود بازدیدکنندگان از نمایشگاه فعالیتهای کانون و آثار اعضا بازدید بعمل آورده و با فعالیتهای این مرکز آشنا شدند.
دهنوی مسئول اجرایی جشنواره وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از همکاری کانون در اجرای جشنواره، هماهنگی و همکاری نزدیک کانون با آموزش و پرورش را عامل ارتقا کیفی  آموزش در دانش آموزان دانست.
فتحی مسئول اجرایی جشنواره در استان نیز ضمن تشکر از مسئولین استانی و شهرستانی کانون، مشارکت این نهاد فرهنگی را در همه عرصه های فرهنگی و هنری آموزش و پرورش برای دست یافتن به اهداف عالیه آموزش و پرورش مهم ارزیابی نمود.
فعالیتهای سفالگری، قصه گویی و معرفی کتاب بعنوان فعالیتهای جنبی جشنواره از سوی مربیان کانون اجرا گردید.