مرکز محوری، نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری، سه اولویت‌ کانون کرمانشاه

مرکز محوری، نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری، به‌عنوان سه اولویت‌ کانون کرمانشاه، در مصاحبه‌ی تفصیلی مدیرکل کانون استان با خبرگزاری فارس مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، مرکز محوری، نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری، به‌عنوان سه اولویت‌ کانون کرمانشاه، در مصاحبه‌ی تفصیلی مدیرکل کانون استان با خبرگزاری فارس مطرح شد.
به نقل از خبرگزاری فارس:
مرکزمحوری، نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری سه سیاست جدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ضمن بیان سیاست‌های کلی این مجموعه گفت: مرکزمحوری یعنی توجه به مراکز و عبور از تمرکزگرایی در ستاد، سیاست نوجوان‌محوری یعنی توجه بیشتر به قشر نوجوان و افزایش مخاطبان نوجوان در قالب برنامه‌های متعدد، مخاطب‌محوری در راستای جذب حداکثری مخاطب در مراکز و مجموعه‌های کانون پرورش فکری سه سیاستی است که با جدیت در سال ۱۴۰۳ دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، از نهادهای فعال در حوزه تربیتی کودک و نوجوان که در استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند می‌توان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه نام برد که با داشتن نزدیک به ۴۰ مرکز ثابت، سیار و پستی در سطح استان در حال فعالیت هستند.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باهدف ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت در حال ارائه خدمات هست.
محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه ابتدا به تشریح چگونگی تعیین اولویت‌های مسائل کودک و نوجوان پرداخت و اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حوزه تربیت حائز اهمیت است توجه به باید و نبایدها و اولویت‌های تربیتی در هر موقعیت زمانی و مکانی است.
وی افزود: بر همین اساس کانون پرورش فکری با محوریت شورای هماهنگی فعالیت‌های فراغتی و تربیتی کودک و نوجوان، طی چندین جلسه به بررسی اولویت‌ها و مسائل حوزه کودک و نوجوان پرداخت.
مدیرکل کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در خصوص فعالیت‌های این شورا تصریح کرد: با توجه به اینکه مسائل این قشر مسائل گسترده‌ای ست، اعضای محترم این شورا با ارائه‌ی اولویت‌های سازمانی خودشان در حوزه‌ی کودک و نوجوان در راستای انتخاب این اولویت‌ها کمک کردند. در ابتدا احصاء مسائلی صورت گرفت و هر یک از دستگاه‌ها بر اساس مطالعات موردی که در این حوزه داشتند، مسائل اصلی مدنظر خود را در حوزه کودک و نوجوان عرضه کردند.

سه اولویت اصلی حوزه‌ی کودک و نوجوان در استان کرمانشاه برای سال ۱۴۰۳
وی ادامه داد: سپس در جلسه‌ای با بحث و گفتگو روی این مسائل، درمجموع اولویت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان استان کرمانشاه استخراج شد که ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۳ به حول و قوه‌ی الهی به‌عنوان محور فعالیت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان در استان موردتوجه قرار خواهد گرفت.
خیاط‌زنجانی برنامه‌ها و اولویت‌های این مجموعه در حوزه مسائل حوزه کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۳ تشریح کرد و گفت: در تعیین اولویت‌ها، ما به سه موضوع، دو ابزار و وسیله‌ی اصلی برای تحقق این مسائل و حل این مسائل در حوزه کودک و نوجوان و تأکید بر یک نکته‌ی کلیدی و اساسی در اجرای این برنامه‌ها و این اولویت‌ها و اتفاقاتی که منتهی به حل این مسائل می‌شود، درمجموع رسیدیم.
وی سه اولویت اصلی حوزه‌ی کودک و نوجوان در استان کرمانشاه برای سال ۱۴۰۳ را مسئله‌ی هویت بخشی، امیدبخشی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد:
الف) مسئله‌ی هویت‌بخشی: به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم و اینکه بسیاری از کودکان و نوجوانانِ امروز ما متأسفانه با هویت خودشان آشنا نیستند و از این هویت درواقع به‌نوعی حتی گریز دارند.
ب) مسئله‌ی امیدبخشی: با توجه به اینکه شاخص امید به آینده یکی از شاخص‌های تعالی جامعه محسوب می‌شود و نوجوانان و کودکان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه باید به مقوله‌ی امید درواقع مسلح شوند و امید در این‌ها بتواند به‌عنوان یک شاخص بروز پیدا کند. اگر جامعه‌ای کودک و نوجوانش به آینده امید نداشته باشند طبیعتاً این جامعه نمی‌تواند به بسیاری از نقاط تعالی دسترسی پیدا بکند. کما اینکه اتفاقاتی در سال‌های اخیر افتاده، تأکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه هم بسیار شفاف است. بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی خود درواقع یک منشور برای امیدبخشی به جامعه محسوب می‌شود.

عنصر اصلی در اجرای برنامه‌ها و راهبردهای حل مسائل کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۳

 دشمن امروز نقطه هدف خودش را در جامعه‌ی ما از بین بردن شاخص امید قرار داده، لذا این را به‌عنوان یک اولویت موردتوجه قراردادیم.

ج) همچنین مسئله‌ی مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت مسائل اخلاقی، لذا معنویت‌بخشی و توجه به اخلاق در این قشر مسئله بسیار حائز اهمیتی است. با توجه به هجمه‌ی همه‌جانبه‌ی دشمن به‌ویژه در فضای مجازی برای درواقع از بین بردن معنویت، کاهش معنویت و از طرف دیگر هم رشد اتفاقاتی که از نظر اخلاقی برای کودک و نوجوان مطلوب نیست، این هجمه‌ی بالایی که دشمن در این حوزه دارد طبیعتاً باید حرکت‌های جدی در این حوزه صورت بگیرد.

مدیرکل این مجموعه فرهنگی مسئله‎‌محور بودن را ویژگی اصلی اجرای برنامه‌ها در عرصه کودکان و نوجوانان دانست و گفت: به اعتقاد من امروز سن کنشگری در جامعه‌ی ما کاهش پیداکرده و امروز ما باید نوجوانان رو به‌عنوان محور اصلی کنشگری اجتماعی بدانیم. کما اینکه برخی از آمارها نشان از این می‌دهد که سن کنشگری در جامعه‌ی ما به ۱۴ سال رسیده و امروز بدنه‌ی دانش‌آموزی ما در اتفاقات اجتماعی به‌عنوان یک کنشگر وارد میدان می‌شوند و درواقع تأثیرگذارند.

وی پرورش روحیه کنشگری در نوجوانان را مهم دانست و تأکید کرد: بر این مبنا عنصر کلیدی که در اجرای این اولویت‌ها در استان باید موردتوجه قرار بگیرد، مسئله‌ی کنشگری نوجوانان است و حتی این را می‌شود در لایه‌ای در بدنه‌ی کودکان هم معنا داد؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم با نوجوانان برای نوجوانان، با نوجوانان برای کودک و نوجوان، در حل مسائل پیش رویشان قدم برداریم. این توجه به کنشگری مطلوب در قشر کودک و نوجوان مسئله‌ی مهمی است که در جامعه باید موردتوجه قرار بگیرد.

ابزارهای موردتوجه در حوزه کودک و نوجوان

لذا ما باید امروز این را به‌عنوان یک فرصت ببینیم و از فرصت اعتقاد کودکان و نوجوانانِ ما به نقش‌آفرینی‌های اجتماعی استفاده کنیم. خودِ این مسئله در قالب مسئولیت‌پذیری، در قالب توجه به دغدغه‌های اجتماعی، در قالب تلاش برای رفع بسیاری از آسیب‌ها در جامعه بسیار مؤثر است و باید موردتوجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: اما این کنشگری باید طبیعتاً هدایت‌شده باشد و تحت هدایت‌های صحیح صورت بگیرد. لذا لازم است مجموعه‌های متولی حوزه‌ی کودک و نوجوان با هدایت مقوله‌ی کنشگری، نقش خود را در اینجا ایفا کنند و ما شاهد این باشیم که جریان کودک و نوجوانِ ما با یک کنشگری و نقش‌آفرینی مشخص و اثربخش در میدان حضورداشته باشد.

محمد خیاط‌زنجانی ضمن تأکید بر این نکته که انجام دادن هر برنامه‌ای برای رسیدن به هدف نیازمند ابزارهایی است، ابزار مورد توجه در حوزه کودک و نوجوان را این‌طور بیان کرد: طبیعتاً برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در هر مجموعه‌ای ما به چند اولویت نیاز داریم که این‌ها به‌عنوان ابزارهای ما باشند، یعنی اولویت‌های ابزاری برای تحقق برنامه‌ها، اهداف و حل مسائل.

وی تأکید کرد: طی بحث‌ها و گفتگوهایی که صورت گرفت با توجه به نیازهای امروز، با توجه به شرایط کنونی جامعه‌ی بشری و نظم نوین جهانی که ایجادشده است، دو ابزار کلیدی که هر دو در جامعه‌ی ما بسیار موردتوجه‌اند، اما ما گاهی وقت‌ها از بهره‌مندی به‌طور کامل از این ابزارها استفاده‌ی کافی را نبردیم.

متولی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه کتاب و مطالعه را حلقه مفقوده‌ی خیلی از برنامه‌های قشر کودک و نوجوان مطرح کرد و گفت: یکی از این ابزارها، ابزار کتاب و مطالعه است. طبیعتاً در جامعه‌ی ما میزان مطالعه حائز اهمیت است. آمارها نشان می‌دهد که ما باید تلاش بیشتری برای افزایش سرانه‌ی مطالعه در جامعه، به‌ویژه در قشر کودک و نوجوان داشته باشیم. مطالعه به‌عنوان آن طلوع اندیشه در جان‌ودل و روح و ذهن کودک و نوجوان می‌تواند عنصر کلیدی در حل بسیاری از مسائل این قشر عظیم و آینده‌ساز باشد؛ بنابراین تلاش برای افزایش سرانه‌ی مطالعه و استفاده از ابزار مطالعه برای حل مسائل حوزه‌ی کودک و نوجوان طبیعتاً یکی از مسائل مهم است و ما باید به‌عنوان ابزار مهمی به آن توجه کنیم که از قدیم‌تر هم این مسئله موردتوجه بوده و همیشه کتاب باید به‌عنوان یار مهربان در کنار قشر کودک و نوجوان حضورداشته باشد.

وی اضافه کرد: در کنار این هم با توجه به نظم نوین جهانی و اتفاقاتی که در جامعه افتاده است و شرایط کنونی جامعه طبیعتاً توجه به رسانه‌ها، بهره‌گیری از رسانه‌ها، هم به جهت انتقال مفاهیم، ارزش‌ها، بایدها و نبایدها و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، هم به‌عنوان ابزار کلیدی برای کنشگری کودکان و نوجوانان باید موردتوجه قرار بگیرد.

لذا استفاده از ظرفیت رسانه یکی از مسائل مهمی است که به‌عنوان ابزار کلیدی ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۳ برای مجموعه‌های متولی کودک و نوجوان مورد توجه قرار بگیرد و ما بتوانیم پیوست رسانه‌ای در کلیه‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌ها داشته باشیم تا به آن نقطه‌ی مطلوب برسیم. این نیازمند یک هم‌افزایی و برنامه‌ریزی دقیق است که ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۳ شاهد آن باشیم.

چگونگی برنامه‌ریزی و اجرایی نمودن اولویت‌ها در استان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: بعد از احصاء مسائل و بیان این ابزارهای کلیدی و عنصر اصلی برای اجرای فعالیت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان ان‌شاءالله در سال آینده به‌طور تفصیلی در مورد هرکدام از این اولویت‌ها در جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های فراغتی و تربیتی کودک و نوجوان به ارائه‌ی راه‌حل‌ها، راهکارها و راهبردهایی که در این حوزه لازم است موردتوجه قرار بگیرد، ان‌شاءالله می‌پردازیم و با تنظیم سندهای فرابخشی و ارائه‌ی آن ان‌شاءالله در مجموعه‌های تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی با حضور مدیران کل، ان‌شاءالله بتوانیم این فرآیند را تعریف کنیم و استان در سال آینده ان‌شاءالله دربردارنده و ارائه‌دهنده‌ی یک مسیر مشخص برای حل مسائل اساسی کودک و نوجوان باشد.
وی اذعان داشت: ما می‌توانیم در این حوزه پیشتاز کشور باشیم و بجای حرکت‌های جزیره‌ای و مجزا از هم که طبیعتاً نمی‌تواند آن نقطه‌ی مطلوب را فراهم کند، ان‌شاءالله بتوان به یک مسیر واحد، به یک حرکتی با وحدت رویه و به یک نقطه‌ی مطلوب برسیم.
خیاط‌زنجانی گفت: این اتفاق نمی‌افتد مگر همه‌ی دغدغه‌مندان از جریان‌های دولتی، از مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی تا مجموعه‌های مردمی و گروه‌هایی که به‌صورت خودجوش و آتش‌ به‌ اختیار در حوزه‌ی کودک و نوجوان مشغول به فعالیت هستند، کنار هم جمع شوند و به این مقوله‌ی مهم توجه کنند و همه باور کنیم که برای ایجاد جریان لازم است که وحدت رویه‌ای داشته باشیم و در کنار همدیگر بتوانیم اتفاقات خوبی را برای آینده‌ی کودکان و نوجوانان این سرزمین رقم بزنیم.

سیاست‌های کلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کودک و نوجوان
سکان‌دار کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه از سیاست‌های کلی این مجموعه در حوزه کودک و نوجوانان پرده برداشت و گفت: کانون پرورش فکری هم علاوه بر آنچه به‌عنوان اولویت‌ها و مسائل اصلی در حوزه‌ی کودک و نوجوان موردتوجه قرار داده، در سطح ملی هم برای خود اولویت‌هایی را تعیین کرده است.
وی سه سیاست اصلی کانون را برای سال ۱۴۰۳ مطرح کرد که عبارت‌اند از:
۱-مرکزمحوری یعنی توجه به مراکز و عبور از تمرکزگرایی در ستاد
۲- دوم سیاست نوجوان‌محوری یعنی توجه بیشتر به قشر نوجوان و افزایش مخاطبان نوجوان در قالب برنامه‌های متعددی که در این حوزه برگزار می‌شود.
۳- سومین سیاست هم تحت عنوان مخاطب‌محوری در راستای جذب حداکثری مخاطب در مراکز و مجموعه‌های کانون پرورش فکری، ان‌شاءالله فعالیت‌هایی را تعریف خواهیم کرد.
وی در پایان گفت: در حال نهایی شدن این برنامه‌ها هستیم تا ان‌شاءالله با یک وحدت رویه، مسیر مشخص، مبتنی بر همین مسائلی که عرض کردیم، ان‌شاءالله حرکت رو به رشد حوزه‌ی کودک و نوجوان شکل بگیرد و این نوید را ان‌شاءالله به جامعه‌ی ما بدهد که آینده‌ی روشنی در برابر نسل آینده‌ساز ما گشاده شده و همه باهم دست در دست هم بتوانیم کمک کنیم برای آینده‌ای بهتر در ایران عزیزمان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =