صدمه‌ی تغییرات اقلیمی دریاچه ارومیه به کودکان و نوجوانان

مصطفی قنبری موسس انجمن نجات دریاچه‌ی ارومیه ضمن دیدار با نویسندگان کودک و نوجوان به بیان تهدیدهای زیست محیطی این دریاچه برای کودکان و نوجوانان ‍پرداخت و به لزوم آموزش این مخاطبان اشاره کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردهم‌آیی «کودک، کتاب، جامعه» با موضوع دریاچه‌ی ارومیه و لزوم حفظ منابع آبی در تبریز برگزار شد. بخشی از این گردهم‌آیی به دیدار نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان با مسوولان محیط زیست اختصاص داشت.
در بخشی از این برنامه دکتر مصطفی قنبری رییس خانه‌ی کشاورز استان آذربایجان شرقی و موسس انجمن نجات دریاچه‌ی ارومیه به بیان نکته‌هایی برای آگاهی هر چه بیشتر نویسندگان و شاعران ‍پرداخت.
وی با ابراز تاسف از عدم توجه دولت گذشته به مساله دریاچه‌ی ارومیه به بیان نکته‌هایی قابل عنوان برای کودکان و نوجوانان ‍پرداخت: «در دهه‌ی هشتاد هنگامی که به جلسه‌های هیات دولت می‌رفتم درخواست کردم تا نقشه‌‌ای توپوگرافی از دریاچه در اختیار ما قرار بگیرد. متاسفانه چنین نقشه‌ای در هیچ‌کدام از وزارت‌خانه‌های مربوطه وجود نداشت. به همین دلیل حالا با گذشت چندین سال همچنان تصور می‌کنم آموزش جغرافیای این دریاچه مهم است و باید چنین نکته‌ای به بچه‌هایمان آموزش داده شود و خود ما این وظیفه را به صورت شخصی بر عهده بگیریم.»
او حراست از فرهنگ این حوزه را نیز مهم دانست: «حراست از فرهنگ این حوزه مهم است که در زیر مجموعه‌ی آن تمامی اقشار جای دارند، لذا کودکان و نوجوانان نیز بخشی از آن محسوب می‌شوند. البته در خانه‌های فرهنگ رژیم گذشته و مهد کودک‌های فعلی حرکت‌هایی دیده شده و می‌شود اما کافی نبوده و نیست.
او توجه به اشتغال نوجوانان در این حوزه‌ی جغرافیایی و نادیده گرفته شدن هنرهای روستایی را یک نوع آسیب خواند و از نویسندگان کودک و نوجوان خواست تا به آن بپردازند. قنبری صحبت‌های خود را این‌چنین ادامه داد: «تنوع زیستی این دریاچه نیز مهم است و ضروری است که به تصویر و قلم کشیده شود.»
اثرات سوء خشک شدن دریاچه بخش دیگری از سخنان این مقام مسوول بود: «متاسفانه وزارت بهداشت در یک سال اخیر وارد این حوزه شده است اما بیماری‌ها و عدم بهداشت کافی اتفاقی است که در طی این چند سال رخ داده. کاهش تولیدات کشاورزی و سرد شدن بیش از حد هوا در زمستان و همچنین گرمای 44 درجه‌ای فصل تابستان همگی به دریاچه‌ی ارومیه وابسته است.»
او در پایان سخنان خود از کاروان کتاب که شامل پنجاه نویسنده‌ی کودک و نوجوان و روزنامه‌نگاران این حوزه بود خواست تا در داستان‌ها و مطالب خود به حقوق مالکیت کودکان و نوجوانانی بپردازند که توان تولیدات روستایی را از دست داده‌اند و مجبور به ترک خانه‌هایشان به خاطر این خشکسالی شده‌اند و مهاجرت را ترجیح داده‌اند.
گردهم‌آیی «کودک، کتاب، جامعه» روز دوم دی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی پایان یافت.