«نقطه بازی با ستاره‌ها» در روز جهانی نجوم

مرکز علوم و رصد و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران، روز جمعه 24 اردیبهشت 1395 به مناسبت روز «جهانی نجوم» ویژه برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز علوم کانون استان تهران به مناسبت روز «نجوم»، برنامه رصد خورشید و ماه را با حضور اعضا انجام می‌دهد.
بر این اساس، 18 غرفه مرکز علوم کانون تهران، هم‌چون «سن و وزن در سیارات مختلف»، «قصه‌گویی نجومی»، «آشنایی با صور فلکی»، «آشنایی با منظومه‌ی شمسی»، «نجوم از دید قرآن»، «نجوم در آیات الهی کلیه‌ی دین‌ها»، «کلینیک تلسکوپ»، «پلانتاریوم»، «اهله‌ی ماه آسمان دیجیتال»، «نقطه بازی با ستاره‌ها» و «ساخت سنجاقک‌های چوبی» میزبان علاقه‌مندان است.
هم‌چنین مخاطبان می‌توانند از غرفه فروش محصولات نجومی، دیدن کنند.
مراجعه‌کنندگان برای شرکت در این برنامه به مرکز علوم واقع در خیابان نیروی هوایی، فلکه لوزی، خیابان شهیدخشی جنب مترو کلاهدوز مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 77486424 و 77166142 تماس بگیرند.
ویژه برنامه روز «نجوم» روز جمعه 24 اردیبهشت1395، ساعت 13 تا 21 با حضور اعضای این مرکز برگزار خواهد شد و شرکت در این برنامه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
هم‌چنین در مرکز باسابقه رصد و نجوم زعفرانیه کانون نیز، امسال روز جمعه 24 اردیبهشت برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است که اعضای رصدخانه با برپایی غرفه‌های متعدد در موضوع های مختلف همچون آشنایی با منظومه شمسی، صورت‌های فلکی، تلسکوپ‌ها، تاریخ نجوم، حیات فرا زمینی، ساعت‌های آفتابی و... مردم را با موضوع های جذاب نجومی آشنا می‌کنند.
بر اساس این گزارش، همه‌ی بازدیدکنندگان امکان رصد آسمان (خورشید در روز و ماه در شب) را با تلسکوپ‌های رصدخانه خواهند داشت.  کودکان می‌توانند بازی‌های نجومی جذابی که برای‌شان مهیا شده را انجام دهند و نقاشی بکشند.
هم‌چنین در این برنامه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و مراکز نجومی دیگر نیز حضور دارند تا بازدیدکنندگان با فعالیت‌های علمی نجومی کشورمان آشنا شوند.
همه‌‌ی این برنامه‌ها در محل رصدخانه زعفرانیه به نشانی: خیابان ولی عصر(عج) خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، پارک زعفرانیه در روز جمعه از ساعت 14 تا 21 اجرا می‌شود همه‌ی علاقه‌مندان می‌توانند به رایگان از آن استفاده کنند.
مرکز نجوم دماوند نیز، به مناسبت روز «نجوم»، برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند.
 زمان برگزاری ویژه‌برنامه روز «نجوم» در این مرکز پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1395 است.  این برنامه در دو بخش صبح از ساعت 10 تا 13 و عصر از ساعت 20 تا 22 اجرا می‌شود.
 در برنامه صبح، مخاطبان ضمن رصد خورشید و بازدید از آسمان‌نما با حضور در کارگاه نجوم با کلیات این علم آشنا خواهند شد.
همچنین در برنامه شب به رصد اختصاص دارد و مخاطبان می‌توانند ضمن رصد ماه با صورت‌های فلکی بهاره و جهت‌یابی با استفاده از صورت‌های فلکی آشنا شوند.
این مرکز در شهرستان دماوند خیابان تختی روبروی اداره آموزش و پرورش واقع شده است.
اتحادیه جهانی نجوم همه ساله برای برگزاری هماهنگ روز نجوم در سراسر جهان یکی از روزهای آخر هفته بین 15 می تا 15 اوریل را که ماه در حالت تربیع اول است، به عنوان روز جهانی نجوم و هفته پیش از آن را به عنوان هفته نجوم اعلام می‌کند.
در ایران نیز از سال 1380 روز نجوم برگزار می‌شود و شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران هماهنگی برگزاری روز نجوم در ایران را به عهده دارد.
بر همین اساس در کشورهایی که تقویم رسمی آن‌ها میلادی است روز نجوم روز شنبه یا یکشنبه (روز آخر هفته که تعطیل است) برگزار می‌شود. طبق دستورالعمل اتحادیه نجوم، هر کشوری با شرایط خاص خود روز نجوم در هفته نجوم را در کشور خود تعیین می‌کند.
با توجه به تقویم رسمی ایران، انجمن نجوم ایران روز جمعه قبل یا بعد از روزی را که اتحادیه نجوم انتخاب می‌کند، به عنوان روز نجوم در ایران اعلام می‌کند تا مردم بیشتری به ویژه خانواده‌ها بتوانند از برنامه‌های این روز استفاده کنند.