گسترش همکاری‌های کانون و بهزیستی با تشکیل کمیته‌ای مشترک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی کشور با هدف فعالیت‌های کلان در حوزه‌ی مخاطبان مشترک، کمیته‌ای را تشکیل می‌دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، روز 13 دی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انوشیروان محسنی‌بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور با یکدیگر دیدار کردند.
مدیرعامل کانون در ابتدای این دیدار با بیان دست‌آوردهای کانون در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان و امکانات فرهنگی و هنری مراکز کل کشور، هم‌افزایی دو نهاد را برای خدمات بهتر به کودکان خواستار شد.
حاجیان‌زاده به ضرورت تعامل‌ بیشتر دو سازمان برای شناسایی نقاط مشترک اشاره داشت تا منجر به شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌ها و طراحی برنامه‌هایی برای خیل وسیع‌تر مخاطبان کودک و نوجوان شود.
او به همکاری مشترک کانون با بیش از 20 سازمان و دستگاه دولتی و غیردولتی در سه سال گذشته اشاره کرد که در هفته ملی کودک، هفته‌ی کتاب و سایر مناسبت‌ها توانسته‌اند دست‌آوردهای مهمی داشته باشند.
مدیرعامل کانون به بیان همکاری مراکز کانون در استان‌ها با بهزیستی پرداخت و ادامه داد: خوب است که برنامه‌هایی در سطح ملی تدوین و اجرایی شود.
حاجیان‌زاده با تکیه بر فعالیت‌های مرتبط با مخاطبان دارای نیازهای ویژه در کانون گفت: «ما در کانون فعالیت‌های متنوعی داریم. به طور مشخص تولیداتی در حوزه نابینایان داریم. به عنوان مثال ما 154 کتاب با خط بریل در این سال‌ها منتشر کرده‌ایم. کتاب‌های گویا از جمله تولیدات کانون برای نابینایان هستند. کتاب‌هایی برای کودکان کم‌بینا داریم؛ و اساسا تولید کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب‌بازی و سرگرمی‌های سازنده تولیدات متمرکز و حرفه‌ای ماست که در کتابخانه‌های مدارس و فروشگاه‌های کانون ارایه می‌شود.»
حاجیان‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های «کانون نمایش» و مرکز تئاتر کانون و دسترسی عموم به آن‌ها، این فرصت را مناسب خردسالان در مهدکودک‌ها خواند.»
او در ادامه‌ی سخنانش به مبحث مراکز فراگیر کانون که در آن کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون از امکانات این مراکز بهره‌مند می‌شوند اشاره کرد و مناسب‌سازی فضا، آموزش به مربیان و تجهیز مراکز را از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و راه‌اندازی 39 مرکز در کل کشور را گامی بزرگ در این امر تلقی کرد.»
حاجیان‌زاده در ادامه به همکاری سازمان بهزیستی در این طرح اشاره کرد: «این همکاری‌ها، تعامل‌ها و آموزش‌ها می‌تواند موثر باشد و در این راه ما می‌توانیم مراوده‌های خوبی با بهزیستی داشته باشیم. از سویی می‌توانیم برای ارائه‌ی سرگرمی‌ها و بسته‌های فرهنگی با مهدکودک‌ها وارد مذاکره شویم، چرا که دوست داریم که دست‌آوردهای کانون در دسترس بچه‌های سراسر ایران قرار بگیرد.»
در ادامه رییس سازمان بهزیستی کل کشور ضمن اظهار خرسندی از این ارتباط اشاره‌ای به «سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی» داشت که مدت‌هاست در دستور کار قرار گرفته است: «این سند تنظیم و وظایف آن مشخص شده است. با این حال تا اجرایی شدن این طرح تصور می‌کنم می‌توان خارج از این سند و طبق همکاری بین بخشی عمل کرد.»
او با تاکید بر فعالیت‌های شناخته شده کانون ادامه داد: «کانون از ابتدا مسوولیت کارهای فرهنگی را در بخش‌های متنوع بر عهده داشته است و ساختار نظام‌مندی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین تصور می‌شود که در بخش شبه خانواده (کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست) نیز بتواند یاری‌گر ما باشد.»
دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، این دیدارها را برای شناخت ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادها مهم عنوان کرد و به نقش تربیتی و پرورشی کانون اشاره داشت. او به یکی از آسیب‌های مهم جامعه یعنی نوجوانان هم اشاره کرد و دور ماندن از فضای آن‌ها و تمرکز بر حوزه‌ی کودک را یک آسیب خواند: «ما در حوزه‌ی سلامت و پرورشی همچنان از نوجوانان دور مانده‌ایم. اکثر فعالیت‌ها برای کودکان زیر دبستان است. با این حال در حوزه نوجوانان نیاز به فعالیت‌های جدی داریم که کانون در این امر می‌تواند یاری‌گر ما و دیگر نهادها و سازمان‌ها باشد.»
معاون فرهنگی کانون نیز در این نشست گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در واقع یک نمونه‌ی موفق در حوزه تحول بنیادین آموزش و پرورش است، چرا که آموزش غیررسمی را در کنار نظام رسمی آموزش و پرورش دنبال می‌کند. کانون معتقد است مخاطبش باید کنش‌گر باشد و این را در عمل نشان داده است.»
رضا قمرزاده ادامه داد: «مربیان کانون متخصص و کم‌نظیرند و تربیت مربیانی با این تجربه فرایند طولانی خود را طلب می‌کند. خوب است که دیگر نهادها از این سرمایه نیز استفاده کنند.»
در این جلسه مقرر شد معاون فرهنگی و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و معاون اجتماعی و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی با تشکیل کمیته‌ی ‌مشترک، راه‌های تبیین تفاهم‌نامه بین این دو سازمان را پی‌گیری کنند.
در این دیدار فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع، رضا قمرزاده معاون فرهنگی، محمدرضا رستمی مشاور مدیرعامل در امور مجلس، مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمهدی میرشاه‌ولد مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی نیز حضور داشتند.