انیمیشن تجمیع هفت هنر است

نشست تخصصی طراحی سبک بصری در پویانمایی با حضور حسین صافی، کاریکاتوریست و انیماتور، رضا ریاحی انیماتور، مهدی علی‌بیگی، انیماتور در سومین روز از دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با استقبال حاضران، مواجه شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین صافی ضمن تشکر از حاضران در جلسه، اظهار کرد: حدود 17، 18 سال است که کاریکاتور کار می‌کنم و فعالیت در انیمیشن را از سال 79 شروع کردم. تخصص من در انیمیشن طراحی فضا بوده است. سال‌ها تدریس کردم و در فیلم‌های مختلفی کار کردم.
مهدی علی‌بیگی در ادامه بیان کرد: حدود 10 سال سابقه کار انیمیشن دارم و فضای آن را به صورت تجربی شروع کردم. یکی، دو فیلم کوتاه ساختم و در حال حاضر طراحی یک بازی رایانه‌ای را بر عهده دارم.
رضا ریاحی سخنران بعدی این نشست، بیان کرد: حدود 10، ‌12 سال است که در حوزه انیمیشن فعالیت دارم. نقاشی خواندم و در فرانسه کمیک استریپ خوانده‌ام. سه سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام و در پروژه‌های مختلف حضور دارم.
صافی با بیان این‌که تعریف مشترک‌ در هنر اتفاق دشواری است، گفت: انیمیشن تجمیع تمام هفت هنراست. هر هنر می‌تواند در خلق انیمیشن تاثیرگذار باشد. اما طراحی و تعیین هویت بصری برای یک انیمیشن فقط صدا، موسیقی، شکل انیمیت و... نیست. همه این‌ها در قالب یک مجموعه هستند که باید مخاطب با آن‌ها ارتباط بگیرد. در تمام پروژه‌های بزرگ دنیا به شیوه‌های مختلفی این مجموعه تعریف می‌شوند.
او افزود: این تقسیم‌‌بندی را برای آن در نظر گرفتیم که خیلی قطعیت ندارد اما مهم این است که در هر صورت باید به ساختار درستی برسیم. چون برای پروژه بلند انیمیشن این ساختار باید مشخص و تعریف شده باشد تا کار انجام شود.
صافی در ادامه، گفت: نزدیک به دو، سه ساعت قبل از این‌که به اینجا بیایم، تلاش ‌کردیم به تجربه مشترکی برسیم. اتفاقی که بسیار سخت بود. ما تجربیات متفاوتی داشتیم و درباره همان تعریف اولیه بحث می‌کردیم و تقریبا حرف همه برای نفر بعدی مقبول و درست بود. اما نمی‌دانستیم بین این همه تعریف کدام را ارائه دهیم. همین امروز تصور من در مورد بسیاری از سر فصل‌های تدریس‌ام تغییر کرد. همه این‌ها نشان می‌دهد، هنر انیمیشن چه‌قدر وسعت دارد و قانون‌ناپذیر است. ما در کار انیمیشن بسته طراحی داریم که این بسته در پیش تولید انیمیشن ساخته می‌شود. به این مفهوم که گروه هنرمندی کنار هم با عنوان کارگردان هنری و تحت نظارت مستقیم کارگردان و تهیه کننده، مصالح کار را تهیه می‌کنند.
ریاحی با بیان‌ این‌که خلق تصویرسازی اولین قدم در تعیین سبک بصری است، تاکید کرد: برخی از این تصویرسازی‌ها عموما ارتباط مستقیمی با آنچه که در اثر می‌آید، ندارند. این کارگردان تصمیم می‌گیرد، کدام تصویرسازی‌ انتخاب شوند. در مرحله بعد طراحی شخصیت و فضاسازی صورت می‌گیرد. و همین‌طور مرحله به مرحله کار کامل‌تر می‌شود تا این‌که بسته طراحی تهیه شود.
او افزود: نظر تهیه‌کننده و کارگردان با توجه به ایده انیمیشن، سبک کار و مخاطب، مهم‌ترین عواملی هستند که در شکل‌گیری سبک بصری نقش دارند.
بیگی در ادامه این نشست به تجربه شخصی خود اشاره کرد و توضیح داد: من از این نکته بسیار در کارهایم استفاده کردم که در انتخاب سبک بصری انیمیشن هیچ‌وقت محدود نباشم. چون اگر می‌خواستم تنها به تعاریف گذشته مراجعه کنم به سوی کلیشه می‌رفتم. در عوض سعی کردم با توجه به ایده و محتوای انیمیشن طراحی‌هایم را پیش ببرم.
ریاحی در این جلسه، افزود: من هم با محمدعلی بیگی موافقم. ما نباید هیچ‌وقت خودمان را بسته نگاه داریم. بیشتر از همه باید به سوژه، پیام و موضوع انیمیشن توجه کنیم و بفهمیم که چه ایده‌ای به ما می‌دهد.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.