وضع کتاب خوب است؛ اما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم

دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان وضعیت کتاب و مطالعه را در کشور خوب ارزیابی کرد و گفت این شرایط اصلا نگران‌کننده نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جواد محقق در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که در تبریز برگزار شد، تاکید کرد که این ارزیابی و ادعای او برخلاف فضای رایج رسانه‌ای و گلایه‌های کوچک و بزرگ، مبنی بر خوب‌نبودن وضع کتاب و مطالعه در کشور است چرا‌که وضعیت چاپ و نشر کتاب در ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه در منطقه و جهان، شرایط خوبی دارد، اگرچه تا آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها راهی دراز پیش‌رو داریم.
وی روز دوم دی 1395 در تبریز و در توضیح این ارزیابی خود تاکید کرد در این زمینه باید از مقایسه‌های عددی بدون تحلیل و موارد استثنا بگذریم و منصفانه، به کثرت عناوین کتاب‌ها، کمیّت و کیفیت فنی و هنری آن‌ها، قوّت و غنای علمی و ادبی آثار، فراوانی پدیدآورندگان و گسترش ناشران و بسیاری جشنواره‌ها و تخصصی‌تر شدن رشته‌ها و گردش مالی این حوزه نگاه کنیم، و آن را در همه‌ی ابعاد، با پیشینه‌ی خودمان بسنجیم، و یا با کشورهای هم‌وزن خودمان مثل ترکیه و مصر ـ مقایسه کنیم، که از نظر سابقه‌ی تاریخی و تمدنی، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، تناسب جمعیتی و .. امثال آن به هم نزدیکتریم.
محقق در ادامه تاکید می‌کند [با این مقایسه] آن‌وقت به راهی که آمده‌ایم، افتخار می‌کنیم و امیدوارانه برای تداوم آن می‌کوشیم و از حرف‌های کلی و شبه روشنفکرانه‌ی بدون تحلیل و بی‌مبنا پرهیز می‌کنیم و به جای نق‌زدن‌های معمول و مرسوم - که قرن‌هاست انگار به یک خصیصه‌ی ملی تبدیل شده است - به راه‌ها و راه‌حل‌های واقع‌بینانه می‌اندیشیم.
دبیر هجدمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان گزارشی از روند برپایی و داوری آثار این جشنواره نیز گزارشی ارایه کرد و افزود: در این دوره، سی داور در ده گروه داوری، طی 24 جلسه‌ی سه تا 6 ساعته! بیش از 2730 جلد کتاب از 94 ناشر را، در رشته‌های شعر، داستان، ترجمه، علمی ـ آموزشی، دین، بازنویسی، زندگینامه، متون نمایشی و تصویرسازی و گرافیک، در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان بررسی کردند و در نهایت 300 عنوان کتاب در سی و چند شاخه به مرحله‌ی نهایی رسید و از میان آنها 16 اثر برگزیده و 15 کتاب تقدیری به صورت مستقل یا مشترک انتخاب شدند.
وی با اشاره به این‌که امسال در حوزه‌ی محیط زیست و مسئله آب هم 2 کتابِ برگزیده و تقدیری معرفی شدند، یادآور شد:  در این دوره هم بیش‌ترین کتاب‌ها در بخش داستان و کمترین آنها در بخش زندگی‌نامه و متون نمایشی بود.
محقق با قدردانی از داوران متعهدی که به موقع در داوری‌ها شرکت کردند و گلایه از برخی داوران که به بیان او بدقولی کردند و نظم داوری‌ها را برهم زدند، ادامه داد: بعضی از داوران به کلیشه‌نویسی در داستان‌ها، نداشتن‌ حرف و موضوع تازه در شعرها و آثار علمی ـ آموزشی، نفهمیدن روح اثر در بازنویسی‌ها و کمبود مراجعه به منابع دست اول در کتب دینی و رعایت‌نشدن دقت در برگردان و زبان مخاطب در ترجمه‌ها و بی‌اعتنایی به قواعد برجسته‌سازی در زندگینامه‌ها و تقلید در تصویرسازی‌ها و گرافیک اشاره داشتند.
وی اضافه کرد گروهی از داوران هم گرایش به تألیف به جای ترجمه، کیفیّت نسبی آثار به لحاظ علمی، ادبی و ویرایشی و رشد فنی و هنری کتاب‌ها را از نقاط قوت آثار این سال‌ها عنوان ‌کردند.
جوایز هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز دوم دی 1395 در تبریز به برگزیدگان اهدا شد.