کد خبر: 244700
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
فرفره، خاطره‌ای برای چند نسل

فرفره اسباب‌بازی منحصر به نسل امروز یا دیروز نیست. این اسباب‌بازی قدیمی را هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌‌شناسند هم نسل‌های امروزی. فرفره هنوز هم پ‍رطرفدار است و طرفدارانش از میان همه‌ی گروه‌های سنی هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه ملی اسباب‌بازی غرفه‌ی‌ «فرفره‌های چوبی» عرضه‌کننده‌ی اسباب‌بازی‌های بومی است و محصولات آن در یک کارگاه‌ خراطی تولید می‌شود.
فاطمه خداکرمی مسئول غرفه‌ی فرفره‌های چوبی، استقبال از نمایشگاه را خوب ارزیابی کرده و درباره‌ی چگونگی ساخت فرفره‌ها گفت: «ساخت این فرفره‌ها به عهده‌ی استاد «خراط»ی است که در کارگاه خود کار برش چوب را انجام می‌دهد و نقاشی روی فرفره‌ها را به دختر و عروسش می‌سپارد. ساخت فرفره‌ی چوبی کار آسانی نیست و حفظ تناسب در آن نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد. طوری‌که استاد سازنده‌ی این فرفره‌ها می‌گوید برای به دست آوردن مهارت ساخت یک فرفر‌ه‌ی خوب، چیزی نزدیک به صد مدل ناموفق ساختم و دور ریخته شد.»
این غرفه‌دار که خود نیز به کارهای هنری از جمله طراحی دوخت و هنرهای دستی می‌پردازد، می‌گوید: «متاسفانه بعضی بازدیدکنندگان به جنبه‌ی هنری این اسباب‌بازی‌ها توجه ندارند و ترجیح می‌دهند سراغ اسباب‌بازی‌های چینی بروند که صرفاً ظاهر پر زرق و برقی دارند.»
فرفره‌های این غرفه بنا به شکل ظاهری با نام‌های فرفره سفینه‌ای، فرفره توپی و فرفره تخت عرضه می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند قبل از خرید با فرفره‌ها بازی کنند و سپس دست به انتخاب بزنند. در این غرفه هم‌چنین «یویو»ی چوبی و وسایل تزیینی چوبی نیز عرضه می‌شود.