اگر حرف مهمی برای گفتن داریم، بنویسیم

نویسنده کتاب کودک "من صبر ندارم" گفت: نویسنده باید براساس آن نیازی که احساس می‌کند بنویسد، معتقدم اگر حرف مهمی برای گفتن داریم و ارزش این را دارد که جان درختان را بگیریم آنها را بنویسیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، نمایشگاه کتاب تهران یکی از آن نمایشگاه‌های مهم و پر مخاطب در ایران است که هر ساله با حضور ناشران مختلف و معتبر و مهم کشوری برگزار می‌شود.

امسال سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 19 تا 29 اردیبهشت ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود و می‌توان گفت این نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی با آثار مکتوب نویسندگان، شاعران و ارتباط با جامعه ادبی کشور و حتی سایر کشورها است.

نمایشگاه کتاب می‌تواند یک فرصت جدید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانان، والدین آنها و در کل عامه مردم و انگیزه برای نوشتن توسط نویسندگان و شاعران کشور باشد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با توجه به رسالت مهم خود که یکی از آنها ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است و از طرفی نیز کتاب و کتاب‌خوانی و موضوع مطالعه در رشد فرهنگی کشور یک شاخصه‌ بسیار مهم محسوب می‌شود، توانسته در زمینه تولید نشر کتاب در حوزه کودک و نوجوان قدم‌های بزرگ و موثری را بردارد و این اقدام او تاثیر بسیاری در رشد فرهنگ عموم مردم خصوصا کودک و نوجوان داشته و میتواند زمینه‌ساز امید و نشاط در جامعه باشد.

از این رو  کانون همدان در نظر دارد تا برگزاری نمایشگاه کتاب نویسندگان و شاعران کانونی را معرفی کند و نظرات و دیدگاه آنها را در خصوص ادبیات به ویژه ادبیات کودک و نوجوان منتشر نمایند.

معصومه کریمی، نویسنده کتاب کودک "من صبر ندارم"

برای شروع سراغ معصومه کریمی، مربی ادبی کانون با 15 سال سابقه مربی ‌گری در حوزه ادبی کانون رفتیم و از او در مورد کتاب و کتابخوانی و نوشتن پرسیدیم.

معصومه کریمی متولد 1359 در تهران و بزرگ شده همدان دارای مدرک تحصیلی ارشد ادبیات، نویسنده و پژوهشگر ادبی و هنری است که توانسته در سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کند که از جمله می‌توان به کسب رتبه اول داستان ادب در استان یزد در سال 1402، برگزیده داستان کنگره جهانی محمد (ص) در شیراز در سال 1401، برگزیده داستان خاتم در تهران، برگزیده تولید کتاب داستان رضوی کودک و نوجوان در شهرکرد، برگزیده داستان‌های جشنواره‌های داستان یوسف در سال‌های متمادی در تهران و خرمشهر، برگزیده چندین دوره داستان سوختگان وصل دانشگاه تهران و ... اشاره کرد.

 وی همچنین پژوهش‌های بسیاری در حوزه هنری و ادبی با موضوعات قصه‌گویی، دفاع مقدس، سینما، حضرت محمد (ص) و حضرت زهرا انجام داده است.

از آثار این نویسنده می‌توان به کتاب کودک "من صبر ندارم"  انتشارات طلایی، کتاب نوجوان "این خانه پر از نام محمد است" انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی و کتاب  کود ک"غولی که همه چیز را عوض کرد" به زبان عربی انتشارات دار. میم. بیروت لبنان اشاره کرد.

توجه به تخیل قوی کودک و نوجوان مهم است

 این نویسنده کشوری در خصوص ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان گفت: 4 ویژگی باید در داستان کودک و نوجوان رعایت شود، اولین ویژگی رعایت زبان کودک و نوجوان در داستان‌ها است، دومین ویژگی توجه به تخیل قوی کودک و نوجوان خصوصا کودک و سومین ویژگی رشد و پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان با ارائه موضوعات مناسب در داستان‌ها و چهارم استفاده از تصاویر مناسب در ادبیات کودک و نوجوان که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شود زیرا یک تصویر قبل از داستان با کودک حرف می‌زند و پیام را منتقل می‌کند.

کریمی ادامه داد: نویسنده کودک و نوجوان باید دنیای بچه‌ها را خوب را بشناسد و با آنها تعامل داشته باشد؛ مربیان ادبی کانون اگر اهل قلم باشند چون با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند می‌توانند براحتی به این مهم دست یابند.

وی افزود: معتقدم نویسنده باید حرف مهمی برای گفتن داشته باشد و باید براساس آن نیازی که احساس می‌کند بنویسد تا دچار تکرار در موضوعات داستانی و قصه برای کودکان و نوجوانان نشویم زیرا چاپ هر کتاب جدا از صرف هزینه بسیار باعث قطع درختان سرسبز و زیبایی می‌شود که جایگزین کردن آنها بسیار زمان‌بر بوده و این یک آسیب بزرگ به طبیعت است پس اگر حرف مهمی برای گفتن داریم و ارزش این را دارد که جان درختان را بگیریم آنها را بنویسیم.

نویسنده کتاب من صبر ندارم با اشاره به تصویر و نقاشی کتاب‌ها خصوصا برای کودکان گفت: نکته مهم این است که نویسنده و تصویگر کتاب باید با یکدیگر هماهنگ و همراه باشند چون گاهی تصویر جلوتر از متن حرف می‌زند و باید تصاویر به نوعی استفاده شود که به پیام متن آسیب نبیند.

وی با تأکید بر مطالعه والدین در داخل خانه و در حضور فرزندان بیان کرد: بچه‌ها را باید با شیوه‌های مختلف به کتاب خواندن عادت بدهیم مثلا نیم ساعت قبل از خواب برایشان کتاب بخوانیم و یا خودشان کتاب بخوانند و این قدر این کار تداوم داشته باشد که ملکه ذهن شود که ترک آن برایشان سخت باشد مانند مسواک زدن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =