شاعر کودک و نوجوان باید دنیای آنها را از نزدیک لمس کند

مربی ادبی کانون گفت:‌ معتقدم تا زمانی که من به عنوان یک شاعر نتوانم از نزدیک حس و حال کودکان و نوجوانان و نوع نگرش آنها را درک کنم و از دید آنها به دنیا بنگرم، نمی‌توانم شعری مطابق میل و سلیقه با اثرگذاری بالا برای آنها بگویم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، ریحانه نوری، شاعر کودک و نوجوان که توانسته در سال‌های متمادی به عنوان نفر برگزیده در جشنواره‌های مختلف ادبی و شعر شناخته شود در خصوص ویژگی یک شاعر کودک و نوجوان گفت:  یک شاعر کودک و نوجوان برای آنکه بتواند شعری دلنشین بگوید باید از نزدیک دنیای کودکان و نوجوانان را لمس کند.

وی افزود: یک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان باید بتواند از زاویه دید یک کودک و نوجوان به جهان بنگرد. معتقدم تا زمانی که من به عنوان یک شاعر نتوانم از نزدیک حس و حال کودکان و نوجوانان و نوع نگرش آنها را درک کنم و از دید آنها به دنیا بنگرم، نمی‌توانم شعری مطابق میل و سلیقه و با اثرگذاری بری آنها بگویم.

شاعر مجموعه غزل « عشق تقصیری ندارد» با اشاره به وجود انجمن‌های داستان و شعر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رشد و پرورش استعداد ادبی آنها در مراکز کانون تصریح کرد: کانون با برگزاری این انجمن‌های ادبی قدم بزرگی در کشف استعداد و سوق دادن آنها در مسیر درست دارد.

وی ادامه داد: البته باید گفت که نقش مربی در این مسیر و به قله رسیدن مهم است و یک مربی ادبی باید توانایی این را داشته باشد که مزه ادبیات را با چاشنی خلاقیت، بازی و ایجاد شور و نشاط و لبخند به کودکان و نوجوانان بچشاند و لحظات خوشی را در کلاس‌ها و انجمن‌های ادبی برای آنها رقم بزند.

نوری در خصوص نکاتی که باید یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در آثار خود رعایت کند، خاطرنشان کرد: معمولا شعر کودک و نوجوان اگر روایی باشد و مطلبی را برای کودکان و نوجوانان روایت کند اثرگذاری بیشتری دارد. البته در بحث خیال‌انگیزی شعر کودک به قابل باور بودن ان هم توجه کنیم.

وی در مورد اثر تربیتی شعر بر کودکان و نوجوانان اذعان داشت: تأثیرگذاری شعر بر کسی پوشیده نیست تا جایی که خداوند در آیات قرآن کریم از کلام موزون و قافیه‌دار با مشخصه‌های شعر و نثر مسجع برای تأثیرگذاری بیشتر مضامین عمیق دینی و تربیتی استفاده کرده است.

این مربی ادبی کانون گفت: ریتمیک بودن شعر باعث می‌شود که مخاطب با خواندن یا گوش دادن، آن را بارها برای خود تکرار کند و همین تکرار شدن باعث می‌شود که پیام و مضمون شعر در ذهن مخاطب نقش ببندد، حال اگر شعر دارای مفاهیم عمیق تربیتی و آموزشی باشد و خوب و دقیق بیان شده باشد می‌تواند سالها در ذهن مخاطب بماند و تجربه آن شعر به او منتقل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلام آخر اینکه از نظر من کودک بودن و کودکی کردن خود به تنهایی زیباترین شعر آفرینش است. 

ریحانه نوری، شاعر کودک و نوجوان و مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان تویسرکان در سال 1367 در تویسرکان به دنیا آمد، در رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با مدرک کارشناسی ارشد است. نوری از سال 1379 تا 139 در زمینه شعر بزرگسال فعالیت داشته و توانسته یک مجموعه غزل بزرگسال با عنوان «عشق تقصیری ندارد» را به چاپ برساند. انین مجموعه غزل انتشارات سارات در مرداد ۱۳۹۹ شامل ۳۲ غزل برای مخاطب بزرگسال با موضوعات متنوع عاشقانه، عاشورایی، دفاع مقدس و ...است که نوری در جشنواره‌ها و سوگواره های کشوری و استانی به عنوان برگزیده معرفی شده‌ و خود این مجموعه هم در جایزه کتاب سال استان همدان « قلم هگمتانه» آبان ماه سال ۱۴۰۰ برگزیده شد. 

وی همچنین در زمینه زبانشناسی پژوهش‌هایی داشته و یک کتاب در این زمینه با عنوان «بررسی وند /-e/ در گویش تویسرکانی»  به چاپ رسانده است. نوری در این کتاب پژوهشی « بررسی وند /-e/ در گویش تویسرکانی» به طور خاص نقش‌های دستوری و تغییرات معنایی را که گویش تویسرکانی به واسطه اتصال وند /-e/ در واژگان فارسی ایجاد می‌کند مورد مطالعه ، پژوهش و بررسی قرار داده و ریشه‌های تاریخی و زبانشناسی کاربرد این وند در گویش تویسرکانی را جستجو کرده است.

نوری از سال 1399 فعالیت خود را در زمینه شعر کودک و نوجوان آغاز کرده و در این حوزه رتبه‌های متعددی را کسب کرد. رتبه‌هایی چون نفر اول جشنواره ملی شعر وحدت در بخش شعر کودک در زمستان 1399، برگزیده کنگره شعر ملی زیر یک سقف در بخش شعر کودک و نوجوان در مهر ماه 1400، رتبه دوم کنگره شعر دفاع مقدس در بخش شعر کودک و نوجوان در دو سال پیاپی در سالهای 1400 و 1401،  رتبه  سوم جشنواره ی ملی انسان تمام در بخش شعر کودک و نوجوان زمستان ۱۴۰۱، کنگره  ملی« آن مرد» تهران ۱۴۰۲ و...

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به رسالت مهم خود که یکی از آنها ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است در آستانه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قصد دارد برای تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی گفت‌وگوهایی را با نویسندگان، شاعران، تصویرگران و... کودک و نوجوان منتشر ‌کند.

گفتنی است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =