گزارشی از برنامه های یک هفته با کانون و روز جهانی کودک

 
مراسم افتتاحیه
هیجدهمین جشنواره یک هفته با کانون و هفته ملی کودک با حضور دست باز معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری، یوسف اکبری فرماندار اردبیل، ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون پرورش فکری و جمعی از مسئولین فرهنگی و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان فعالیت خود را آغاز کرد.
در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون که در نگارخانه خطایی مجموعه شیخ صفی اردبیلی برگزار شد ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون پرورش فکری استان اردبیل ضمن تبریک روز جهانی کودک، این روز را به کلیه کودکان و بزرگترها تبریک گفت. وی یاد کودکان درگذشته و مصیبت دیده در بلاهای طبیعی بخصوص کودکان زلزله آذربایجان را گرامی داشت و برای تمام کودکانی که گرفتار بیماری های خاص هستند آرزوی سلامتی کرد.
اللهویردیزاده در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر این که باید تصور عام در خصوص دوران کودکی و دنیای کودک متحول شود خاطر نشان ساخت: در متون دینی و آموزه های غنی ائمه بخصوص پیامبر رحمت و معرفت نگرش ویژه ای به کودک و دوران کودکی وجود دارد که شناسایی و کاربست آن ها می تواند نگرش ما در دنیای معاصر را نسبت به کودک و دنیای کودکی متحول سازد.
مدیر کانون پرورش فکری استان اردبیل کودکی را عالی ترین مرحله تحول انسان دانست و دنیای امروز را بخصوص در جوامع غرب عاری از حفظ شان و کرامت کودکان قلمداد کرد و گفت: در سایه چنین تفکر و برداشت های ناصحیح از دنیای پاک و بی آلایش کودکان است که گاه شاهد ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق کودکان در جهان هستیم.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم چهره حنیف و ملکوتی از انسان را نظاره کنیم باید به چهره نورانی کودکان بنگریم.
اللهویردیزاده در بخش دیگر سخنان خود به هیجدهمین جشنواره یک هفته با کانون پرداخت و آن را از برنامه های سالانه کانون دانست که همزمان در سراسر کشور با یک برنامه ویژه برگزار می شود و در آن مربیان کانون توانمندی های خود را به نمایش می گذارند.
وی پویانمایی را موضوع اصلی جشنواره یک هفته با کانون استان اردبیل معرفی کرد و دلیل آن را فعالیت اکثر مراکز استان در این عرصه و کسب تجربیات بسیار از سوی مربیان و کارشناسان استان معرفی کرد و از آماده سازی کتاب کار پویانمایی در کارگروه تخصصی این فعالیت به ریاست کانون استان خبر داد و این هنر را در راستای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان حائز اهمیت توصیف کرد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در خاتمه خواهان حمایت از سوی مسئولین ارشد استان برای تشکیل کارگروه ویژه کودک و نوجوان در استان شد و تشکیل و فعالیت این کارگروه تخصصی را در شناسایی و رفع نیازهای کودکان و نوجوانان مثمر ثمر دانست و خاطر نشان ساخت که این کارگروه توانایی آن را دارد تا تمامی فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی و دینی را در عرصه کودک و نوجوان ساماندهی نماید.
در ادامه این مراسم خدیجه جعفری اصل مدیر کل امور بانوان استان با تبریک این روز بزرگ به کودکان، نقش والدین و مربیان و معلمان را در تربیت کودکان مهم و سنگین توصیف کرد و گفت: اگر به روش های تربیتی ائمه نگاه کنیم و رفتارهای این عزیزان را به عنوان الگوهای عملی به کودکان و نوجوانان ارایه دهیم در تربیت آن ها موفق خواهیم شد چرا که کودکان با الگوهای عملی بهتر تربیت پذیر می شوند.
وی با توصیه به پرهیز از تربیت قالبی کودک، به اصول صحیح تربیت اشاره کرد و تربیت اسلامی را بهترین روش تربیت دانست که می تواند متضمن سعادت دنیا و آخرت همه باشد.
مدیر کل امور بانوان استانداری کودکان را امانتی در دست والدین و مربیان قلمداد کرد و خاطر نشان ساخت: در برخورد با کودکان همواره باید عدالت را مدنظر داشته باشیم و به توانمندی های متفاوت آن ها پی ببریم تا بتوانیم به تربیت صحیح دست یابیم.
بعد از پخش کلیپ ویژه فعالیتی های کانون استان, عباس دست باز معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری برای حاضرین در مراسم روز جهانی کودک را تبریک گفت. وی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از کلیه مدیران فرهنگی و دستگاه های اجرایی که در مراسم حضور داشتند کار برای کودک را مهم دانست و عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل را در این راستا ستود و گفت: زحمات و عملکرد کانون پرورش فکری استان در خصوص فعالیت های مختلف محسوس و ملموس است.
وی به گوشه ای از فعالیت های تخصصی کانون در عرصه تولید محصولات و خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان شهری و روستایی، کتابخانه های سیار و پستی، اشاره کرد و آن ها را حایز اهمیت دانست و گفت: مسئولین کانون و مربیان آن زحمات زیادی در راستای تحقق اهداف متعالی کانون کشیده اند که گوشه ای از آن در این جشنواره نمایان است.
دست باز در خصوص فعالیت پویانمایی که محور اصلی هجدهمین جشنواره یک هفته با کانون استان اردبیل است خاطر نشان ساخت: فعالیت پویانمایی به عنوان یک هنر تاثیرگذار می تواند منتقل کننده بسیاری از ارزش ها و فرهنگ گذشته ما باشد. جلوه های ایثار و شهادت 8 سال دفاع مقدس را می توان در قالب این هنر به کودکان و نوجوانان ارایه کرد و آموزش داد.
معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری در خصوص تشکیل کارگروه تخصصی کودک و نوجوان که خواست مدیر کانون پرورش فکری استان بود با اعلام حمایت از تشکیل چنین کارگروهی بیان کرد: دستورالعمل تشکیل کارگروه تخصصی کودک و نوجوان را تهیه نمایید تا این کارگروه با تعیین اعضای آن کار خود را آغاز نماید.
مراسم افتتاح هیجدهمین جشنواره یک هفته با کانون با اهدای جوایز به 4 نفر از برندگان بین المللی که در مسابقات نقاشی حایز رتبه شده بودند به کار خود پایان داد تا میهمانان برای افتتاح کارگاه های جشنواره بروند.
 هفت کارگاه تخصصی در زمینه پویانمایی به مدت یک هفته از 15 تا 21 مهر در خدمت دانش آموزان و خانواده ها بود تا آن ها را با گوشه ای از فعالیت های کانون و به طور عملی با هنر پویانمایی آشنا سازند. این کارگاه ها صبح و بعد از ظهر در نگارخانه خطایی بقعه شیخ صفی اردبیلی فعالیت داشت.
غرفه داستان نویسی(فیلمنامه نویسی پویانمایی)
این کارگاه جهت آشنایی دانش آموزان با استوری برد (فیلنامه ی انیمیشن )آماده شده بود اولین گام در این کارگاه آشنایی اعضا با واژه ها و اصطلاحات رایج در نگارش یک فیلنامه ی انیمیشسن بود که مربیان مراجعه کننده گان را تشویق به مطالعه ی مطالبی که با فضاسازی خاصیآماده شده بود می کردند و سپس جهت جذابیت برنامه ها مطالب نوشته ها را به مسابقه اجرا می گذاشتند،
از دیگر برنامه های اجرایی درکارگاه داستان، گروه بندی اعضا جهت بهره گیری بهتر از مطالب ارایه شده و شکل گیری نتیجه مطلوب بود، مربیان پس از توضیح دادن در مورد شیوه های نگارش استوری برد شامل «توضیحات» «تصاویر» و «جلوه های صوتی» از اعضا می خواستند تا با مشورت هم سوژه ای مناسب یک فیلم انیمیشن انتخاب کنند و بنویسند.
همچنین مربیان تصاویر آماده را از مجلاتی چون کوشش تهیه و در اختیار اعضا قرار می دادند تا اعضا نسبت به تهیه داستان از تصاویر و جلوه های صوتی آن اقدام کنند.
معرفی منابع راهنمایی نگارش فیلمنامه ی انیمیشن از دیگر برنامه های جنبی بود که هم در فضا سازی گنجانده شده بود و هم مربیان به صورت حضوری به آن اشاره می کردند.
غرفه پویانمایی دوبعدی
این غرفه با فضاسازی مناسب فعالیت پویانمایی دوبعدی را معرفی می کرد. دانش آموزان در این غرفه به گروه های 10 الی 15 نفره تقسیم می شدند و به ترتیب از کلیه غرفه ها که مراحل تولید پویانمایی را شکل داده بود، بازدید می کردند. در غرفه پویانمایی دوبعدی ابتدا توسط مربی توضیحات لازم به بازدید کنندگان ارایه می شد سپس با تعریف این فعالیت و اشاره به شبکه پویا  که از کلمه پویانمایی گرفته شده فعالیت در غرفه آغاز می شد. در این غرفه بخش کوچکی از مراحل ساخت یک کارتون که کودکان روزانه از شبکه های تلویزیونی مشاهده می کنند به صورت عملی آموزش داده می شد تا مراجعه کنندگان با روند تولید فیلم پویانمایی آشنا شوند. اعضا در این کارگاه از نزدیک مشاهده می کردندکه تولید یک کارتون 10 دقیقه ای چقدر زمان، دقت و تلاش و تخصص نیاز دارد.
این فعالیت  با استفاده از دستگاه استندکه مخصوص انیمیشن دوبعدی می باشد و تکنیک ها کات اوت با مقواها و کاغذهای رنگی و همچنین تکنیک نیمه برجسته به کمک خمیربازی انجام شد.
پس زمینه هایی از قبل آماده شده بود و کاراکترهایی که بازدیدکننده ها در غرفه کاردستی و نقاشی تهیه کرده بودند مواد اولیه تولید در غرفه پویانمایی دوبعدی را تشکیل می داد. این کاراکترها انیمه شده و حرکت داده می شد، در طول انجام این کار نحوه عکسبرداری از هرحرکت کوچک درحال انیمه کردن و اینکه چگونه به سیستم کامپیوتر وصل شده است توضیح داده می شد درپایان کلیه عکسهای انیمه شده را در نرم افزار یولید در حضور بازدید کننده ها به فیلم تبدیل می شد سپس به کمک رکوردر صداسازی  با استفاده از صدای خود دانش آموزان و بازدیدکنندگان صورت می گرفت و در فیلم صداگذاری می شد.
روش دیگری که در این غرفه به مراجعه کنندگان نشان داده می شد کار با آثار نقاشی بود که در غرفه نقاشی توسط خود بچه ها شکل گرفته بودند. مراجعه کنندگان با راهنمایی مربیان موضوعی را نقاشی کرده و برش می دادند و درغرفه پویانمایی دوبعدی روی پس زمینه ها ی مرتبط با نقاشی ها  حرکت می دادند و توسط خودشان نیز انیمه می شد به ترتیب سه نفر سه نفر جلو استند قرار می گرفتند و کاراکترهایشان را حرکت می دادند، عکس می گرفتند و سپس در سیستم تبدیل به فیلم می شد. در این مرحله نیز صداسازی با استفاده از صدای خود بچه ها انجام می گرفت تا برنامه از کشش و جذابیت برخوردار باشد.
غرفه پخش فیلم
غرفه پخش فیلم در جشنواره یک هفته با کانون سال 91 با توجه به رویکرد اصلی جشنواره (پویانمایی) طراحی و اجرا گردید. تأکید بر معرفی آثار ارزشمند تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه انیمیشن برای بازدیدکنندگان جشنواره و نیز دریافت نظرات بازدیدکنندگان در خصوص سطح کیفی کارها از طریق طراحی پرسشنامه از کارکردهای اصلی این غرفه بود.
فضاسازی بسیار زیبا و هوشمندانه غرفه با استفاده از المانهایی از تاریخچه ارائه این فعالیت در کانون استان اردبیل، سالن نمایش با امکانات خوب و امکان نمایش فیلم ها بصورت DVD و فیلم های 16 و 35 میلیمتری برای تمامی مخاطبان بسیار جذاب بود. ایجاد فضای بحث و نقد فیلم و تلاش برای گرفتن بازخورد این فعالیت از بازدید کنندگان یکی از نکات قابل توجه غرفه نمایش فیلم بود.
در طی برگزاری نمایشگاه جمعاً 24 فیلم انیمیشن در 2 نوبت صبح و 2 نوبت عصر برای بازدیدکنندگان طبق برنامه زمان بندی شده پخش گردید و جمعاً 1200 نفر از این غرفه استفاده کردند.
غرفه ی عکاسی
فضا سازی این غرفه فعالیت عکاسی را معرفی می کرد. در فضای غرفه عکس هایی پاسپارتو شده  از اعضای مراکز اردبیل و نیز مطالبی از متن کتابهای عکاسی کانون دیده می شد. آثار عکاسی داخل غرفه موضوعاتی از قبیل: طبیعت بیجان، منظره، پرتره، بناهای تاریخی و ... را به خود اختصاص می داد. فضا سازی غرفه  همچنین کتابهای کانون را در باب عکاسی مانند: «عکاسی از حیوانات» ، «عکاسی از مردم» ، «اولین کتاب عکاسی من» ،«چگونه یک عکس سه بعدی بگیریم» و ...  معرفی می کرد.
 روزانه در دو شیفت کاری غرفه ها آماده ی بازدید بودند. در هر شیفت دو الی سه مدرسه و هر کدام دو کلاس برای بازدید مراجعه می کردند. دانش آموزانی که برای بازدید می آمدند ابتدا به گروه های 10 الی 15 نفری تقسیم شده و به نوبت از تمامی غرفه ها دیدن می کردند در غرفه ی عکاسی توضیحاتی که داده می شد شامل سه مرحله  بود: مرحله ی اول به معرفی عکاسی، فواید و کاربرد آن می پرداخت. مرحله ی دوم  سه شرط اصلی عکاسی که داشتن دوربین، وجود یک عکاس و بودن سوژه را بررسی می کرد. مرحله ی سوم نیز نکات کلیدی عکس گرفتن از جمله نحوه ی ایستادن، نحوه ی در دست گرفتن دوربین و نیز عکس های افقی و عمودی را توضیح می داد.
در پایان توضیحات مربی به سوالات دانش آموزان پاسخ می گفت و از تک تک آنان می خواست تا از موضوعی داخل غرفه عکس بگیرند، بدین ترتیب دانش آموزان می توانستند آموخته های خود را عملا اجرا کرده و و ایراد های خود را با راهنمایی مربی برطرف نمایند.
پرتره، عکس دسته جمعی، نقاط طلایی عکس و ... از موارد دیگری بود که مربی عکاسی در صورت بودن زمان کافی و نیز تمایل دانش آموزان نسبت به دانستن مطالب بیشتر در باره ی عکاسی، ارایه می داد. برخی از عکس هایی که توسط دانش آموزان گرفته شده بود، پرینت گرفته شده و پس از بریدن سوژه ی اصلی و یا قسمت هایی از عکس به صورت کلاژ، از آن ها در غرفه ی نقاشی و یا در غرفه ی پویانمایی دو بعدی  استفاده می شد، در غرفه ی نقاشی به عکس کلاژ شده ی مورد نظر، جزئیاتی توسط دانش آموز دیگر اضافه و یا در غرفه ی پویانمایی دو بعدی، به کارتون تبدیل می شد.
غرفه نقاشی
غرفه نقاشی با هدف آشنایی بازدیدکنندگان از طراحی و شکل گیری شخصیتها به روش نقاشی کشیدن برای اجرای  تکنیک کات اوت در پویانمایی، طراحی شده بود.
با ورود دانش آموزان  به غرفه برای آشنایی بیشتر با نقاشی، درباره چگونگی تجسم یک موضوع و تصویرسازی آن توضیحات کلی ارایه می شد برای آغاز کار موضوعاتی چون: گل ها و شاپرک ها، حیوانات مورد علاقه کودکان، شهر ماهی ها، عروسی و ... مطرح شده سپس  با دادن مقوا و ابزار رنگ آمیزی پاستل و ماژیک، دانش آموزان نقاشی خود را با توجه به موضوع آغاز می کردند راهنمایی های لازم نیز در حین اجرا توسط مربیان غرفه ارایه می شد.
 بعد از اتمام نقاشی ها مربی از بچه ها می خواست تا دور شکلی را که کشیده اند برش داده و قسمتهای اضافی کاغذ را از آن جدا کنند و سپس شکلهای برش خورده و آماده خود را به صورت گروهی به مربیان غرفه پویانمایی دوبعدی تحویل دهند تا در آنجا نقاشیهای کاغذی با حرکت دادن  و صداگذاری جان بگیرند.
گروه هایی از غرفه ادبی به غرفه نقاشی می آمدند تا با اعضای غرفه درباره تصویر سازی نوشته ای که در غرفه ادبی انجام داده بودند صحبت کرده و از آنها بخواهند برای شخصیت های نوشته خود نقاشی بکشند بعد از برش، آن شخصیتها پویانمایی می شد. در طول اجرای نمایشگاه یک هفته با کانون، بازدید کنندگان زیادی مهمان غرفه نقاشی بودند و به دلیل تفاوت در نحوه اجرای آثار و قرار گرفتن در  فضای داخلی غرفه که تلفیقی از فعالیت نقاشی و انیمیشن را تداعی می کرد مراجعه کنندگان از غرفه لذت می بردند.
غرفه کاردستی
فضاسازی این غرفه با کاردستی ها و ماکت های حیوانات بخصوص کاردستی با وسایل دور ریختنی مراجعه کنندگان را به خود جلب می کرد. در این غرفه با توجه به فضای بزرگ آن سعی شده بود تا با استفاده از کاردستی های حجیم و بزرگ توجه بازدید کنندگان جلب شود که مووفق هم بود.
کار غرفه راهنمایی برای ساخت کاردستی هایی بود که قابلیت استفاده در غرفه پویانمایی دو بعدی و سه بعدی را داشته باشند برای این منظور تلاش می شد تا اولا ساخت کاردستی با ابعاد کوچک مد نظر باشد و در مرحله بعد کاردستی هایی آموزش داده شود که قابلیت حرکت داشته باشد.
غرفه در دو شیفت صبح و بعد از ظهر پذیرای کودکان و نوجوانان بود و روزانه بیش از 100 نفر پای برنامه های غرفه کاردستی می نشستند. تکنیک های کاغذ و تا، کاغذ و برش، اسفنج های حجمی، تخم مرغ، اشکال هندسی، صورتک های حیوانی و غالبا با دورریختنی هاو ظروف یکبار مصرف در غرفه کاردستی به کار گرفته شد.
کاردستی هایی که توسط بچه ها ساخته می شد توسط خود آنها به غرفه های دیگر می رفت تا در مراحل عکاسی و تبدیل به فیلم پویانمایی مورد استفاده قرار گیرد این کار هیجان و علاقه مندی اعضا را بالا می برد و باعث می شد اعضا غرفه به غرفه راحت تر روند ساخت فیلم پویانمایی را دنبال نمایند.   
غرفه پویانمایی سه بعدی
فضا سازی غرفه باید مرتبط با فعالیت انجام گرفته در غرفه می شد لذاچندین ماکت به صورت سه بعدی در ابعاد 100 در 50 سانتیمتر که از قبل توسط مربیانطراحی و ساخته شده بود،  آراسته شد .
ماکتهای ساخته شده  نمادی ازطبیعت، روستا و فضای داخل ساختمان متناسب با اندازه و حرکت عروسکها ساخته شده بود. ماکت یا دکورهای ساخته شده به صورتی در فضای غرفه چیده شده بود کهمانعی برای حرکت بازدید کننده گان ایجاد نکند.
آشنا ساختن بازدید  کننده گانبا  مراحل ساخت پویا نمایی سه بعدی که بهصورت خلاصه و عملی برای بازدید کننده گان توضیح داده و به مرحله اجرا گذاشته می شد.
مرحله اول توضیح مراحل ساخت انیمیشن از جمله داشتن فیلمنامه، انتخابشخصیتها با توجه به فیلم نامه، کاشت دوربین و انتخاب زاویه مناسبی از ماکت،عکاسی از تمام حرکات عروسک، تبدیل عکس ها به فیلم با استفاده از نرم افزار یولیدو در مرحله آخر ضبط صدا و صدا گذاری فیلم که این قسمت برای بازدید کننده خیلی جالب بود.
چون زمان برای تدارک فیلمنامه در مدت بازدید که برای هر گروه امکان پذیر نبود لذا فیلم نامه به صورت کوتاه و مختصر یعنی مسیر حرکتیک عروسک با یک دیالوگ ساده سریع طراحی می شد. بعد از این مرحله، حرکت دادن عروسکها، عروسکها یا همان شخصیتهای فیلمها در غرفه کاردستی توسط اعضا بازدید کننده ساخته می شد  و با کاشت دوربین، عکاسی شروع می شد برای هریک ثانیه حدود هشت فرم عکس نیاز بود  کهتقریباَ 40 یا 50 عکس آماده می شد .جهت  تبدیل عکسها به فیلم و  متحرک سازی آن با استفاده از نرم افزار یولیدعکسها متحرک شده و در مرحله آخر صدا گذاری انجام می گرفت .
بازدید کننده گان اصلی نمایشگاه  بیشتر از گروه سنی (ج ، د) بودند در کنار آن بازدید برایعموم نیز آزاد بود .بیشتر بازدید کننده گان از مدارس استان حضور داشتند.
 
برنامه های مراکز کانون استان اردبیل
مرکز کوثر
   مرکز کوثر به مناسبت گرامیداشت هفته کودک جشنواره ی یک هفته با کانون را با حضور دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه شهرستان کوثر برگزار کرد.
 جهت دعوت دانش آموزان به جشنواره با اداره ی آموزش و پرورش شهرستان کوثر هماهنگ شد در طول هفته کودک هر روز چند کلاس در برنامه های کانون شرکت می کردند. در این جشنواره 5 غرفه ی کاردستی، نمایش فیلم، سفالگری، نقاشی و ادبی تدارک دیده شده بود. در ابتدای ورود دانش آموزان در سالن سینما جمع می شدند و راضی، مربی مسئول مرکز ضمن خیر مقدم گویی از اعضا و معلمان همراه در رابطه با فعالیتهای کانون توضیح می داد و گواهی پایان دوره ی کلاسهای تابستان را تقدیم اعضای کانون می کرد در ادامه برای اعضا فیلم انیمیشن پخش می شد.
در این جشنواره ی فیلم های (بارون میاد جرجر، عروسیه عروسی، پیر چنگی، ماه مهربون، عمو سبیلو، گنج و آقای هیولا) برای دانش آموزان پخش و نقد شد. بعد از پخش فیلم دانش آموزان گروه بندی شده و هر گروه در یک غرفه شرکت می کرد و به طور گردشی دانش آموزان در تمام غرفه ها شرکت کرده و با فعالیتهای کانون آشنا می شدند. به همین مناسبت نمایشگاهی از محصولات فرهنگی کانون برپا شده بود که مورد بازدید دانش آموزان قرار گرفت.
 در روز جهانی کودک جشن شاپرکها با همکاری مراکز 1 و 2 کوثر و به میزبانی مرکز 2 کوثر با حضور بیش از 80 نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد. فضای کانون با پیام های تبریک روز کودک آذین بندی شده بود . اطلاع رسانی اعضا از این جشن با ارسال دعوت نامه صورت گرفت.
جشن شاپرک ها با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط مریم عزتی عضو نوجوان کانون اجرا شد. نوروزی، مربی مسئول مرکز 2 کوثر از اعضا خیر مقدم گویی کرده و روز جهانی کودک را به آنها تبریک گفته و توضیحاتی در مورد برنامه های تدارک دیده شد ارائه کرد و از اعضا خواست تا با همکاری هم روز شاد و به یاد ماندنی را تجربه کنند. 
پیمان نامه ی اعضای مرکز کوثر بر روی پارچه ای سفید پیمان نامه ای با این مضمون نوشته شده بود «پدر، مادر و همه بزرگترهای مهربون؛ امروز مال ماست، روز جهانی کودک. فقط چند دقیقه کارهاتون را تعطیل کرده و به حرف های ما گوش کنید» اعضا انتظارات خود را از والدین شان در ادامه پیمان نامه نوشتند. 
تقدیم شاپرکهای رنگارنگ به اعضا در این قسمت شاپرکهای کاغذی که به صورت کاردستی درست شده بود تقدیم اعضا شد و اعضا هم صدا با هم با تکان دادن شاپرکها خواندند«خبر خبر خبرهاست، روز جهانی ماست، ما همگی خوشحالیم ، به روز خود می بالیم.»
در پایان برنامه به برندگان مسابقات اجرا شده در جشن شاپرک ها جوایزی تقدیم شده و اعضا پذیرایی شدند. نماینده ی صدا و سیما جهت انعکاس خبری ار برنامه فیلم برداری کرد.
مرکز خلخال
مرکز خلخال به مناسبت روز جهانی کودک ویژه برنامه ای را با عنوان گلهای باغ زندگی  اجرا کرد. در این برنامه دختران نوجوان حضور داشتند.
این برنامه با هدف گرامیداشت روز جهانی کودک برگزار شد. اولین برنامه ساخت کاردستی (مار) به روش کاغذ و تا بود که نوجوانان با کاغذهای رنگی زیبا شکلی از مار را به کمک مربی درست کردند و از ساخت آن لذت بردند. برنامه ی بعدی بازی بشین و پاشو بود که به منظور ایجاد شور و نشاط در آنان صورت گرفت.
 پس از این برنامه ها از آنها خواسته شد تا خواسته ها و آرزوهای خود را در طوماری که به این منظور تهیه شده بود، بنویسند و امضا کنند. نوجوانان با ذوق و شوق تمام آرزوهای خود را نوشتند و امضا کردند. پایان بخش برنامه بازدید از نمایشگاه و فروشگاه بود. این برنامه در طول هفته ملی کودک و با دعوت از مدارس شهرستان ادامه یافت و برنامه های فرهنگی، هنری، ادبی و بازی و سرگرمی اجرا گردید.
مرکز نمین
 مربیان مرکز نمین، به مناسبت برنامه های یک هفته با کانون و روز جهانی کودک، برای اعضای کودک و نوجوان، برنامه های شاد و متنوعی را اجرا کردند.
 روز جهانی کودک در مرکز نمین، حال و هوایی خاص داشت، گویی آسمان آبی تر و خورشید مهربان تر از هر روز می تابید. حضور شاد اعضای کودک و نوجوان در مرکز رونق خاصی به فضا بخشیده بود و مربیان با برنامه های ویژه ای این روز را به جشن نشسته بودند. در این روز بچه ها در کارگاه هنری گفتند: خدایا تو خوبی و آن را نقاشی کردند و در کارگاه ادبی متن های زیبای خود را با عنوان«روز من» بر روی کارت پستالهای رنگی نوشتند و با خنده و شادی شعر و سرود خواندند. این روز برای اعضای مرکز فرصتی بود تا حرفهای دل خود را بر روی طومار بنویسند و به نیایش با خدا بپردازند.
در اولین روز از برنامه های یک هفته با کانون و روز جهانی کودک، مربیان با حضور در مهد کودک آفتاب و اجرای برنامه های شاد کودکانه برای بچه های این مهد این روز را به همه ی آنها تبریک گفتند و در جشنی که آنها با کمک مربیان خود گرفته بودند، شریک شدند و بعد از اجرای فعالیت شعرخوانی و بازی و سرگرمی هدایایی را به عنوان یادبود به بچه ها هدیه دادند.
در دومین روز از این هفته، مربیان با هماهنگی مدیر مدرسه ی معصومه(س)، در میان دانش آموزان این مدرسه، حاضر شدند و در هر کلاس به بازی و شادی و اجرای فعالیتهای شعر خوانی و قصه گویی و همچنین، نمایش عروسکی پرداختند.
همچنین، در طی مراسمی با حضور اعضا و والدین آنها در سالن آمفی تئاتر مرکز، روز جهانی کودک را جشن گرفتند و به مناسبت یک هفته با کانون فعالیتهای مراکز را به همه ی آنها معرفی کردند. مربیان برای میهمانان برنامه های شاد و متنوعی را اجرا کردند، شعرخوانی، قصه گویی، مسابقه، بازی و سرگرمی و ساخت و تهیه ی کاردستی و انیمیشن، از فعالیتهایی بود که در این روز برای اعضا اجرا شد. مربیان به مناسبت این روز، در مدارس شهرستان نمایشگاه و فروشگاهی از محصولات فرهنگی برای فروش برپا کرده بودند که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت، حضور تریلی تئاتر کودک و نوجوان، در شهرستان نمین، از برنامه های پایانی این هفته بود.
مرکز انگوت
به مناسبت هفته ملی کودک، مرکز انگوت میزبان کودکان و نوجوانان پسر و دختر بود و در گرامیداشت این هفته برنامه های جذاب و متنوعی را اجرا نمود.
در هر یک از روزهای این هفته دو یا سه کلاس از دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر را به کانون دعوت شد و هر یک از مربیان مرکز به اجرای برنامه و فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.
این دانش آموزان که با شور و شوق خاصی به مرکز وارد می شدند در برنامه ها و فعالیتهایی مانند: نمایش و نقد فیلم، آموزش انیمیشن سازی، شعرخوانی، قصه گویی، بازی و سرگرمی، سفالگری، کاردستی، آموزش اطفای حریق و... شرکت نموده و در آخرین روز از هفته کودک با برگزاری جشن برای  کودکان پسر و دختر و اجرای برنامه های مهیج و شاد، مسابقات مختلف و اهدای هدایا به اعضای برگزیده این هفته را به پایان رسید.
در پایان مراسم نیز اعضای کودک دلنوشته های خود را بر روی مقوایی که به مناسبت هفته کودک آماده شده بود نوشته و آن را امضا نمودند.
مرکز نیر
برنامه های ویژه ای با هدف شناساندن فعالیتهای کانون و ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان، در مرکز فرهنگی هنری نیر اجرا گردید.
 پخش سرودهای کودکانه، اجرای مسابقه طناب کشی، مسابقه نقاشی با موضوع کودک، خانواده و بازی، برپایی ایستگاه نقاشی و کاردستی و بازی در مرکز، برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، نقل قصه دارا و سارا با بهره گیری از عروسکهای دارا و سارا، روخوانی کتاب نوروز با دارا و سارا، شعرخوانی، معرفی شخصیت نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، معرفی ایام و وقایع روز جهانی کودک، نیایش اعضا و دعا برای کودکان زلزله زده آذربایجان و اظهار همدردی با آنها، ساخت کودکان مقوایی در نژادهای مختلف و کنار هم گذاشتن آنها بصورت نمادین جهت بیان شعار (بزرگترها، ما کودکان فرقی با هم نداریم چه سیاه چه سفید همه با هم برابریم) اجرای مانور زلزله توسط کودکان در روز کاهش اثرات بلاهای طبیعی، اهدای جایزه به اعضای فعال و برندگان مسابقه نقاشی و طناب کشی، از برنامه های اجرا شده مرکز نیر در هفته کودک بود.
مرکز اصلاندوز
به مناسبت گرامیداشت هفته کودک ویژه برنامه هایی با حضور اعضای کودک در مرکز اصلاندوز برگزار شد در این برنامه ها اعضا در ایستگاه نقاشی با موضوع دنیای من نقاشی کشیدند هم چنین اعضا در کلاس کاردستی به صورت گروهی مشغول درست کردن پروانه و فرفره های کاغذی شدند و با فرفره هایی که درست کردن بودند در حیاط مرکز بازی کردند.
سپس اعضا  در غرفه اسباب بازی های آموزشی و فرهنگی که تدارک دیده شده بود مشغول بازی شدند. در ادامه برنامه ها مربیان به معرفی کتاب به اعضا پرداختند و اعضا هم چنین در کارگاه ادبی شرکت کردند و هر کدام جمله ای را به کودکان دنیا نوشتند. در ادامه برنامه ها در طول هفته برنامه هایی از قبیل اجرای بازیهای محلی، نمایش فیلم، قصه گویی، شعرخوانی، سفالگری و کتابخوانی برگزار گردید.
 در پایان برنامه ها نیز به اعضا برگزیده جوایزی اهدا شد. از شکیلا فرجیان عضو 9 ساله مرکز و برنده جایزه سوم نقاشی بین المللی رومانی نیز تقدیر شد.  هم چنین به مناسبت هفته ملی کودک نمایشگاه محصولات فرهنگی برای بازدید اعضا دایر شده بود که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.
مرکز 3 مشگین شهر
کودکان مرکز 3  مشگین شهر(آلنی)، با برنامه های مختلف در کنار مربیان، هفته ی ملی کودک را جشن گرفتند.
حضور مربیان مرکز در مدرسه ی ابتدایی دخترانه  و قصه گویی برای بچه ها در محل نمازخانه ی مدرسه و صحبت در مورد هفته ملی و روز جهانی کودک و اطلاع رسانی در مورد برنامه  هایی این هفته کانون آغاز برنامه ها بود. در این ایام برنامه های متنوع با محتوای نماز و نمازخوانی، ادبی، فرهنگی و هنری اجرا شد.
جشن کودک در مرکز و شادی و پایکوبی  بچه ها به مناسبت روز جهانی کودک، برگزار شد در این جشن اعضا به اجرای نمایش خلاق و سرود خوانی پرداختند، مربی مسئول مرکز طی صحبتهایی این روز و هفته  ملی کودک را به بچه ها تبریک گفت مربی فرهنگی مرکز به منظور تشویق اعضا به مطالعه در مورد کتاب و کتابخوانی برای بچه ها صحبت و  قصه گویی  کرد.
 معرفی وقایع و نوشتن شعار هفته ی ملی کودک در سال 91، که تمام اعضا مرکز این نوشته را امضا کردند.  در این شعار اینگونه  آمده  است:
«ما کودکان این سرزمین همیشه  با هم خواهیم بود و در کنار هم کشور عزیزمان را به اوج خوشبختی خواهیم رساند، در کنار بزرگترهایمان، خواهیم بود و با کمک دستان آنها آینده ای روشن و پر از شادی برای کشورمان خواهیم ساخت»
مربیان مرکز در تئاتر اجرا شده توسط گروه تریلی تئاتر که با همکاری مرکز مدیریت استان در شهرستان حضور داشتند و به اجرای برنامه پرداختند. در این برنامه مربیان مرکز در کنار بچه های کانون مشگین شهر به تماشای برنامه ها پرداختند.
حضور بچه ها ی مهد کودکدر مرکز آلنی و شرکت در برنامه های مرکز، برگزاری نمایشگاه در طول هفته و فروش محصولات فرهنگی برای کودکان در این هفته، حضور مربی فرهنگی مرکز در نمایشگاهی که به مناسبت هفته ی کودک در مصلی توسط بهزیستی و مهدهای کودک شهرستان برگزار شده بود و اجرای برنامه با بچه ها در محل غرفه ها از جمله برنامه های هفته ملی کودک در مرکز 3 مشگین شهر بود.
 
مرکز 2 کوثر
مرکز شماره 2 کوثر جشنواره یک هفته با کانون را در غرفه های نقاشی، سفالگری، کاردستی، نمایش و نقد فیلم، قصه گویی، ادبی برگزار کرد. در طول یک هفته دانش آموزان مدارس ابتدایی به صورت گردشی از برنامه های غرفه ها استفاده نمودند. مربیان در این ایام برنامه با معرفی فعالیت ها و چگونگی ارتباط آن ها با یکدیگر اعضا را در جریان فعالیت های مراکز کانون قرار دادند.
«جشن شاپرکها» در روز جهانی کودک برپا گردید اعضا و مربیان مرکز شماره یک کوثر نیز میهمانان این جشن بودند اعضای مرکز گل ها و شاپرک ها و فرفره هایی را که از قبل درست کرده بودند هنگام ورود دوستان مرکز یک به آنها هدیه نمودند.
نوروزی مربی مرکز 2 ضمن عرض تبریک و شاد باش روز جهانی کودک از اعضا خواست در این روز بزرگ  و پر نشاط که وجودمان را شادی فرا گرفته و باز می خواهیم با برنامه های شاد و متنوع آن را افزون تر نماییم.
مسابقه جمله نویسی و مسابقه های شاد از دیگر برنامه هایی جشن بود. در این جشن پیمان نامه اعضا کوثر نوشته و امضا شد.
مرکز موران
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش موران، به مناسبت هفته ملّی و روز جهانی کودک نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی را از 15 مهر در مجتمع آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره) زهرا برگزار کرده است این نمایشگاه از ساعت 8 صبح الی 14 ظهر برای تمامی دانش آموزان باز بود و به صورت چرخشی در اکثر مدارس بخش موران برگزار شد.
16 مهر مربیان مرکز گرمی و موران در ویژه برنامه روز جهانی کودک با عنوان عیادت از کودکان سرطانی در روستای دمیرچیلوی بخش موران از زینب نعمتی کودک سرطانی دیدار کردند، در این دیدار مربیان به خانواده وی دلداری داده و برایشان از خداوند بزرگ شفای عاجل مسئلت کرده و عروسک سارا و مقداری لوازم التحریر به وی هدیه کردند.
جشن روز جهانی کودک 17 مهر در سالن سینمای مرکز موران با حضور 70 عضو فعال کودک برگزار شد. اجرای سرود دسته جمعی کانون توسط اعضای دختر خوانده و سخنرانی حسن زاده مربی مسئول مرکز آغازگر جشن بود. وی به معرفی روز جهانی کودک پرداخت و از کودکان زلزله زده و فلسطینی و تمام کودکان دنیا که مظلوم واقع شده اند صحبت کرد و خواستار احقاق حق تمام کودکان دنیا شد. اجرای مسابقه نقاشی با چشم بسته، انجام بازی و سرگرمی هاچین و واچین یک پاتو ورچین، اجرای قصه گویی با عنوان صفر کلّه گنده، تقلید صدا و شیرین کاری، پخش انیمیشن عروسیه عروسی، اجرای بازی عمو زنجیر باف به صورت دسته جمعی و پذیرایی، از برنامه های اجرا شده در این جشن بود.
مرکز یک پارس آباد
بمناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره 1 پارس­آباد در ساعات کاری صبح و عصر با اجرای فعالیت­های شاد و متنوع و متناسب با عناوین روزهای هفته کودک میزبان کودکان این شهرستان بودند.
اجرای مسابقات کتبی و حضوری، اجرای بازی­های متنوع، نمایش خلاق، قصه­گویی، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، نمایش فیلم، مسابقه نقاشی، شعر خوانی و مسابقه ادبی از جمله برنامه های این ایام بود که با استقبال دانش آموزان مدارس و خانواده ها روبرو شد.
همچنین شرکت­کنندگان هر صبح و عصر ضمن شرکت در فعالیت­ها به همراه معلمان خود از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی که به این مناسبت برپا شده بود، بازدید کردند.
مرکز دو پارس آباد
مرکز شماره 2 پارس آباد بمناسبت روز جهانی کودک و همسویی با جشنواره یک هفته با کانون با اجرای برنامه های متنوع هفته ملی کودک را پاس داشت.
 همزمان با آغاز جشنواره یک هفته با کانون و روز جهانی کودک، مربیان کانونمرکز شماره 2 پارس آباد ویژه برنامه هایی را در بخشهای مختلف فرهنگی هنری و ادبی و فروش تولیدات کانون برای کودکان و نوجوانان اجرا و روزهایی سرشار از شادی و نشاط را رقم زدند. این برنامه با همکاری مدارس مکتب القران و غیر انتفاعی فدک و سازمان هلال احمراز تاریخ 15مهرشروع تا 20مهر ادامه داشت.
نوشتن جملات زیبای ادبی و نامه به کودکان زلزله زده آذربایجان با عنوان «نامه ای برای تو»، برپایی نمایشگاه نقاشی و کشیدن نقاشی با موضوع «کودکان سرزمین من»، پخش فیلم ، برپایی ایستگاه کودک و شادی و اجرای خاله بازی با عروسکهایی که کودکان پیش دبستانی آورده بودند، قصه گویی، دعوت از گروه امداد هلال احمر و آموزش مهارتهای ایمنی (زلزله، سیل، سوختگی، خفگی، حوادث و سوانح) برای کودکان ونوجوانان برپایی نمایشگاه وفروش محصولات وتولیدات فرهنگی و سرگرمی برای بازدیدکنندگان، اجرای مسابقه فوتبال دستی، برپایی نمایشگاه از آثار هنرهای دستی و تجسمی و اجرای بازیهای محلی از جمله برنامه های مرکز 2 پارس آباد در هفته ملی کودک بود.
مرکز جعفرآباد
به مناسبت روز جهانی کودک در طول یک هفته برنامه های متنوعی در مرکز فرهنگی جعفرآباد برگزار گردید. جشن بزرگ شکوفه ها، پخش فیلم و انیمیشن از طریق ویدیو پروژکتور به مدت یک هفته، برپایی نمایشگاهی از آثار هنری، ادبی و فرهنگی اعضا در سالن مطالعه مرکز، تشکیل کارگاه کاردستی و تشکیل نمایشگاهی از محصولات فروش مرکز از جمله برنامه هایی بود که هر کدام با استقبال اعضا و دانش آموزان مواجه گردید،
 در جشن بزرگ شکوفه ها که با حضور دانش آموزان دختر از مدرسه ابتدایی نرگس برگزار شد برنامه های متنوعی چون قصه گویی مربیان، اجرای مسابقه ادبی با موضوع سرزمین من و تصویر سازی برای جملات نوشته شده، اجرای نمایش خلاق در چندین گروه با موضوعات مختلف، برپایی مسابقه نقاشی روی صورت در 7 گروه دو نفره برگزار گردید،
پایان بخش برنامه ها اهدای جوایز و پذیرایی از دانش آموزان و معلمان شرکت کننده در جشن  بود در طول هفته با هماهنگی اداره آموزش و پرورش هر روز دو کلاس از مدارس ابتدایی در زنگ آخر مدرسه به کانون می آمدند و یک فیلم کوتاه را همراه با یک انیمیشن از طریق ویدیو پروژکتور در سالن سینما تماشا می کردند، نمایشگاه محصولات فرهنگی و بازی و سرگرمی در سالن مطالعه مرکز به مدت 10 روز برپا بود علاوه بر اعضا و دانش آموزان و معلمان بخشدار و رییس آموزش و پرورش به همراه مسئولین شهر از نمایشگاه دیدن کرده و هر کدام وسایل مورد نیاز خود را خرید کردند.
مرکز دولت آباد
جشنواره یک هفته با کانون همزمان با روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت آباد با افتتاح نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی برگزار شد.
کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز در سخنانی ضمن پاسداشت و تبریک این رویداد فرخنده به تمامی کودکان و نوجوانان مستعد میهن عزیز اسلامی به ویژه کودکان پر مهر و محبت دهستان دولت آباد در بیانی گفت: امسال جشنواره یک هفته با کانون که مصادف با روز جهانی کودک از شانزدهم لغایت بیستم مهرماه با محوریت فعالیتهای کانون از قبیل معرفی کتاب، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، شعرخوانی، پخش فیلم، نمایش خلاق، بحث کتاب، بحث آزاد، نقاشی، قصه گویی برگزار می شود.
پخش کلیب مرکز فرهنگی هنری دولت آباد با موضوع معرفی فعالیتهای کانون از نگاه تصاویر، اجرای نمایش خلاق، مسابقه ماست خوری و طناب کشی و اجرای نقاشی از دیگر  برنامه های این ایام بود.
جشنواره یک هفته با کانون فرصت بسیار خوبی برای آشنایی تمامی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی دهستان بود تا از فعالیتهای کانون از نزدیک آشنا  شوند. در این روزها دانش آموزان مقاطع ابتدایی بطور منظم و مرتب در کانون حضور یافته و از آیتم های کانون در فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی نهایت استفاده را بردند.
مرکز گرمی
در اولین روز از برنامه یک هفته با کانون که با عنوان کودک، رسانه و خانواده برگزار شد با هماهنگی های بعمل آمده با اداره آموزش و پرورش  دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی آرمان در کانون مرکز گرمی حضور یافته و برای پایه های مختلف تحصیلی این مدارس فیلمهای سینمایی کلانتری غیر انتفاعی،گلی برای مریم، انیمیشن کشاورز و ربات ، بازار(طوطی و بقال) و لی لی حوضک پخش گردید.
در دومین روز از این فعالیتها، بمناسبت روز جهانی کودک مربیان مرکز برنامه عیادت از کودکان بیمار سرطانی را پیش بینی کرده بودند. بهمین جهت با حضور در روستای دمیرچی از روستاهای تابعه بخش موران، با حضور در منزل یکی از کودکان بیمار با وی عیادت و ضمن تبریک روز جهانی کودک هدایایی را به وی اهدا کردند.
برنامه های سومین روز از جشنواره یک هفته با کانون  با عنوان تربیت، کودک و بازی طبق هماهنگی بعمل آمده با اداره آموزش و پرورش در مدرسه ابتدایی دخترانه حضرت فاطمه (س) برای 500 نفر از دانش اموزان این مدرسه اجرا شد. در این روز به علت ازدحام جمعیت دانش آموزی برنامه های کانون در 2 وقت برای دانش اموزان اجرا شد. در این مراسم که فعالیتها با محوریت آموزش و اجرای بازی های محلی انجام گرفت، بازیهای ایست، هفت سنگ، جوجه گوزی برای دانش آموزان معرفی گردید.
 در ادامه برنامه های این روز فعالیتهای مسابقه ی طناب کشی، بردن توپ با قاشق، پر کردن سطل با آب، نقاشی چشم بسته، شیرین کاری و تقلید صدا همراه با قصه گویی(قصه پسر هلو)، معرفی کتابهای بازیهای محلی ایران،کاغذ و تا، عروسیه عروسی انجام شد. معرفی کانون و فعالیتهای آن و دعوت از دانش اموزان جهت حضور در کانون و ثبت نام از برنامه هایی بود که در این روز برای دانش آموزان انجام گرفت.
در روز چهارشنبه در ادامه برنامه عیادت از کودکان بیمار، مربیان کانون با حضور در منزل یکی دیگر از کودکان بیمار در روستای بنه در بخش مرکزی شهرستان با وی عیادت و ضمن تبریک روز کودک هدایایی به وی اهدا کردند.
جشن بزرگ کودک  در روز پنجشنبه  در محل سالن سینمای کانون مرکز گرمی با حضور بیش از 150 نفر از اعضا و اولیای آنان برگزار گردید.
در این ویژه برنامه  پس از سرود ملی و قرائت قرآن، مقاله ای بمناسبت روز جهانی کودک توسط یکی از اعضای پسر قرائت گردید، سپس مسابقه نقاشی با چشم بسته برای حاضرین اجرا گردید، قرائت شعر توسط یکی از اعضای دختر بخش بعدی این ویژه برنامه بود، قصه گویی کریمی مربی مرکز، اجرای برنامه توسط گروه سرود و مسابقه حمل توپ با قاشق  و اهدای جوایز برای اعضا فعال و کتابخوان از دیگر فعالیتهای انجام گرفته در این روز بود.
برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و بازدید اعضا و اولیا در ضمن ویژه برنامه از فعالیتهای کانون مرکز گرمی در برگزاری این جشنواره بود.
مرکز هشجین
همزمان با روز جهانی کودک با برنامه ریزی کانون هشجین و همکاری آموزش و پرورش منطقه و مرکز پیش دبستانی نهال راهپیمایی با شرکت دانش آموزان دوره ابتدایی و مقطع پیش دبستانی شهر هشجین برگزار گردید.
 هدف از برگزاری این راهپیمایی گرامیداشت روز جهانی کودک و حمایت و پشتیبانی از رسول مکرم اسلام و مسلمانان مظلوم بود که شرکت کنندگان با در دست داشتن دست نوشته ها و سر دادن شعارهایی انزجار خود را از اهانت کنندگان به ساحت مقدس رسول الله و مسلمانان جهان ابراز کردند و روز جهانی کودک را گرامی داشتند.
 در ادامه هفته کودک و نوجوان با برنامه ریزی و هماهنگی بعمل آمده با آموزش و پرورش منطقه و مدیر مرکز پیش دبستانی خصوصی شهر هشجین در طول روزهای این هفته هر روز تعدادی از کودکان به همراه مربی یا معلم خود در کانون حضور یافته و ضمن بازدید از کانون فعالیتهای متعددی نیز برای آنها اجرا گردید.
قصه گویی، نمایش فیلم، نقاشی، کاردستی از دیگر برنامه های هفته ملی کودک در مرکز هشجین بود.
در تمام روزهای هفته کودک که کودکان از طرف مدرسه ها برای بازدید و شرکت در فعالیت ها به کانون هشجین می آمدند از نمایشگاه فروش محصولات فرهنگی کانون نیز بازدید نموده و اقدام به خرید این محصولات می کردند.
مرکز بیله سوار
با توجه به فرارسیدن روز جهانی کودک و برنامه های یک هفته با کانون، با همکاران مرکز جلسه ای ترتیب داده و در مورد فضا سازی و نحوه اجرای برنامه های تصمیم گیری شد. در جلسه ای دیگر با مدیریت شبکه بهداشت، روز 18 مهر به برگزاری مسابقه نقاشی روی پارچه اختصاص یافت.
مرکز بیله سوار از 15 مهرماه به طول یک هفته از ساعت 30/8 صبح تا ساعت 30/10 صبح با برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی میهمان مدارس شهرستان بود و از ساعت 11 به بعد میزبان همان مدارس در مرکز فرهنگی هنری بیله سوار. دانش آموزان طبق هماهنگی ای که با مدیریت آموزش و پرورش صورت گرفته بود ساعات آخر کلاس خود را به بازدید از کانون پرورش اختصاص داده بودند و بعد از بازدید از مرکز پای اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی می نشستند.
روخوانی کتاب، شعرخوانی، کارگاه نقاشی، سفالگری، نشریه نگاری، ادبی، قصه گویی، مسابقه  از برنامه های هر روزه مرکز برای مراجعه کنندگان بود. روز 18 مهرماه با شور و هیجان پارچه ای به طول 30 متر با شرکت 54 نفر نقاشی شد و اعضای از مدیر شبکه بهداشت و مسئول کانون و سایر مسئولین شهر جایزه گرفتند.
مرکز مشگین شهر 1
همزمان با برنامه ی های «یک هفته با کانون» به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کودک برنامه های متنوعی طبق برنامه های پیشنهادی، درداخل وخارج از مرکز به اجرا درآمد.
 دعوت از دانش آموزان مدارس ابتدایی، با اجرای برنامه های مختلف از قبیل ساخت انیمیشن، برپایی کارگاه نقاشی، ادبی، قصه گویی وکارگاه فعالیتهای علمی فعالیتهای مهم کانون، معرفی شد.
برپایی نمایشگاه فروش در طول هفته، دیگر اقدام مرکز جهت معرفی و فروش محصولات کانون بود. دانش آموزان شرکت کننده در برنامه های یک هفته با کانون و روز جهانی کودک پس از اتمام برنامه ها از نمایشگاه بازدید نموده و به خرید وسایل مورد نیاز خود پرداختند. نمایشگاه فروش مرکز در محل نمایشگاههای شهر واقع در بقعه ی شیخ صفی الدین نیز برپا شد وخردسالان بازدید کننده از طرف مهد های کودک از این نمایشگاه خرید نمودند.
اجرای بازی محلی «بش داش» و«شعبه بازی» در سالن کتابخانه از دیگر برنامه های  مرکز بود که در روز دوشنبه که به نام تربیت، کودک، بازی نامگذاری شده بود اجرا شد.
از دیگر برنامه های پر مخاطب مرکز در این هفته اجرای برنامه توسط گروه تریلی تئاتری بود و در روز چهارشنبه به اجرای برنامه های شاد و مفرحی پرداختند. در این برنامه بیش از 500 مخاطب کودک و نوجوان شرکت داشتند.
مرکز 2 مشگین شهر
به مناسبت روز جهانی کودک و همراه با برنامه هیجدهمین جشنواره یک هفته با کانون در مرکز شماره 2 مشگین شهر برنامه های متنوعی اجرا شد.
طی برنامه ریزی هر روز مدارس دخترانه و پسرانه در مرکز حضور یافته و پای برنامه های فرهنگی، ادبی، هنری و بازی و سرگرمی می نشستند. اجرای مسابقه های مختلف، قصه گویی، شعرخوانی، کاردستی، مسابقه، نمایش خلاق، کارگاه نقاشی و ادبی از جمله برنامه های هفته ملی کودک در مرکز 2 مشگین شهر بود. در آخرین روز این ایام نیز جشن باشکوهی در مرکز برگزار گردید که میزبان اعضای کانون، دانش آموزان و خانواده ها بود.
حضور تریلی تئاتر در استان اردبیل
تریلی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بهترین زمان مهمان استان اردبیل بود و از 18 مهر تا 20 مهر توانست در شهرهای اردبیل، مشگین شهر، آبی بیگلو، نمین و بخش عنبران اجرای برنامه کند و همزمان با هفته ملی کودک مخاطبان پرشماری را از دانش آموزان و خانواده ها پای برنامه های خود بنشاند.
با برنامه ریزی به عمل آمده، تریلی تئاتر در شیفت های صبح و بعد از ظهر با اعلام هر روزه از رادیوی استان استقبال خوب مردم را شاهد بود.