نگاه تازه شاعران نوجوان به عاشورا

نخستین مهرواره فصلی شعر با عنوان «اشک ماه» با محوریت شخصیت حضرت امام حسین(ع)، واقعه عاشورا و دیگر موضوع‌های مرتبط با ماه محرم، برگزار شد.

این مهرواره با هدف پاس‌داشت فرهنگ ارزشمند عاشورا، آشنایی بیشتر اعضای انجمن‌های شعر کانون در سراسر کشور با فرهنگ غنی عاشورا و تقویت هویت دینی و مذهبی، شناسایی، استعدادیابی و قدردانی از نوجوانان شاعر در زمینه آثار مرتبط با عاشورا و انگیزه‌بخشی و تشویق اعضا برای سرودن آثار تازه در حوزه ادبیات عاشورایی برای دو گروه سنی نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ و ۱۸ تا ۲۲ سال و در قالب‌های آثار کلاسیک و آزاد (نیمایی و سپید) برگزار شد.

اعضای هیأت انتخاب این مهرواره که متشکل از محمدسعید میرزایی، محمدعلی مقیمی، سجاد رشیدی‌پور، حسین تولایی و لیلا کردبچه بودند و به تازگی برگزیدگان خود را معرفی کرده‌اند، در مورد مهرواره «اشک ماه» سخنانی را بیان کرده‌اند که در ادامه می‌خوانیم.

مهرواره «اشک ماه» استعدادهای نوجوانان را شناسایی می‌کند

محمدسعید میرزایی دبیر انجمن شاعران نوجوان کانون هدف از برگزاری مهرواره‌ها در کانون را طرح یک گفتمان جدی در بطن جامعه دانست.

شاعر مجموعه «غزل هزاره دیگر» با اشاره به اهمیت تجربه‌های شعر گفتن در دوره نوجوانی بیان کرد: باید توجه داشت در تجربه‌هایی که بچه‌ها در سنین نوجوانی دارند گاه تاثیرپذیری هم یک ارزش محسوب می‌شود. چون وقتی یک شاعر کودک یا نوجوان از شعر یکی از شاعران دنیا یا شعر یکی از شاعران کهن تاثیر می‌گیرد نشان از ذهن جستجوگر و خلاق آن شاعر نوجوان دارد. شعرهای شاعران کودک و نوجوان متفاوت با حوزه‌های دیگر و یک حوزه پایه است و بیشتر با هدف استعدادیابی شکل می‌گیرد.

میرزایی در پایان گفت: به نظر من تمام تجربه‌ها، زایش‌ها و آفرینش‌های ادبی به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان بسیار ارزشمند است و هر اندازه با جدیت، دقت و تمرکز و با یک دید باز ادبی به این حوزه نگاه شود، به‌طور طبیعی روی فردای شعر سرزمین‌مان تاثیرگذار خواهد بود. باور من این است که از این عزیزان کودک و نوجوان ان‌شاالله در آینده شاعران و نویسندگان خوبی به ظهور خواهند رسید.

مهرواره «اشک ماه» پاسداشت فرهنگ عاشورا است

حسین تولایی؛ عضو هیأت انتخاب مهرواره «اشک ماه»، گفت: پاسداشت فرهنگ ارزشمند عاشورا، آفرینش شعر آیینی و عاشورایی به قلم نوجوانان، شناسایی و استعدادیابی نوجوانان شاعر از اهداف این مهرواره است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته دو مهرواره سراسری شعر، به نام آفرینش برگزار شده است، بیان کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا و مسایلی که در کشور به وجود آمده، امکان برگزاری مهرواره با حضور بچه‌ها نبود، بنابراین مهرواره‌های فصلی به شکل سراسری ولی غیرحضوری برگزار می‌شود.

شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: اولین مهرواره فصلی را با موضوع شعر آیینی در پاسداشت فرهنگ عاشورا برگزار کردیم. این مهرواره فرصتی برای معرفی استعدادهای برتر شعر در حوزه شعر آیینی به جامعه ادبی کشور و حرکتی برای پویایی بیشتر اعضای انجمن‌های شعر کانون است.

تولایی افزود: این مهرواره با موضوع قیام عاشورا و محرم، از موضوع‌هایی بود که برای ما ایرانی‌ها کاملا شناخته شده است. کار موضوعی و خلق اثر کردن در یک محدوده همیشه ممکن است این آسیب را داشته باشد که محدودیت ایجاد کند، از طرفی درباره قیام عاشورا خیلی شعر سروده و کار هنری خلق شده است، بنابراین ممکن بود کارها تکراری یا شعاری باشد. اما وقتی کارهای بچه‌ها بررسی شد، احساس کردیم که بچه‌ها توانستند نگاه تازه‌ای به واقعه عاشورا داشته باشند و این برای ما قابل توجه بود.

آثار مهرواره «اشک ماه» مضامین جدیدی در شعر آیینی خلق کرد

سجاد رشیدی‌پور عضو هیأت انتخاب مهرواره «اشک ماه»، نگاه خلاق و متفاوت برخی آثار این مهرواره نشان از ظرفیت خلاقیت در شعر آیینی دارد.

این شاعر افزود: شاید برای عده‌ای نوشتن در یک بازه کوتاه و روی یک موضوع مشخص سخت باشد، اما به نظرم استقبال از این مهرواره خوب بود و حدود ۴۰۰ اثر دریافت شد.

رشیدی‌پور درباره کیفیت آثار بیان کرد: در حوزه شعر آیینی کار سخت می‌شود. اگر موضوع آزاد بود راحت‌تر می‌توانستم در مورد کیفیت آثار صحبت کنم ولی وقتی موضوع آیینی است دلایل زیادی کنار هم قرار می‌گیرند. مثلا یک بخشی از کار وجهه عاطفی آن است، همه ما در حوزه‌های اعتقادی یک بخش عاطفی داریم که بر بخش‌های فنی ارجح است و یا یک مجموعه ادبیاتی که خارج از حوزه ماست، مثلا مداحی‌ها یا شعرهایی که در مدح ائمه اطهار خوانده می‌شود؛ که تاثیر می‌گذارد.

شاعر مجموعه «حتی به روزگاران» با اشاره به وجه پررنگ عاطفی آثار بیان کرد: من وقتی شعرها را با این وجه نگاه می‌کنم خیلی دوست دارم و طبیعی است که عاطفه ما را درگیر خواهد کرد. در کنار این وجه عاطفی، چند نگاه متفاوت در این شعرها دیدم که تا حالا در هیچ اثری ندیده بودم، حتی در آثار دوستانی که در بحث شعر آیینی کمی جدی‌تر و مشهورتر هستند؛ این نشان می‌دهد که شعر آیینی ما ظرفیت خلاقیت بیشتری دارد.

رشیدی پور ادامه داد: به نظرم آثار خلاقیت‌های خوبی داشت به‌خصوص اینکه این بچه‌ها تازه وارد فضای شعر شدند و در محدوده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال هستند، بنابراین ذهن‌شان خالی از کلیشه‌های شعر کلاسیک است و به‌طور مثال از اشعار آیینی عمان سامانی و... نشات نگرفته است. مداحی‌ها تا حدودی تاثیر گذاشته اما درگیر کلیشه‌های شعر کلاسیک نشدند. اعضا توانسته بودند مضامین جدیدی خلق کنند و نگاه‌های جدید داشته باشند.

حضور پررنگ آثار کلاسیک در مهرواره «اشک ماه»

لیلا کردبچه عضو هیأت انتخاب مهرواره «اشک ماه» معتقد است برگزاری این مهرواره حرکت خوبی است و تعداد آثار ارسال شده و کیفیت بالای آن‌ها جایگاه مهرواره را نشان می‌دهد.

او درباره فرآیند برگزاری این مهرواره و ارزیابی آثار شرکت‌کننده بیان کرد: سطح کیفی آثار ارسال شده به دبیرخانه مهرواره «اشک ماه» خیلی خوب بود.

وی افزود: البته درست است که در مهرواره‌ها بحث رقابت وجود ندارد، اما من فکر می‌کنم اگر در دوره‌های بعدی تفکیک سنی در نظر گرفته شود کارها دقیق‌تر بررسی می‌شود و تعداد شاعرانی که سن کمتری دارند بیشتر خواهد شد.

این شاعر با اشاره به قالب آثار ارسال شده به مهرواره «اشک ماه» گفت: در میان آثار ارسال شده کارهای نیمایی و کلاسیک متنوعی وجود داشت اما تا جایی‌که خاطرم هست آثار کلاسیک هم از نظر تعداد و هم کیفیت جلوتر از دیگر آثار بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =