مشهد، میزبان نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی

راضیه باباخانی، مدیر کانون استان خراسان رضوی، دبیری نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی را نیز بر عهده دارد. وی در گفت‌وگویی کوتاه، از چند و چون برپایی این جشنواره سخن گفته است. این جشنواره، یکی از بخش‌های هشت‌گانه کمیته کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که به همت کانون و مراکز استانی آن برپا می‌شود.

در ابتدا لطفا کلیاتی از تعاریف و اهداف برگزاری “نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌خونی رضوی” بفرمایید.
- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با استعانت از لطف و کرامت و مهر حضرت ثامن الحجج و بر مبنای تصمیم مدیرعامل محترم کانون و شورای سیاست‌گذاری جشنواره رضوی، برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی را در سال 1390 برعهده گرفت.
نمایش‌نامه‌خوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی‌هنری نو و پویا در مراکز کانون، جذابیت ویژه‌ای برای نوجوانان دارد که براساس خوانش هنرمندانه متون نمایشی و نمایش‌نامه در راستای ترویج فرهنگ مطالعه – پرورش فکری – و تربیت دینی کودکان و نوجوانان انجام می‌گیرد. این فعالیت در رشد و تقویت سایر فعالیت‌های هنری از جمله نمایش‌نامه‌نویسی، نمایش عروسکی و فعالیت‌های مرتبط با این عرصه هنری اثرگذار خواهد بود.
جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی هماهنگ و همراه با جشنواره رضوی اهدافی چون  فراگیری فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام – ترویج سیره رضوی / تعمیق شناخت کودکان و نوجوانان از شخصیت والای امام رضا (علیه السلام) / آشنایی بیش‌تر با یاران و اصحاب امام / تقویت ادبیات نمایش دینی و نمایش‌نامه‌خوانی کودکان و نوجوانان / گسترش و تعمیق تربیت دینی در مخاطبین / شناسایی و پرورش استعدادهای هنری مخاطبین در عرصه نمایش‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌خوانی / تقویت مهارت‌های خواندن و درک متون نمایشی را دنبال می‌کند.

تاکنون چه فعالیت‌هایی برای برپایی این بخش صورت پذیرفته است؟
- به فضل خدای متعال استان خراسان رضوی با همت و تلاش فراوان سعی دارد تا این جشنواره را به نحو احسن برگزار کند و در این راستا پس از تشکیل دبیرخانه جشنواره، شیوه‌نامه اجرایی توسط گروه کارشناسی تدوین شده است. و مسوولان اجرایی و کارشناسان هنری و فرهنگی با توجه به فراگیری این جشنواره، اهتمام به چاپ و نشر فراخوان جشنواره در سطح کشور نموده‌اند، و علاوه بر آن با ارتباطات رسانه‌ای در سطحی گسترده خبررسانی مناسب مطلوبی درباره کم و کیف این جشنواره انجام شده است.
به موازات این اقدامت فعالیت‌هایی دیگر مثل شرکت در جلسات و کمیسیون‌های اجرایی و محتوایی دبیرخانه مرکزی جشنواره، و جلسات محتوایی مدیرعامل محترم و هم‌چنین پی‌گیری‌های مربوط به تامین امکانات و اعتبار برای برگزاری شایسته این جشنواره انجام شده است.

چه عواملی موجب انتخاب استان شما برای برگزاری این جشنواره شد؟
- البته پیش از همه لطف و کرامت امام رئوف علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام بوده است و در کنار آن نظر اعتماد و محبت مدیرعامل محترم و معاونین گرامی کانون، پتانسیل اجرایی و کارشناسی استان، قابلیت‌های اجرایی و توان‌مندی‌های بسیار خوب مجموعه همکاران استان و تجربیات میزبانی و موفقیت استان در برگزاری جشنواره‌های منطقه ای، ملی و… در این انتخاب سهیم بوده است.

برای برگزاری این جشنواره چه مراکز و سازمان‌هایی با کانون استان همکاری خواهند داشت؟ (در زمینه‌های اجرایی و بودجه و….)
- بر اساس تصمیمات شورای سیاست‌گذاری به ریاست مدیرعامل کانون و مدیران برگزارکننده، بودجه برگزاری جشنواره بر اساس مشارکت استان، ستاد کانون و جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام تامین خواهد شد.

آیا داوری آثار به صورت متمرکز در خود استان انجام خواهد شد؟
- داوری آثار در دو مرحله بازبینی اولیه و داوری نهایی صورت خواهد گرفت. در مرحله بازبینی اولیه توسط شورای بازبینی ستاد جشنواره مرکب از کارشناسان خبره کانون در استان و در صورت لزوم سایر کارشناسان ادبیات و هنرهای نمایشی انجام شود و در مرحله داوری نهایی، تیم داوری مرکب از اساتید، کارشناسان انجام خواهد شد و در نهایت 8 اثر برگزیده نهایی برای اجرای حضوری در دهه کرامت 90 به مشهد  دعوت می‌شوند.

برنامه‌های اختصاصی کانون استان در چه زمینه‌هایی است؟
- از جمله برنامه‌های اختصاصی کانون برگزاری دوره آموزش نمایش‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌خوانی برای مربیان استان بود که با حضور 25 مربی فرهنگی با گرایش نمایش از مراکز استان خراسان رضوی در این دوره شرکت کردند. این دوره با رویکرد آموزشی و گرایش محتوایی به نمایش‌نامه‌نویسی  با مضامین رضوی در کارگروه‌ها و کارگاه‌های علمی – کاربردی برگزار شد.
پیش‌بینی و تولید و انتشار کتاب و مجموعه تصویری آثار برگزیده، برگزاری نمایشگاه و نشست‌های تخصصی هم‌زمان با برگزاری جشنواره، تامین مواد و مکتوب رضوی برای علاقه‌مندان، دعوت از هنرمندان و دست‌اندرکاران در زمان برگزاری جشنواره، از دیگر برنامه‌های این استان در زمینه جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی رضوی است.

استقبال ازاین جشنواره چه‌طور بوده است؟
- علی‌رغم کمبود متون نمایشی با موضوع رضوی، استقبال از این جشنواره بسیار خوب بوده است و همین برنامه خود موجب تقویت انگیزه تالیف و تولید متون و نمایش‌نامه‌خوانی رضوی توسط هنرمندان، نویسندگان، مربیان و اعضای کانون شده است.
از سوی دیگر بنا به تقاضای متقاضیان شرکت در جشنواره اعم از بخش آزاد (هنرمندان) و بخش کانونی (مربیان مراکز فرهنگی هنری)، مهلت ارسال فرم درخواست اولیه  شرکت در جشنواره تا 31/3/90 تمدید شد و در مرحله بعد نیز متون نمایش‌نامه‌ها در 3 نسخه کامل و نوار تصویری اجرای برنامه نمایش‌نامه‌خوانی رضوی تا 31/4/1390 تحویل می‌شود. ان‌شاءا… در مردادماه و مقارن با ماه مبارک رمضان کار بازبینی آثار آغاز و تا عید سعید فطر نتایج اولیه بررسی و انتخاب برگزیدگان مرحله اول  اعلام می‌شود.