گزارشی از سفر دومین گروه کودکان و نوجوانان لبنانی به تهران، قم و خراسان رضوی

در ادامه‌ی سفرکودکان و نوجوانان لبنانی به ایران، مردم و مسوولان در 2 استان قم و خراسان رضوی از میهمانان خود استقبال قابل توجهی به عمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 54 عضو پسر موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان در جریان دومین مرحله از هفته‌ی دوستی کودکان و نوجوانان دو کشور از روز 16 شهریور وارد ایران شدند و در دو روز اقامت در تهران ازمنزل امام خمینی(ره) در جماران، مرکز نجوم کانون، برج میلاد تهران، کاخ موزه‌ نیاوران بازدید کردند و با حضور در مرقد به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مزار شهدا به مقام شامخ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و شهدای انقلاب و دفاع مقدس مردم ایران ادای احترام کردند.
پیش از این در مرداد ماه امسال 120 دختر نوجوان عضو همین موسسه به ایران سفر کرده‌ بودند.
 
سرود‌خوانی کودکان لبنانی بر مزار امام راحل
کودکان و نوجوانان عضو موسسه کشافه المهدی (عج) لبنان با حضور در حرم مطهر امام راحل (ره) با پیشوای راحل خود میثاق بستند و برای ادامه راه آن رهبر بزرگ اعلام آمادگی کردند.
یکی از کودکان لبنانی زیارت مرقد مطهر امام را مانند یک رویا دانست و گفت: آرزوی دیرینه تمامی شیعیان لبنان، زیارت مرقد پیشوای کبیر‌شان، حضرت امام خمینی (ره) است که امروز با عنایات خداوند متعال و لطف عزیزان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران این آرزوی دیرینه به حقیقت پیوست.
اجرای هماهنگ سرود زیبایی با مضمون امام خمینی(ره) و قرائت قطعه شعری همراه با ادعیه توسط یکی از دانش‌آموزان به زبان عربی همچنین اجرای برنامه روضه‌خوانی با سبک خاص شیعیان جنوب لبنان و قرائت جمعی یک جزء از کلام‌الله مجید از دیگر برنامه‌های حضور نونهالان لبنانی در حرم مطهر بود.
 
ادای احترام به شهید چمران و شهید فهمیده
کودکان و نوجوانان لبنانی در ادامه‌ی برنامه‌های سفر خود در بهشت زهرا با شهید نوجوان ایرانی پیمان بستند که راه آن رهبر 13 ساله را تا پیروزی نهایی ادامه دهند و همچنین به شهید مصطفی چمران به عنوان یکی از رهبران مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کردند.
مرتضی حیدری مدیر اجرایی برنامه دوستی کودکان و نوجوانان ایران و لبنان، در این مراسم گفت: زیارت قبور مطهر شهیدان باعث تعمیق باور‌های این کودکان و نوجوانان می‌شود و انوار قدسی شهیدان پشتوانه حرکت‌های استکبار‌ستیزانه در عصر حاضر خواهد شد.
با انجام این مراسم برنامه نونهالان لبنانی در تهران به پایان رسید و میهمانان برای زیارت زیارت اماکن مذهبی شهر مقدس قم به این شهر سفر کردند.
 
 مسوول لبنانی:امام خمینی(ره) تجدیدگر اسلام ناب محمدی در جهان است
حاج موسی جمعه مسوول نیروی انسانی موسسه کشف‌المهدی (عج) لبنان در حاشیه دیدار اعضا کودک و نوجوان این موسسه از بیت امام راحل (ره) در قم گفت: امام خمینی (ره) تجدیدگر اسلام ناب محمدی و حامی نهضت مستضعفین در جهان است.
این مبارز حزب‌الله لبنان که در جنگ 33 روزه علیه رژیم صهیونیستی نیز حضور داشته است، ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران بیان کرد: زیارت حسینیه جماران، مرقد مطهر امام راحل (ره)، و بیت آن فقید فرزانه در قم همانا توفیق بزرگی است که از جانب خداوند متعال فراهم شده است.
موسی جمعه حضور گروه کشافه‌المهدی (عج) لبنان در جمهوری اسلامی ایران و این اماکن مقدس را تاکیدی بر ارتباط این جمعیت با راه و رسم آن امام عظیم‌الشان دانست و افزود: حضور ما تثبیتی است جهت تجدید بیعت دوباره با ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه‌ای که پس از این دیدار توانستیم دوباره جرعه‌ای معنوی بگیریم و با روحیه‌ای مضاعف به کشورمان باز گردیم.
این مسوول موسسه کشف‌المهدی (عج) لبنان ضمن تشکر و قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تمامی مسوولان و کارگزاران کانون به واسطه فراهم کردن اجرای طرح هفته دوستی کودکان ایرانی و لبنانی بیان کرد: بدون تردید حضور فرزندان لبنان در جمهوری اسلامی برای‌مان درس‌های فراوانی دربر داشت.
وی در پایان افزود: از خداوند منان خواستاریم که ما و شما را بر پیروی از راه و رسم امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای ثابت قدم نگاه دارد.
شایان ذکر است کودکان و نوجوانان لبنانی در بازدید از بیت امام راحل از اتاق مطالعه، کتابخانه ، اتاق میهمان و سایر بخش‌های این منزل بازدید کردند.
 
دست‌آوردهای سفر به قم
گروه لبنانی در ادامه‌ی سفر به قم و در مسجد مقدس در صفوفی منظم ضمن برپایی نماز مغرب و عشاء همگی دو رکعت نماز مخصوص امام زمان را بپا داشته و در دعاهای خود خواستار تعجیل در فرج آن حضرت و نجات سرزمین فلسطین از دست صهیونیسم و نجات تمامی مستضعفان عالم از دست توطئه بیگانگان و دشمنان شدند.
بر همین اساس میهمانان لبنانی در صفوفی منظم برای زیارت مسجد منصوب به قدمگاه خضر نبی (ع) مسیر کوهستانی مشرف به شهر مقدس قم را طی کردند تا در این مکان ساعاتی از وقت خویش را به عبادت و راز و نیاز با معبود بپرداختند.
آخرین برنامه زیارتی میهمانان لبنانی کانون، زیارت حرم مقدس حضرت معصومه (س) بود که این برنامه نیز در فضای مملو از جمعیت، در صحن مقدس آن حضرت برگزار شد.
کودکان و نوجوانان لبنانی پس از زیارت ضریع مقدس حضرت معصومه (س) دو رکعت نماز زیارت آن حضرت را بپا داشتند و
مربیان موسسه کشافه‌المهدی (عج) در حاشیه برگزاری این مراسم داستان زندگانی آن حضرت و اهمیت زیارت ایشان را بازگو کردند.
یکی از نکات جالب برنامه‌های زیارتی در شهر مقدس قم استقبال خوب مردم و زوار از فرزندان لبنانی بود.
 
مشارکت کودکان و نوجوانان لبنانی در اولین جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی
در آخرین روز از اقامت کودکان و نوجوانان عضو موسسه کشافه‌المهدی لبنان در شهر مقدس قم، بچه‌های لبنانی با حضور در مرکز شماره 6 کانون این شهر در کنار کودکان و نوجوانان قمی در جشنواره موضوعی یک تصویر از یک حدیث رضوی شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولین جشنواره موضوعی یک تصویر از یک حدیث رضوی از سری برنامه‌های نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برای کودکان و نوجوانان 6 تا 16 سال و مربیان و کارشناسان کانون می‌باشد که مسوولیت برگزاری آن به کانون استان قم محول شده است.
محمد مخلصی مدیر کانون استان قم در حاشیه برگزاری این برنامه گفت: اعزام کودکان و نوجوانان کشور‌های اسلامی به کشور‌های یکدیگر را باعث تقویت نگاه، اندیشه و مهارت‌های اجتماعی آنان دانست و بیان داشت: با عنایت به اصول اعتقادی اسلام و بویژه فقه پویای جعفری و جهان‌شمولی بودن مواضع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اسلام، برگزاری چنین اردوهایی، به‌ویژه آن‌هایی که از جهات مبانی سیاسی اسلام دارای مواضع مشترک در زمینه‌ی مبارزه با استکبار جهانی هستند، می‌تواند در تقویت نگاه، اندیشه و مهارت‌های اجتماعی آنان مفید فایده واقع شود.
وی یادآور شد در ادامه‌ جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و توفیق برگزاری جشنواره موضوعی یک تصویر از یک حدیث رضوی توسط کانون استان قم، آثار برتر کودکان و نوجوانان لبنانی نیز در بخش ویژه نمایشگاه جشنواره رضوی هم‌زمان با هفته کرامت به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
مسوولان مشهدی به استقبال کودکان و نوجوانان لبنانی آمدند
 کودکان و نوجوانان عضو موسسه کشافه‌المهدی لبنان در بدو ورود به شهر مقدس مشهد با استقبال گرم مسوولان این شهر روبرو شدند.
در مراسم استقبال از بچه‌های لبنانی هوشنگ خندان‌دل معاون شهردار مشهد به همراه محمدی‌فر شهردار منطقه هفت و مدیر کانون استان خراسان و تنی چند از مدیران ستادی کانون با اهدا شیرینی و گل از سفر میهمانان لبنانی به شهر خود استقبال کردند.
در این مراسم هوشنگ خندان‌فر معاون شهردار مشهد مقدس ضمن خوش‌آمدگویی به کودکان و نوجوانان لبنانی گفت: مردم مشهد به شدت به مردم لبنان و به‌خصوص کسانی که در جنوب لبنان در خط مقدم مبارزه با صهیونیسم هستند علاقه‌مند هستند و باعث افتخار خود می‌دانند که فرزندان شهدای آن خطه را میهمان‌داری کنند.
راضیه باباخانی مدیر کانون استان خراسان رضوی نیز ضمن خوش‌آمدگویی به کودکان و نوجوانان لبنانی گفت: کانون این استان برای استفاده مفید و پربارتر شما عزیزان در مشهد مقدس برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و زیارتی در نظر گرفته که طی سه روز اقامت شما در مشهد به صورت منظم اجرا خواهد شد.
مدیر کانون خراسان رضوی در پایان از تلاش مدیریت هماهنگی امور استان‌ها، مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دفتر مرکزی حراست که در برگزاری این برنامه تلاش کردند سپاسگزاری کرد.
حاج موسی جمعه نماینده موسسه کشافه‌المهدی لبنان نیز ضمن تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میهمان نوازی مشهدی‌ها در سفر اعضا دختر این موسسه را بی نظیر دانست.
در همین حال کاروان بچه‌های لبنانی در طی مسیر خود به سمت مشهد مقدس، در بدو ورود به شهر سبزوار نیز با استقبال گرم معاون فرمانداری این شهر روبرو شد.
 
درخت دوستی‌های بارور و نهال محبت‌ها استوار
مدیر کانون استان خراسان رضوی در مراسم افتتاح اردوی کودکان و نوجوانان لبنانی در مشهد مقدس، حضور مومنان در کنار یکدیگر درخت دوستی را بارور و نهال محبت را استوار می‌کند.
راضیه باباخانی ضمن ابراز خشنودی از حضور بچه‌های لبنان امواج بیداری اسلامی را برخاسته از دل نوجوانان فلسطینی و لبنانی دانست و گفت: طنین نوای الله‌اکبر در سرزمین‌های اسلامی مدیون مجاهدت‌های انقلابیون و جوانان و نوجوانانی است که پرچم توحید را به اهتزاز در آوردند.
در ادامه برنامه مرتضی حیدری مدیر اجرایی اردو تعمق محبت و توسل به اهل بیت (ع) را مهمترین هدف برگزاری این اردو دانست و گفت: توسعه فرهنگی با تکیه بر مواهب الهی، سفر آفاق و انفس که جوانان کشافه‌المهدی متحمل آن می‌شوند، قطعا ثمرات بسیار عمیقی در زندگی آنان خواهد داشت.
در این مراسم نماهنگ زیبایی از صحن مبارک رضوی پخش شد و اجرای موسیقی سنتی به همراه اهدا شاخه گل از دیگر برنامه‌‌های این مراسم بود.
در پایان از طرف موسسه کشافه‌المهدی دو قاب زیبا از مقام معظم رهبری، امام راحل (ره) و سید حسن نصرالله به مدیر این استان تقدیم شد.
پس از اتمام این مراسم کودکان و نوجوانان با حضور در بارگاه ملکوتی آقا امام رضا (ع) ضمن زیارت ضریح پاک آن حضرت، نماز مغرب و عشا را به جماعت برپا کردند.     
 
توقف در نیشابور و زیارت قدمگاه رضوی
کودکان و نوجوانان لبنانی در پنجمین روز از اقامت خود در ایران برای زیارت اماکن متبرکه و بازدید از آرامگاه بزرگان شعر و ادب فارسی عازم شهرستان نیشابور شدند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زیارت قدمگاه رضوی اولین توقف‌گاه میهمانان لبنانی کانون بود که با استقبال گرم مردم و مسوولین شهر زبرجان شهرستان نیشابور رنگ و بوی دیگری گرفت.
مراسم استقبال از کودکان و نوجوانان لبنانی با حضور امام جمعه، بخشدار، معاون فرماندار و تنی چند از مسوولین محلی و مردم باصفای زبرجان در فضایی معنوی انجام شد.
در ابتدای این برنامه کودکان و نوجوانان لبنانی به همراه مسوولین وارد قدمگاه شدند، حجت الاسلام رضا محمدی‌نصب امام‌جمعه بخش زبرجان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، روایتی از امام خمینی (ره) را بیان کرد و افزود: مبادلات فرهنگی بین نخبگان علمی، فرهنگی و آموزشی کشور با سایر کشورهایی که دارای اشتراکات هستیم، امری لازم و ضروری است که نتیجه آن تبدیل شدن مسلمان به ید واحد خواهد بود.
ابراهیم جدکار معاون سیاسی فرماندار شهرستان نیشابور نیز ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با کودکان و نوجوانان لبنانی بیان داشت: این بچه‌ها یادگاران شهدای عزیز کشور لبنان هستند.
جدکار با تایید حرکت فرهنگی و نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون به درستی با درک این مسئله که بهترین سنین برای تاثیر‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، سنین کودکی و نوجوانی است، حرکت خود را به سمت هدایت و برنامه ریزی در جهت توسعه اشتراکات فرهنگی ادامه می‌دهد.
کودکان و نوجوانان لبنانی در ادامه سفر خود به شهرستان نیشابور عازم امامزاده محروق شدند و پس از زیارت این امام‌زاده، به زیارت مزار بزرگان علم و ادب نیشابور رفتند و به آن‌ها ادای احترام کردند.
کودکان و نوجوانان لبنانی نخست به آرامگاه خیام رفتند و در ادامه از آرامگاه عطار و کمال‌المک نیز دیدن کردند؛ که توسط کارشناسان میراث فرهنگی با زندگی و آثار این شاعران بزرگ پارسی آشنا شدند.
حجت‌السلام محمد ذاکری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان نیز به رسم یادبود عکس‌های زیبایی از بچه‌ها را در کنار قدمگاه رضوی به صورت قابی زیبا به میهمانان خود تقدیم کرد.  
سرانجام اردوی دوستی کودکان و نوجوانان لبنانی از نیشابور با زیارت امامزاده فضل بن شاذان و بازدید از مسجد چوبی به پایان رسید.
 
نماینده مردم نیشابور: علاقه‌مند به راه و سرنوشت مردم لبنان هستیم
حجت‌السلام سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ضیافت ناهاری که به افتخار حضور کودکان و نوجوانان لبنانی در نیشابور برپا شده بود، روابط ایران و لبنان را روابطی برادرانه دانست و گفت مردمان این دیار علاقه‌مند به راه و سرنوشت مردم لبنان هستند و مردم این شهر در جریان جنگ سی و سه روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی، آن‌ را پیگیری و از پیروزی مردم لبنان در این جنگ خوشحال شدند.
در این برنامه که مهندس هاشمی معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور و تنی چند از مسوولان محلی نیز حضور داشتند
دکتر سبحانی نیا حضور بچه‌های لبنانی در ایران و آشنایی آنان با آداب و رسوم و فرهنگ یکدیگر را باعث تبادل فرهنگ دو کشور ایران و لبنان دانست و افزود: این روابط و اشتراکات از گذشته نیز وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
موسی جمعه نماینده گروه اعزامی از لبنان نیز از حضور مسوولان شهرستان نیشابور در این برنامه قدردانی کرد و حضرت امام خمینی (ره) را رهبر معنوی شیعیان لبنان دانست و افزود: پس از ارتحال آن حضرت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جانشین ایشان هستند.
سفر کودکان ونوجوانان لبنانی به ایران 21 شهریور با بازدید از مکان‌های تجاری، زیارت مجدد حرم امام رضا(ع)، صرف غذای حضرتی، شرکت در کارگاه ادبی کانون و برنامه‌ی اختتامیه‌ی اردو  در مشهد پایان یافت.