ناشران دولتی در توجه به حوزه تالیف باید الگو باشند

مدیرعامل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است ناشران دولتی به‌ویژه کانون با حمایت از تالیف می‌توانند الگوی خوبی برای دیگر ناشران باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن چینی‌فروشان با حضور در نمایشگاه کتاب و غرفه کانون، حمایت از تالیف را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر، ناشران خصوصی بیش از تالیف به ترجمه توجه می‌کنند. حق هم دارند و نمی‌توانند به مسایل اقتصادی بی‌توجه باشند. پس در چنین شرایطی،  ناشران دولتی و به‌طور ویژه کانون باید از حوزه تالیف بیشتر حمایت کنند.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی به اجرای «طرح رمان نوجوان» به عنوان یکی از طرح‌های موفق کانون اشاره و بیان کرد: این طرح، یکی از برنامه‌های بسیار موفق کانون پرورش فکری در جهت حمایت از نویسندگان بود که به نگارش و انتشار رمان‌های موفق انجامید.

چینی‌فروشان به کتاب‌خانه‌های سیار کانون اشاره و بیان کرد: کتابخانه‌های سیار، که همچنان هم فعال هستند، نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دارند. این کتاب‌خانه، اتوبوس‌هایی است که به شهرها و روستاهای محروم و دورافتاده سفر می‌کنند و برای بچه‌ها کتاب می‌برند و مربیان کانون برای کودکان نمایش اجرا می‌کنند و قصه می‌گویند. طرح کتاب‌خانه‌های پستی هم از سال‌ها پیش در کانون اجرا می‌شود که امروز به‌خاطر نفوذ و تاثیر فضای مجازی از یک‌سو و هزینه‌های پست از سوی دیگر، شاید کاربری خود را از دست داده‌ باشد.

مدیرعامل پیشین کانون پرورش فکری، توجه به همه زمینه‌ها از فیلم و پویانمایی و کتاب و نمایش را ضروری برشمرد و گفت: کانون، یک کل واحد است و نمی‌توان آن را به اجزا تقسیم و تنها به یک یا دو بخش توجه کرد. کانون در شرایطی موفق است که به همه ابعاد و زمینه‌های خود بپردازد و بال و پر بدهد.

چینی‌فروشان در پاسخ به این‌که نهادهای متولی فرهنگ تا چه اندازه می‌توانند به کمک کانون بیایند و به تولید فیلم و پویانمایی و نمایش و کتاب و موسیقی برای کودکان بپردازند بیان کرد: خوشبختانه مدیران جدید کانون توانسته‌اند بودجه‌های بیشتری را به کانون اختصاص دهند. با این اوصاف می‌توان بیشتر از قبل به فعالیت‌های موثر کانون برای بچه‌ها، دل خوش کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =