انیمیشن کودکان را به مطالعه ترغیب می‌کند

هم‌زمان با برپایی دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران دو انیمیشن «همه رویاها در یک روز» و «داش آکل» با حضور اساتید و هنرمندان انیمیشن‌ساز بررسی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صادق جوادی، کارگردان انیمیشن «همه رویاها در یک روز» درباره این اثر، اظهار کرد: ایده این پروژه از یک کتاب فیلم با مضمون «درگیری سیستم اعصاب از سوی یک رویداد ناگوار دنیای کودکان» انتخاب شده است.
او با اشاره به مدت زمان ساخت این انیمیشن، مطرح کرد: مطالعه و کسب اطلاع درباره دنیای بچه‌ها و ترس‌های آن‌ها از اتفاق‌های ناگوار در سال اول انجام شد، بعد از آن تولید را شروع کردیم که نزدیک به دو سال طول کشید.
این انیمیشن‌ساز تصریح کرد: برای مدت کوتاهی در مهد کودک کار کردم تا بیشتر به دنیای آن‌ها نزدیک شوم، حتی برای کسب ایده‌های جدید از آن‌ها خواستم در مورد مسائلی که می‌ترسند نقاشی کنند.
او با اشاره به انگیزه ساخت انیمیشن همه رویاها در یک روز، توضیح داد:  هدف من ایجاد یک جرقه در ذهن مخاطب بود تا درباره این مسئله علمی بیشتر مطالعه کنند و با دنیای کودکان آشنا شوند.
این کارگردان درباره رده‌بندی سنی این اثر، توضیح داد: بچه‌های  5سال تا بزرگسالان تماشاگران این اثر هستند تا با یکدیگر به تماشای آن بنشینند.
در ادامه این نشست فیلم «داش آکل» به کارگردانی «هاجر مهرانی» برای حضار به نمایش درآمد، فیلمی که تمام اشعار آن از سوی موزیسین این انیمیشن گفته و نواخته شده است.
هاجرمهرانی، فارغ التحصیل انیمیشن و کارگردان انیمیشن درباره «داش آکل» توضیح داد: برای شیوه ساخت این انیمیشن سبک روحوضی را انتخاب کردم.
او با اشاره به مراحل ساخت این انیمیشن، گفت: سرکلاس درس، یکی از اساتید انیمیشن از همه ما خواست تا یک عروسکی طراحی کنیم. من با توجه به کتاب‌هایی که خوانده بودم «داش آکل» نظرم را بیشتر جلب کرد و دست آخر بعد از پردازش زیاد روی این شخصیت، انیمشین حاضر ساخته شد.
مهرانی افزود: «داش آکل» یک اثر نمادین با سبک روحوضی است، برای من شخصیت مبارک یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های این اثر محسوب می‌شود.
این کارگردان با اشاره به نمادهای حیوانی به کار برده شده در این انیمیشن مطرح کرد: هر چند استفاده از این سبک ریسک‌پذیری بالایی را می‌طلبید، اما این کار را انجام دادیم که خوشبختانه این اثر انیمیشن با موفقیت به جشنواره رسید.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.