نوجوانان مخاطب حرفه‌ای انیمیشن هستند

نشست بررسی انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوری‌اسکویی با اجرای شیوا مقانلو در سومین روز دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 17 اسفند در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی نوری‌اسکویی با بیان این‌که در اینجا حضور پیدا کردیم تا راه سخت انیمیشن را با همیاری و همدلی مخاطبان خود طی کنیم، اظهار کرد: این جشنواره خانه ماست. من چند سال در حال تجربه مدیوم‌های مختلف هستم. از فیلم زنده، مستند، داستانی تا انیمیشن. خودم را کماکان هنرجوی انیمیشن می‌دانم و همچنان بدون ادعا در حال تجربه هستم.
او با اشاره به این‌که چهار سال با گروه خوبی همکاری کرده تا فیلم «رهایی از بهشت» ساخته شود، به معرفی اعضای گروه حاضر در سالن کنفرانس پرداخت و گفت: مسعود حمزه‌ای، مدیر تولید پروژه، ابوالفضل برومندی، سرپرست هنری و انیمیت دوبعدی، احسان سرپرست انیمیت سه بعدی، اولیایی مشاور تولید در بخش بین‌الملل هستند.
اسکویی در پاسخ به این سوال که در زمینه انیمیشن چه پیشینه‌ای دارد؟ ادامه داد: حدود 12 سریال تلویزیونی در حوزه انیمیشن کار کردم. چند سال پیش هم با انیمیشن دیگری در جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین دست‌آورد فنی شدم. هر چند که آن کار سینمایی نبود و سریالی بود که به نسخه کوتاه‌تری تبدیل شد. بیش از 10 انیمیشن کوتاه هم ساخته‌ام که فکر می‌کنم معروفترین‌ آن‌ها، موشن گرافیک «تنها» باشد که جوایز بسیاری برد. در واقع «رهایی از بهشت» اولین کار سینمایی‌ام بود که کارگردانی کردم و بسیار هم سخت به پایان رسید.
او درباره اید‌ه و طراحی این فیلم، توضیح داد: می‌خواستیم این طرح را در قالب انیمیشن بلند سینمایی بسازیم تا از کمبود‌های سینمای زنده عبور کنیم. فیلم‌نامه کار را آسودگان نوشت. البته پیش از آن طرح دیگری هم به دست من رسیده بود و از آنجایی که به تجربه‌های جدید علاقه‌مند هستم و دوست دارم موقعیت‌ها و داستان‌های پیچیده را هم تجربه کنم به سراغ این قصه رفتم.
او افزود: می‌خواستم در «رهایی از بهشت» کلیشه‌ها را بشکنم و وارد نوعی روایت شوم که مدل جدیدی را در اختیار مخاطبانم قرار دهد. حتی مخاطبان غیرانیمیشن که متاسفانه هنوز هم خیلی از آن‌ها ما را به عنوان کارتون‌ساز می‌شناسند. در حالی که انیمیشن‌های سینمایی می‌توانند به لحاظ روایت، ساختار و تکنیک عمیق باشند. با توجه به مختصاتی که در کشور ما وجود دارد و شرایط تامین مالی به قصه «رهایی از بهشت» رسیدیم.
اسکویی با اشاره به زمان تولید فیلم، گفت: مراحل ساخت این فیلم در چند مرحله اتفاق افتاد. قصه اولیه‌ای داشتیم که بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم اتفاقی که در ذهنم هست را نمی‌تواند پوشش دهد. قصه بعد از چهار پنج ماه تغییر کرد. بعد روی گرافیک پروژه کار کردیم و مدت طولانی درباره آن فکر کردیم و گفت‌وگو زدیم.
او در ادامه درباره مرحله پیش تولید، افزود: قرار بود دو تا فضا با دو تکنیک داشته باشیم. قرار دادن این دو تکنیک در کنار هم کار بسیار سختی است. این دو تکنیک می‌توانند به تنهایی اقناع‌کننده باشند. چون هر کدام می‌توانند حافظه بصری را پاک کنند و به نوعی خود را به نمایش بگذارند. هر اتفاقی که در فیلم تک تکنیک می‌افتد در این فیلم نمی‌توانست بیافتد. به همین دلیل بود که مجبور شدیم 15 دقیقه از فیلم را دور بریزیم، چون بسیار بد شده بود. پروژه را متوقف کردیم تا به گرافیکی که در حال حاضر در فیلم می‌بینید برسیم.
این کارگردان با بیان این‌که بازخوردها در جشنواره فیلم فجر خوب بود اما در جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران بهتر بود، ادامه داد: دوستان ایرادهایی از اثر گرفتند که البته من هم آن‌ها را قبول دارم. به هر حال ما هر چهار سال یک بار بزرگ می‌شویم. اما بهترین بازخوردم را از مخاطب نوجوان گرفتم. قبل از این‌که فیلم را با آن‌ها ببینم بسیار درگیر اهالی نظر بزرگسال بودم. وقتی با نوجوانان فیلم را دیدم احساس خوبی داشتم بسیاری از مواردی که من دوست نداشتم برای آن‌ها جذاب بود. بنابراین مخاطب این فیلم بیشتر نوجوانان پسر هستند. هر چند که در زمان ساخت چندان آن را برای مخاطب نوجوان در نظر نگرفته بودم.
او افزود: ما نمی‌توانستیم تولید این فیلم را به صورت بیگ پروداکشن ببینیم. با دوستان دور هم جمع شدیم و گفتیم آیا می‌توانیم چنین فیلمی در حد 10 دقیقه بسازیم و همه گفتند می‌توانیم. بعد گفتم حالا می‌خواهیم 10 فیلم 10 دقیقه‌ای بسازیم. بیش از شش ماه روی شخصیت‌ها وقت گذاشتیم تا ویژگی‌های آن‌ها را پیدا کنیم. برای ساخت و طراحی سکانس‌های جنگ گاهی خودمان با هم وارد برخورد فیزیکی می‌شدیم تا به حس و حال سکانس‌ها برسیم.
مسعود حمزه‌ای، سرپرست انیمیت دو بعدی در این نشست گفت: از ابتدایی که ما شروع کردیم فکر نمی‌کردیم کار چهار سال طول بکشد و طولانی شدن این پروژه به خاطر آزمون و خطاهایی بود که کارگردان هم اشاره داشتند. تکنیک پروژه به دو شکل بود و ما باید به صورت همزمان به دو شکل گروه می‌چیدیم. کسانی که کار می‌کنند، می‌دانند اتمام پروژه بسیار سخت است. واقعا این اتفاق تلاش همه دوستان بوده است. در بحث تولید همراهی کارگردان بسیار کمک‌کننده‌است. علی نوری اسکویی به عنوان کارگردان همراهی خوبی در تولید داشت.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.